کد خبر: ۲۱۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۰

موج تبلیغاتی غرب ،ضد محو اسرائیل

آفتاب‌‌نیوز : فرازهای نقل شده از اظهارات محمود احمدی نژاد در همایش "جهان بدون صهیونیسم " آغازگر آتش باری توپخانه تبلیغاتی غرب علیه ایران بود که با واکنش های مکتوب و شفاهی مقامات اروپایی جنجال بزرگی در پهنه سیاست خارجی ایران آفرید.

فرانسه و بریتانیا از نخستین کشورهایی بودند که واکنش تندی علیه مواضع احمدی نژاد نشان داده و از آن پس دامنه موضوع به فراخوانی سفرا و کاردارهای ایران به وزارتخانه های خارجه کشورهای قاره سبز کشیده شد.

وزارت خارجه فرانسه با صدور بيانيه‌اي اظهارات احمدي نژاد را در خصوص خذف نام اسرائيل از نقشه جهان به شدت محكوم كرد. ژان باتيست ماتي" سخنگوي وزارت خارجه فرانسه گفت: ما از طريق رسانه‌ها از اظهارات احمدي نژاد در خصوص اسرائيل آگاه شديم و به شدت سخنان احمدي نژاد را محكوم مي‌كنيم.

كاردار ايران در لندن در پي اظهارات احمدی نژاد مبني بر لزوم محو اسرائيل از صفحه روزگار، از سوي دولت انگليس فراخوانده شد.

يك سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس كه خواست نامش فاش نشود، گفت: «اظهارات احمدي‌نژاد بسيار ناراحت‌كننده و ناخوشايند است.»

وي افزود: «اظهارات رئيس جمهوري ايران همچنين نگرانيها درباره اهداف هسته‌اي اين كشور را افزايش مي‌دهد. ما به كاردار ايران اعتراض مي‌كنيم.»

همچنین سفراي ايران در فرانسه، آلمان، بلژيك، روسيه و سوئد نيز در اعتراض به اظهارات اخمدی نژاد به وزارتخانه‌هاي امور خارجه اين كشورها فرا خوانده شدند.

آمريکا هم اعلام کرد : اظهارات رييس جمهوری ايران نگرانی های مربوط به برنامه هسته ای اين کشور را برجسته می سازد. آمريکا ايران را به تلاش برای توليد سلاح هسته ای متهم می کند اما ايران ضمن تاکيد بر صلح آميز بودن برنامه ای هسته ای خود می گويد که هدفش از دنبال کردن اين برنامه، صرفا توليد انرژی است.

سخنگوی وزارت خارجه بريتانيا گفت که اگر اظهارات احمدی نژاد همان گونه باشد که نقل شده است، چنين سخنانی عميقاً تکان دهنده است و نگرانيهايی را که در مورد برنامه هسته ای اين کشور در سطح جهانی وجود دارد افزايش می دهد.

کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی ازسخنان احمدی نژاد خاطرنشان ساخت که ايران به عنوان يکی از امضا کنندگان منشور سازمان ملل موافقت کرده است که هيچيک از کشورهای عضو را به توسل به زور تهديد نکند.

در پی اظهارات عنان، شورای امنيت سازمان ملل متحد اظهارات اخير احمدی نژاد را محکوم کرد و کليه 15 عضو شورای امنيت در بيانيه ای با محکوم کردن اظهارات رئيس جمهور ايران موافقت کردند.

اروپا ؛ ناراضی و نگران

يک روز پس از آنکه سخنان محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران که خواستار محو شدن اسرائيل ازنقشه جهان شده بود، اعتراض شديد دولتهای غربی را برانگيخت، سران اتحاديه اروپا که برای نشستی غيررسمی در کاخ همپتون پارک در حومه غربی لندن گردآمده بودند با صدور بيانيه مشترکی اظهارات او را "با شديدترين لحن" محکوم کردند.

در بيانيه سران اتحاديه اروپا آمده است که کشوری که خود را عضوی مسئوليت پذير و دارای بلوغ سياسی در جامعه جهانی بداند نمی تواند خواسته ای همچون آنچه رئيس جمهور ايران در سخنرانی خود بيان کرده مطرح کند.

نخست وزیر بریتانیا در همپتون کورت از سخنان رئيس جمهوری ايران اظهار انزجار کرد وگفت که او "هرگز به چنين اظهاراتی برنخورده است" که رئيس جمهور کشوری بخواهد کشور ديگری نابود شود.

تونی بلر افزود اگر ايران به اين روش خود ادامه دهد بزودی به عنوان "يک تهديد واقعی" در نظر گرفته خواهد شد. نگرش ایران به اسرائيل، نگرش آنها به تروريسم و نگرش آنها به سلاحهای هسته ای چيزی نيست که قابل قبول باشد.

فيليپ دوست بلازي وزیر امور خارجه فرانسه در اظهاراتي مكتوب با اشاره به ابراز اميدواري رييس جمهوري اسلامي ايران نسبت به محو اسراييل از صحنه هستي و نيز تاكيد وي بر اينكه درگيري در خاورميانه به عنوان درگيري هميشگي بين يهود و مسلمانان باقي خواهد ماند، گفت: اگر معلوم شود كه او (احمدي نژاد) واقعا چنين اظهاراتي را ايراد كرده، اين موضوع غير قابل پذيرش است و من آن را به شدت محكوم مي‌كنم.

دوست بلازي افزود: اين حكومت (اسراييل) با مصوبه مجمع عمومي سازمان ملل تشكيل شد و حقوق بين‌الملل نيز درباره همه يكسان است.

آلمان نيز اظهارات رييس جمهوري اسلامي ايران را مبني بر حذف اسراييل از نقشه جهان غير قابل پذيرش خواند.
وولتر ليندر سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان گفت: اگر واقعا محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران اين اظهارات را ايراد كرده باشد، ما آن را غير قابل پذيرش مي‌دانيم و بايد به شدت محكوم شود.

واکنش رئیس گروه ایران پارلمان اروپا به موضع گیری احمدی نژاد از زاویه دیگری بود . انگلیکا بر اعلام کرد اصل شناسائی اسرائیل توسط ایران یکی از شرط های اتحادیه اروپا برای ادامه همکاری های اقتصادی بوده است و در مصاحبه ای گفت باید برای رئیس جمهوری اسلامی روشن باشد که اظهارات او، کشور ایران را به انزوای بیشتر در جهان خواهد کشانید .سیاست ضد اسرائیلی ایران نه تنها روند صلح خاورمیانه را مختل می سازد، بلکه ثبات کلی منطقه را نیز به مخاطره می اندازد.

اسرائیل؛یک درخواست عجیب 

اسرائیل در واکنش به اظهارات احمدی نژاد از جامعه بین الملل خواست تا نسبت به خروج ایران از سازمان ملل اهتمام ورزد ، درخواستی که با مخالفت آمریکا روبرو شد .

آریل شارون نخست وزير اسراييل خواستار اخراج ایران از سازمان ملل شد .در همین رابطه دانی گیلدمن- نماینده اسرائیل در سازمان ملل- از مقامات این سازمان درخواست کرد تا به بهانه سخنان محمود احمدی نژاد، نام ایران را از لیست کشورهای عضو خارج سازد.

شیمون پرز در نامه‌ای به سیلوان شالوم و آریل شارون اعلام کرد که بیان اظهاراتی مبنی بر آنچه که وی تشویق به نسل کشی اسرائیلی‌ها از سوی رئیس جمهور ایران خواند از سوی مقامی که کشورش عضو سازمان ملل است، غیر قابل قبول می‌باشد.

شیمون پرز در این نامه مدعی شده است که چنین اظهاراتی مغایر با معاهده‌های سازمان ملل و جنایت بر ضد بشریت است.

وی در ادامه این نامه آورده است: سخنان رئیس جمهور ایران در راستای تلاش این کشور جهت دستیابی به فناوری هسته‌ای بوده و درخواست اسرائیل از سازمان ملل حذف ایران از لیست کشورهای عضو این سازمان است.

سیلوان شالوم وزیر امور خارجه اسرائیل در طول سفر خود به پاریس، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای ارسال پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و جلب موافقت سایر کشورها به کار خواهد گرفت.

سیلوان شالوم با اشاره به این مطلب که جامعه جهانی پس از خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه، ‌به سمت این رژیم گرایش پیدا کرده است، اعلام کرد که دولتش تمام تلاش خود را برای جلب حمایت بین المللی و آژانس انرژی اتمی جهت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت به کار خواهد گرفت.

سیلوان شالوم در ادامه مدعی شد که در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، احتمالا تحریم های جهانی بر علیه ایران اعمال خواهد شد.

شان مك كورمك سخنگوى وزارت خارجه آمريكا هم درباره گفت : ايران عضو سازمان ملل است و ما بايد آن را ترغيب كنيم كه بعنوان عضو اين سازمان رفتارى مسئولانه اختيار كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین