کد خبر: ۲۱۴۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵
در حاشیه روز نخست مذاکرات هسته‌ای در ژنو

معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا دیدار کردند

مذاکرات ایران و 1+5 در روز نخست و پس از برگزاری دو نوبت صبح و عصر پایان یافت و ادامه این مذاکرات صبح فردا(چهارشنبه) برگزار می‌شود. همچنین معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات ایران و 1+5 دیدار و گفت‌وگو کردند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در شرایطی در ژنو آغاز شده که به باور بیشتر ‌ناظران داخلی و خارجی، بخت پیشرفت گفت‌و‌گو‌ها، این بار بیش از دفعات گذشته است. پیش از آغاز مذاکرات، دو طرف سخنی از محتوای توافقات به میان نیاورده بودند؛ اما گفته می‌شود جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی جامع ‌به طرف مقابل‌ خواهد داد.

مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ دقایقی پیش در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز شده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ریاست هیأت ایرانی را در این مذاکرات بر عهده دارد. هرچند قرار است وی تنها در جلسه آغازین شرکت داشته باشد و پس از آن، عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه مسئولیت هدایت مذاکرات را بر عهده خواهد گرفت.

ظریف روز گذشته و در بدو ورود به این شهر در جمع خبرنگاران از آماده شدن طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی به ۱+۵ در نشست ژنو خبر داد و گفت که این طرح چارچوبی است برای راه حل که به طرف مقابل ارائه می‌دهیم و این چارچوب باید مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن توسط همکاران ما مورد مذاکره قرار گیرد.

ظریف خاطرنشان کرد: من و همکارانم این آمادگی را داریم که اگر ملاحظه‌ای یا سوالی وجود داشته باشد این سوال‌ها را پاسخ دهیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا در این طرح پیشنهادی چارچوب زمانی تعریف شده، پاسخ داد: مبنای طرح ما زمان است. معتقدیم یکی از روش‌های ایجاد اعتماد این است که زمان را باز نگذاریم و در یک بازه زمانی محدود مذاکرات را پیش ببریم که هیچ یک از طرف‌ها احساس نکنند که طرف دیگر می‌خواهد با وقت کشی برخی از اهداف جانبی را به پیش ببرد و به همین خاطر ما یک چارچوب زمانی را تعیین کردیم.

وی ادامه داد: قبل از این گفتم که ما فکر می‌کنیم حداکثر تا یک سال می‌توانیم به مرحله نهایی اجرای طرح برسیم. البته طرح ما مراحل مقدماتی، مراحل میانی و یک مرحله نهایی دارد.

ظریف گفت: فکر می‌کنم بتوانیم مراحل مقدماتی را تا شش ماه اجرا کنیم و حتی امکان اجرای زود‌تر آن نیز هست. ۱+۵ به دلیل ساز و کارهای داخلی زمان بیشتری نیاز دارند و باید این موارد را در نظر بگیریم.

وی گفت: معتقدم ظرف حداکثر یک سال می‌توانیم موضوع هسته‌ای ایران را به موضوع عادی در آژانس تبدیل کنیم؛ البته این به شرطی است که حسن نیت در طرف مقابل وجود داشته باشد.

محمدجواد ظریف در ارزیابی‌اش از این دور از مذاکرات، این مذاکرات را مرحله جدیدی خواند و گفت: این اولین دور گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ بعد از اجلاس وزرا در نیویورک است و این اولین آزمایش برای ما خواهد بود که میزان جدیت اعضای ۱+۵ را بسنجیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تأکید کرد که مبنای ما در مذاکرات امتیاز دادن و امتیاز گرفتن نیست.

ظریف و کا‌ترین اشتون دیشب نیز در محل اقامتگاه سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو بر سر میز شام به رایزنی و تبادل نظر پرداختند. 

 «سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه، «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، «حمید بعیدی‌نژاد» مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه، «داود محمدنیا» مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و «محمد امیری» مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵ هستند.

ریاست گروه ۱+۵ را نیز «کا‌ترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عهده دار است.
 
 «وندی شرمن» نماینده دولت آمریکا، «سرگئی ریابکوف» نماینده فدراسیون روسیه، «ژاک اودیبر» نماینده فرانسه، «هانس دیتر لوکاس» نماینده دولت فدرال آلمان و «سایمون گس» نماینده دولت انگلیس در این مذاکرات حضور دارند.

پکن، «وانگ مین» سفیر سابق این کشور در سازمان ملل متحد را راهی ژنو کرده است. پیش از این «ما جائو شو» دستیار وزیر امور خارجه چین نمایندگی این کشور را در گروه ۱+۵ برعهده داشت که اکنون سفیر این کشور در استرالیاست. 

11:24/ روزنامه وال استریت ژورنال امروز با انتشار گزارشی، به بخش هایی از پیشنهاد جدید آمریکا به ایران اشاره کرده است. به نوشته این روزنامه، بر اساس پیشنهاد جدید آمریکا، تأسیسات غنی سازی اورانیوم در ایران به کار خود ادامه خواهند داد. روزنامه «تایمز اسرائیل» به این موضوع واکنش نشان داده و ادعا کرده طرح چنین پیشنهادی، آمریکا را در تقابل با رژیم اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قرار خواهد داد. 

11:35/ طبق گزارش ها، قرار است بسته پیشنهادی ایران در مذاکرات ژنو با عنوان «پایانی بر یک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های جدید» به طرف مقابل ارائه شود. 

11:40/ بس از گرفتن عگس یادگاری توسط خانم اشتون و آقای دکتر ظریف، دور اول گفتگوها ساعت 9:53 دقیقه به وقت محلی رسما آغاز شد.

12:30/ نشست خبری مایکل مان سخنگوی مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تا دقایقی دیگر در محل مذاکرات هسته ای آغاز خواهد شد.

12:45/ دوطرف مذاکره برای اولین بار بدون مترجم و به زبان انگلیسی با هم مذاکره کردند.

12:46/ نشست خبری مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون آغاز شد. وی گفت: دیشب آقای ظریف و خانم اشتون درباره مذاکرات امروز گفتگو کردند. مذاکرات امروز هم ساعت 10 صبح آغاز شده ولی هنوز از محتوای آن خبر ندارم. با این حال، وی افزود ایران صبح امروز بسته پیشنهادی خود را ارائه کرده است. 

12:58/ سخنگوی کاترین اشتون افزود فضای مذاکرات بسیار مثبت است. مایکل مان گفت:‌ «من امیدوارم دو روز بسیار ثمربخش و فرصتی برای بررسی پیشنهادهایی که بر روی میز گذاشته‌ایم و همچنین ایده‌هایی که از طرف ایران ارائه می‌شود، داشته باشیم. ما با خوشبینی محتاطانه اما با عزمی راسخ به ژنو آمده‌ایم و زمان دستیابی به نتایجی ملموس فرا رسیده است». 

13:27/ یک مقام آمریکایی گفت: هرگونه کاهش تحریم‌ها متناسب با پیشنهادی خواهد بود که ایران در این مذاکرات روی میز خواهد گذاشت. این مقام که خواسته نامش فاش نشود، در گفت و گو با «وال استریت ژورنال» گفته: همانگونه که باراک اوباما در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، ما خواهان احترام به حقوق مردم ایران مبنی بر دستیابی به برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی هستیم. مساله مهم در این باره این است که عملکردها بسیار مهم هستند. وی ادامه داد: ما امیدواریم که لحن مثبتی که در نیویورک حاکم بود را به مرحله عمل برسانیم.

13:55/ مذاکرات ایران و گروه 1+5 که امروز سه شنبه ساعت 11:20 دقیقه به وقت تهران (9:50 دقیقه به محلی ژنو) در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو در سطح مدیران سیاسی کشورها برگزار شده بود، بعد از حدود دو ساعت، دقایقی پیش به پایان رسید. دور بعدی بعد از ظهر امروز برگزار می‌شود.

14:02/ سیدعباس عراقچی پس از پایان دور اول مذاکرات امروز ایران و ۱+۵ در ژنو گفت: فضای مذاکرات مثبت بود. عراقچی  گفت: کلیات طرح ایران مطرح شد؛ جزئیات در جلسه بعد از ظهر که در سطح معاونین است مطرح می‌شود. عراقچي اظهار داشت: اين طرح محرمانه است و محرمانه باقي مي ماند تا مذاكرات به نتيجه برسد. 

14:26/ جلسه عصر مذاکرات ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی برگزار می‌شود.

14:47/ ظریف و اشتون در جلسه بعدازظهر معاونان حضور ندارند.

14:49/ عراقجی گفت لغو تحریم‌ها بستگی به اعتمادسازی میان طرفین دارد/ تا زمان ایجاد اعتماد احتمال 'تعلیق' تحریم‌ها وجود دارد/ همه چیز بصورت گام به گام اجرا خواهد شد.

14:51/ مری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که عضو هیات این کشور در مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 است، درباره احتمال دیدار دوجانبه هیات ایرانی و آمریکایی در حاشیه مذاکرات ژنو گفت: تاکنون برنامه‌ای برای دیدار دوجانبه میان ایران و آمریکا در نظر گرفته نشده است.

عراقچی نیز در پاسخ به این پرسش که طرف آمریکایی پیشنهاد ملاقات با طرف ایرانی را مطرح کرده است گفت: درخواست ملاقات های دو جانبه در حاشیه چنین نشست هایی معمول است اما تاکنون نه ما و نه طرف آمریکایی این درخواست را نداشتیم. البته من صبح امروز پیش از شروع مذاکرات یک نشست با نماینده روسیه به درخواست این کشور داشتم و در صورت ضرورت دیدار های دیگر هم انجام می شود و احتمالا دیدار دیگری هم با آقای ریابکوف نماینده روسیه امشب داشته باشم.

نوبت عصر مذاکرات ایران و 1+5 دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش ایسنا، ریاست گروه ایرانی در این نشست به عهده سیدعباس عراقچی است و ریاست هیات 1+5 نیز به عهده هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون نماینده 1+5 درمذاکرات با ایران است.

نوبت صبح مذاکرات که حدود دو ساعت به طول انجامید به ارایه و توضیح بسته پیشنهادی ایران از سوی رییس هیات مذاکره کننده ایران بیش از هر چیز اختصاص یافت.

ظریف در این دیدار از طریف پاور پوینت پیشنهاد جدید و سه مرحله‌ای ایران را ارایه کرد.

سید عباس عراقچی دیپلمات ایرانی حاضر در مذاکرات پس از پایان نوبت صبح مذاکرات در جمع خبرنگاران با بیان این که طرح ایران با عنوان" پایانی بر بحران غیرضروری و آغاز افق جدید" است گفت که از نظر ما بحران هسته‌یی غیر ضروری بوده است چون با توجه به ابعاد صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران نباید اتفاق می‌افتاد اما به هر حال با آن مواجه شدیم و دراین جلسه توضیح داده شد که چرا با این بحران مواجه هستیم و باید برای حل آن چه کرد.

وی گفت : برای مذاکرات یک هدف مشترک در طرح ایران تعیین شده است، امری که در مذاکرات گذشته وجود نداشت و هر یک از دو طرف هدف خاص خود را دنبال می‌کردند که متفاوت بود.

عراقچی اظهار کرد: هدفی که ما در طرح معرفی کردیم عبارت است از تضمین حقوق ایران برای استفاده صلح امیز از انرژی هسته‌یی که شامل فعالیت‌های غنی سازیو اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز این برنامه است .

پایان مذاکرات ایران و 1+5 در روز نخست 
 
یک منبع نزدیک به هیات ایرانی گفت که مذاکرات جدی و رودر رو انجام شد و سوال‌ها و جواب‌های متعدد انجام شد و ورود به جزییات در همه مراحل درباره بسته ایران صورت گرفت و توضیحات طرف ایرانی ارایه شد.

وی افزود: روحیه حاکم بر نشست "مثبت" و "سازنده" بود.

مذاکرات ایران و 1+5 صبح روز سه شنبه در مقر سازمان ملل آغاز به کار کرد و ادامه این مذاکرات صبح فردا(چهارشنبه) برگزار می‌شود.

محمد جواد ظریف در این نشست از طریق پاورپوینت طرح ایران را به طرف مقابل ارایه کرد.

پس از آن در نشست عصر معاونان وزیر خارجه ایران و 1+5 برای بحث و بررسی بیشتر وارد مذاکره شدند.

سیدعباس عراقچی در این نشست ریاست مذاکرات را بر عهده داشت و هلگا اشمید معاون اشتون از سوی 1+5 حضور داشت.

ایران در نیویورک اعلام کرده است که خواهان ارتقاء سطح مذاکرات است اما کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این امر مخالفت کرده است. با این حال دو طرف توافق کردند که مذاکرات نیویورک در سطح وزیر خارجه باشد و مذاکرات ژنو در سطح معاونان وزیر خارجه به سرپرستی محمد جواد ظریف و کاترین اشتون.

به نظر می آید 1+5 هم چنان بر سر ارتقاء سطح مذاکرات چندان موافق نظر ایران نیستند.

هیات 1+5 متشکل از وندی شرمن، نماینده آمریکا، ژاک اودیبر، نماینده فرانسه، سایمون گس، نماینده انگلیس، سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه، پنگ سن، نماینده چین و هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان هستند.

علاوه بر عباس عراقچی، مجید روانچی، امیری، داود محمدنیا و بعید نژاد اعضای تیم مذاکرات هسته‌یی ایران را تشکیل می دهند.

در دو سال گذشته ایران و 1+5 چندین بار بر سر بسته‌های پیشنهادی بحث‌های کارشناسی را انجام دادند اما هیچ کدام به نتیجه نرسید.

سید عباس عراقچی ظهر روز سه شنبه پس از پایان نوبت صبح مذاکرات به جمع خبرنگاران آمد و درباره هدف مشترک تعیین شده در طرح پیشنهادی ایران گفت: این هدف تضمین حقوق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی است که شامل فعالیت‌های غنی‌سازی و اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز این برنامه است و برای محقق ساختن این هدف پیشنهاد می شود.

طرح ایران در سه مرحله ارایه شده است که طرف ایرانی معتقد است اگر طرف مقابل در مرحله اول که همان رسیدن به توافق بر سر اهداف مشترک است نظر مساعد داشته باشد می توان طی شش ماه مرحل اول را پیش برد.

5+1 هنوز درباره بسته پیشنهادی ایران پاسخی نداده است.

معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا دیدار کردند.

ساعت 19 روز سه‌شنبه به وقت محلی معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات ایران و 1+5 دیدار و گفت‌وگو کردند.

این برای اولین بار است که به طور رسمی نمایندگان ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات هسته‌یی به طور دوجانبه با یکدیگر دیدار می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین