کد خبر: ۲۱۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۷

نيم قرن با رستوران چيني تهران

آفتاب‌‌نیوز : صاحبان رستوران اين نقطه را انتخاب كردند كه آب‌و‌هواي خوبي داشت و چون دركنار ستاد نيروي دريايي قرار داشت در نتيجه از امنيت خوبي هم برخوردار بود و هم محل رفت و آمد خارجيان بود. 

لوسترها، تابلوهاي نقاشي چيني، آباژورها، روميزي‌ها و...همه را همان سال 1340از هنگ‌كنگ وارد ايران كردند‌ و رستوران را كاملا"به سبك چيني تزيين كردند. اين رستوران اولين رستوران ايران بود كه غذاهاي چيني را به سبك چيني و در فضاي چيني سرو مي‌كرد. 

صاحب فعلي اين رستوران آن سال به عنوان كارگر كار را در رستوران چيني شروع كرد. 15سال بعد هنگامي كه كاملا"با چم و خم كار آشنا شد و مالك رستوران قصد كرد به آمريكا مهاجرت كند آن را خريد و شد مالك قديمي‌ترين رستوران چيني ايران.
 
دكور رستوران طي اين سالها تغيير چنداني نكرده‌ است غير از اين كه روكار ساختمان سنگي شده و موكت‌هاي كف به سراميك تبديل شده‌اند. ولي هنوز هم سردر ورودي را با چراغ‌هاي قرمز روشن كرده‌اند و لوسترهاي حصيري توپي شكل آن را زينت داده‌اند. 

در اين رستوران 90 نوع غذاي چيني سرو مي‌شود كه مي‌توان آن‌ها را بنا بر سليقه خود با چوب‌هاي بلند و معروف چيني خورد يا با همان كارد، چنگال و قاشق‌هاي آشنا . 

البته چند سالي مي‌شود كه از ميزهاي كوتاه چيني ديگر خبري نيست. مديران رستوران ترجيح مي‌دهند از همان ميزهاي پايه بلندبراي پذيرايي استفاده كنند چراكه هرچند اين روش كمي فضا را با نمونه‌هاي واقعي چيني متفاوت مي‌كند اما حداقل مديران رستوران خيالشان راحت‌تر است كه زنان خارجي مشتري رستوران با توجه به نوع پوشش خود هنگام نشست و برخواست كنار اين ميزهاي پايه كوتاه راحت‌تر هستند. 

گارسون‌هاي اين رستوران نيز 20سالي مي‌شود كه ديگر لباس‌هاي چيني نمي‌پوشند. اينجا هم همان جليقه شلوار مشكي به همراه پيراهن سفيد فرم اصلي را تشكيل مي‌دهد. 

آشپزهاي چيني كه در اين رستوران كار مي كنند معمولا مدت زيادي ماندگار مي‌شوند. سرآشپز قبلي رستوران بيش از 20سال دراين رستوران به پخت و پز پرداخت. سرآشپز بعدي نيز كه پس از مرگ آشپز چيني جايگزين او شد اكنون 5سال است كه در اين سمت مشغول به كار است. او قبلا چند سالي هم براي چيني‌هايي كه درپروژه متروي تهران كار مي‌كردند آشپزي كرده است. 

به هر حال چه آشپز قبلي و چه آشپز فعلي موظفند سالي يك بار به چين سفر كنند و ادويه‌ها و سس‌هاي مخصوص چيني را با خود به ايران بياورند. هرچند واردكردن اين سس‌ها و ادويجات دردسرهاي زيادي ايجاد مي‌كند و معمولا" بايد ساعت‌ها وقت صرف توجيه ماموران گمرک كرد. 

البته بازار دبي بسياري از مشكلات را حل كرده و خيلي از مواد اوليه لازم را مي‌توان به راحتي و بدون دردسر وارد ايران كرد. ولي باز هم تهيه برخي مواد اوليه مانند انواع ماهي‌ها مشكل جدي تلقي مي‌‌شود كه بسياري از غذاها را از منوي اين رستوران حذف مي‌كند. ولي با اين همه هنوز هم منوي اين رستوران 90نوع غذا دارد كه در 9گروه غذايي ارائه مي‌شوند.

 پخت غذاهاي چيني تنها چند دقيقه وقت لازم دارد به طوري كه  تا قبل از سفارش مشتري مواد اوليه از يخچال خارج نمي‌شودو بعد از آن هم معمولا چيزي حدود 10 دقيقه صرف پخت غذا مي‌شود. به اين صورت كه تابه پر از روغن داغ روي شعله گاز آماده است و تنها كافي است مثلا گوشت يا ماهي را در آن بياندازند تا به سرعت پخته شود. بعد هم ادويه و سس‌هاي لازم را اضافه می کنند و به اين ترتيب غذا آماده سرو شدن است.
 
معمولا قيمت غذا خوردن در اين رستوران براي هر نفر بيش از 7000 تومان است. بيشتر مشتريان رستوران چيني را كره‌اي‌ها و بعد از آن چيني‌ها، ژاپني‌ها و اروپايي‌ها تشكيل مي‌دهند. ايراني‌هايي كه به اين رستوران مراجعه مي‌كنند نيز عموما كساني هستند كه به خارج از كشور سفر كرده‌اند و با چشيدن طعم غذاهاي مليت‌هاي ديگر مذاق‌شان به اين نوع طعم‌ها عادت كرده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین