کد خبر: ۲۱۴۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶

کند و کاوی در عملکرد سیاسی یک مداح

این اولین باری نیست که حاج منصور به هاشمی انتقاد می‌کند چرا که انتقادهای صریح او از اواخر دولت دوم هاشمی رفسنجانی آغاز شد. دو طیف همیشه مورد انتقاد منصور ارضی بوده‌اند، کارگزاران وافراد شاخص طیف دوم خرداد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد ارضی ملقب به منصور ارضی یا همان حاج منصور از مداحان سرشناس تهران است و کمتر کسی است که در مراسم عزای حسینی حضور داشته باشد و حاج منصور را نشناسد.

به گزارش پارسینه، منصور ارضی در اول اردیبهشت ۱۳۳۲ در محلهٔ نازی آباد تهران به‌دنیا آمد. گفته می‌شود مداحی را از ۵ سالگی تحت نظارت عموی خود حسن ارضی آموخته‌ است.در اوایل دههٔ ۶۰ منصور ارضی به دنبال ایجاد اختلافاتی با بعضی دیگر از مداحان، محفلی را در مسجد شهدا واقع در خیابان آهنگ تشکیل داد. مسجد ارک دیگر پایگاه اصلی منصور ارضی به شمار می‌رفت که تاکنون نیز در آن‌جا برنامهٔ مداحی دارد.

وی از پیشگامان جنبش تلفیق مسائل سیاسی در مداحی و بیان انتقادات سیاسی در حین خواندن ادعیه مذهبی نیز هست. انتقاداتی که گاه بسیار تند و صریح می‌شوند و کار وی را به دادگاه می کشانند.

اولین انتقاد جنجالی حاج منصور در سال‌های اخیر، اما از شهردار فعلی تهران بود. که در مراسم دعای عرفهٔ حسینیه صنف لباس‌فروشان تهران در آذر ۱۳۸۶ صورت گرفت.

او خطاب به قالیباف،‌ نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری 1384 که آن روزها مهمترین رقیب محمود احمدی نژاد بود، گفته بود: «در عین حال که ابن سعد را لعن می‌کنیم باید ابن‌سعدهای زمان را نیز بشناسیم. آن ملعون در مقابل فرمایش حضرت اباعبدالله‌ الحسین(ع) که در قبال کشتن من به گندم ری هم نمی‌رسی با تمسخر گفت که اگر به گندمش نمی‌رسم به جوی طویله‌های آن که می‌رسم. برخی از ابن سعدهای زمان ما هم همین گونه‌اند و هر طوری که شده قصد دارند گوشه‌ای را اشغال کنند و حالا اگر به گندم ریاست جمهوری نرسیده‌اند، جوی فلان سازمان و شهرداری و مدیرکلی هم برایشان کافی است.»

در طول سال‌های 84 تا 90 منصور ارضی از مهمترین حامیان احمدی‌نژاد بود و حتی به همراه هیات دولت به سفرهای استانی می‌رفت،‌ اما با انتشار سخنان غیرمتعارف مشایی،‌ منصور ارضی کم‌کم نوک پیکان حملات خود را به سمت وی گرفت.

در این میان اما هنوز ماجرای شکایت اسفندیار رحیم مشایی یار جنجالی محمود احمدی‌نژاد از حاج منصور ارضی از یادها نرفته است.

ماجرا از این قرار بود که حاج منصور ، سال ۱۳۸۹ در مراسم زیارت عاشورای حسینیه صنف لباس فروش‌ها اسفندیار رحیم مشایی را با سلمان رشدی مقایسه کرد و گفت : «این آقایی که ادعای آسمانی بودن دارد از سلمان رشدی هم بدتر است.»

وی در شب نوزدهم ماه رمضان سال۱۳۹۰ نیز برای اعدام مردمی مشایی جایزه تعیین کرد تا کارش به دادگاه کشیده شود و در نهایت به جریمه نقدی محکوم شود.

او همچنین مشایی را «یهودی صفت» خواند و گفت: دعا کنید که خدا مرگش را برساند، همین کافی است. وقتی به حضرت امام(ره) گفتند، چه دعایی برای صدام بهتر است؟ امام فرمودند: خدا مرگش را برساند. شما نیز دعا کنید خدا مرگ این رییس فتنه جدید را برساند.

البته پیش از این هم وی از سیاست‌های دولت ، مجلس و قوه قضاییه انتقاد کرده بود و در مراسم زیارت عاشورایی در سال 89 در حسینیه صنف لباس فروشان تهران بااشاره به اینکه « خدایا بوسیله امام زمان(عج) جمع کن سلیقه‌های مختلف را» گفته بود: ما، هم دولت را قبول داریم، هم مجلس را، هم قضاییه را و هم خبرگان را؛ اگر کسی هم علیه اینها حرف بزند تو دهنش میزنیم، اما شما ببینید خودِ اینها چه طوری دارند برای همدیگر میزنند! و همدیگر را اذیت می کنند! این وسط فقط مردم اذیت می شوند.

وی ادامه داده بود: پول مردم و بیت المال را ببینید چه طور دارند خرج می‌کنند! می‌آیند و 50 میلیون و 100 میلیون به حساب امام جمعه‌ها می‌ریزند البته آنها هم عودت می‌دهند ولی باز دوباره به طریقی به حسابشان می‌ریزند! تو، رییس دفتر رییس جمهوری؟! یا بنگاه معاملات ملکی داری؟! آنهم با آن پرونده‌اش!

ارضی همچنین گفته بود: متأسفانه آن آقا(...؟) هم می‌گوید به او کاری نداشته باشید. ان شاألله من به وقتش همه چیز را خواهم گفت.

بعد از آن نیز اما وی دوباره به انتقادات خود علیه دولت احمدی‌نژاد ادامه داد و در برنامه مناجات ماه مبارک رمضان امسال در مسجد ارک در حالی که اوصاف دروغگویان را تشریح می‌کرد، با اشاره به گزارشی که احمدی‌نژاد از عملکرد هشت ساله‌اش ارائه کرده است، گفت: چرا نمی‌گویی که برای دین مردم چه کرده‌ای؟ چرا گزارش نمی‌دهی که در این ۸ سال برای استقرار حجاب اسلامی چه فعالیتی انجام داده‌ای؟

حالا نیز از مداح جنجالی تهران، خبر رسیده که وی در مراسم دعای عرفه که در حسینیه لباس فروش ها برگزار شد ، به هاشمی رفسنجانی حمله کرده است.

بنا بر گزارش ها منصور ارضی با اشاره به خاطرات منتشر شده از هاشمی رفسنجانی در مورد شعار "مرگ بر امریکا" گفته: خدایا مرگ هاشمی را برسان.

گفتنی است ، این اولین باری نیست که حاج منصور به هاشمی انتقاد می‌کند چرا که در اصل انتقادهای سیاسی صریح او از اواخر دولت دوم هاشمی رفسنجانی آغاز شد. دو طیف همیشه مورد انتقاد منصور ارضی بوده‌اند. کارگزاران به طور تلویحی و افراد شاخص طیف دوم خرداد که گاهی به‌طور مستقیم مورد انتقاد قرار می‌گرفتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین