کد خبر: ۲۱۴۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰

علت درز اطلاعات محرمانه از کمیسیون امنیت ملی

هفته گذشته یکی از روزنامه های صبح کشور مواضعی را به وزیر امورخارجه منتسب کرد. این روزنامه مدعی شد دکتر ظریف مواضع ادعایی را در جلسه کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای مطرح کرده است. اقدام این روزنامه با واکنش شدید ظریف مواجه شد و وزیر خارجه خبر ادعایی را تکذیب کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر ظریف اما نسبت به روند افشای مطالب مطرح شده در کمیسیون امنیت ملی و قرار گرفتن اخبار و اطلاعات محرمانه در اختیار برخی از رسانه ها شدیدا معترض بود و تاکید کرد زین پس نمایندگان تنها باید منتظر شنیدن مواضع رسمی و دیپلماتیک از جانب او باشند.
 
این مسئله بهانه ای شد تا دیدگاه نمایندگان مجلس را در این باره جویا شویم. علت افشای اظهارات محرمانه وزراء در جلسات کمسیون امنیت ملی جیست و چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت؟ نمایندگان مجلس جزئیاتی تکان دهنده و قابل تامل را در این باره در اختیارمان گذاشتند.

چگونه اطلاعات لو می رود؟
محمد ابراهیم آقا محمدی در گفت و گو با شبکه ایران با انتقاد از روند حاکم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ‌تأکید کرد: متأسفانه علی رغم حساسیت این کمیسیون،‌ در نشست های وزراء با نمایندگان،‌ ضابطه ای مشخص وجود ندارد و همواره شاهد حضور افراد متفرقه در نشست ها هستیم که نه تنها برخی از آنها از اعضای سایر کمیسیون ها هستند،‌ بلکه حتی افرادی که نماینده نیز نیستند، در نشست ها حضور دارند.
 
این عضو کمسیونامنیت ملی مجلس، با بیان این مطلب که جای تأسف دارد که ضابطه تعریف شده و مشخصی برای جلسات غیر علنی کمیسیون وجود ندارد، افزود: این در حالی است که در برخی جلسات مهم اعضاء با وزراء کشور،‌ اطلاعات و خارجه، نباید نمایندگان دیگری جزء اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور داشته باشند.
 
وی در ادامه گفت وگوی خود با شبکه ایران با ابراز تأسف از اینکه علی رغم حساسیت جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی،‌ شاهد حضور افراد متفرقه در جلسه بودیم، افزود: باید هرچه سریعتر از سوی هیأت رئیسه تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.
 
آقامحمدی با تأکید بر اینکه نباید مسایل امنیتی و مهم به سطح جامعه کشیده شود،‌ بیان داشت: اگر نماینده ای در انعکاس اخبار، دقت نظر لازم را نداشته و حرف های نابجا مطرح کند، باید از سوی کمیته نظارت مجلس بر نمایندگان مورد بازخواست قرار گیرد.
 
حرف های ظریف فقط برای اطلاع نمایندگان بود
حسین سبحانی نیا، نماینده خراسان رضوی با بیان این مطلب که برخی مواقع نمایندگان در برابر اصرارهای خبرنگاران، مطالبی را بیان می کنند که به صلاح نیست، ‌خاطر نشان کرد: بر اساس ماهیت کمیسیون امنیت ملی برخی مواقع اطلاعات محرمانه و سری از سوی وزراء و سایر مسئولان مطرح می شود،‌ بنابراین باید اعضای کمیسیون دقت نظر و توجه لازم را در حفظ این اسرار داشته باشند و تحت تأثیر فشار رسانه ها و خبرنگاران قرار نگیرند.
 
این عضو کمسیون امنیت ملی در گفت و گو با شبکه ایران با بیان اینکه در جلسه اخیر کمیسیون مسایلی مطرح شد که نباید رسانه ای می شد، تصریح کرد: زمانی که وزیر تأکید دارد مباحث مطرح شده فقط و فقط برای اطلاع اعضای کمیسیون است، این نکته باید مورد توجه نمایندگان قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه طبق آیین نامه مجلس، ‌همه نمایندگان مجاز به شرکت در جلسات کمیسیون ها مختلف هستند، ‌اما حق رأی ندارند،‌ افزود: البته به نظر می رسد که باید آیین نامه مجلس در این خصوص اصلاح شود،‌ چرا که اخیراً مطلبی خاص در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد و از سوی افرادی که عضو این کمیسیون نبودند، در اختیار رسانه ها قرارگرفت.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس که با شبکه ایران گفت وگو می کرد، با بیان این مطلب که نمایندگان باید این اطمینان را در وزراء به وجود آورند که صلاحیت لازم را برای حفظ امانتی که در اختیار آنها قرار می گیرد،‌ دارند،‌ گفت: البته باید هیأت نظارت مجلس بر نمایندگان به هرگونه بد اخلاقی (از جمله علنی کردن اخبار پنهان و محرمانه) که از سوی نمایندگان صورت می گیرد، تذکرات دهند.

علنی کردن اطلاعات محرمانه نشاندهنده عدم برخوداری نماینده از کیاست است
نماینده کردستان در گفت و گو با شبکه ایران با بیان این مطلب که بحث رابطه با آمریکا،‌ موضوع جدیدی نیست،‌ خاطر نشان کرد: این مسئله طی 34 سال گذشته در دستور کار دولت ها قرار داشته و همواره با این پرسش رو برو بوده ایم که آیا باید با آمریکا رابطه برقرار کنیم یا خیر.

وی با اشاره به اینکه تاکنون تصمیم نظام به برقراری نکردن رابطه با آمریکا بوده است، بیان کرد: مباحث مطرح شده از سوی دکتر روحانی و دکتر ظریف، در حقیقت بیان دیدگاه های نظام است.
نماینده قروه و دهگلان با تأکید بر اینکه دکتر روحانی در این زمینه مجری نظام است، افزود: خواست نظام، فراتر از خواست دولت ها است.
 
وی در ادامه با بیان این مطلب که در این خصوص و یا هر مسئله دیگر به طور طبیعی مباحثی میان مسئولان مطرح می شود، که نباید اخبار آن به سطح رسانه ها کشیده شود،‌ گفت: نمایندگان باید دقت نظر لازم را داشته باشند تا مبادا مباحث امنیتی به سطح جامعه کشیه شود.
 
قادرمزی با بیان این مطلب که از میان نمایندگان، ‌افرادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می شوند که از سبقه امنیتی برخوردار باشند، افزود: هرچند اعضای این کمیسیون به طور قانونی حق کسب اطلاعات در خصوص مباحث سیاسی – امنیتی را دارند، ‌اما نباید اخبار محرمانه و سری را پخش کرده و علنی کنند.
 
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد نباید مطالب مطرح شده از سوی وزراء در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به بیرون درز پیدا کند، بیان داشت: اگر چه کسی نمی تواند نماینده مجلس را مورد بازخواست قرار دهد، اما اینکه نماینده ای مباحث خاص و حساس را رسانه ای می کند، نشان دهنده بی دقتی و عدم برخوداری وی از کیاست لازم برای ایفای وظیفه نمایندگی است.
 
قادرمزی با بیان این مطلب که باید رئیس و هیأت رئیسه مجلس در این زمینه به نمایندگان تذکر بدهد، گفت: برخی مواقع به خاطر حساسیت مسایل دیپلماتیک، ‌نباید چند و چون گفت وگو ها و مباحث مطرح شود، علنی شود، ‌لذا کوتاهی نمایندگان در این زمینه به منزله وظیفه نشناسی آنان به حساب می آید.
 
وی با اشاره به فرمایش امام (ره) مبنی بر اینکه همه شما باید از اعضای وزارت اطلاعات باشید، تصریح کرد: این جمله امام (ره) به معنی اینکه همه مردم عضو یا کارمند وزارت اطلاعات باشند، نیست ‌بلکه منظور توجه به تأمین امنیت کشور و تقویت آن است.
وی بیان کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با کیاست و فراست باید مراقبت کنند تا مباحث حساس و مهم امنیتی رسانه ای نشود، ‌چرا که آشکار کردن این گونه موارد، در ممکن است امنیت و منافع ملی را خدشه دار کند.

کمیسیون امنیت ملی بی شباهت به وزرات اطلاعات نیست
محمد دامادی‌ نیز در ادامه این گفت و گو به شبکه ایران، گفت: کمسیون امنیت ملی از نظر حساسیت و دسترسی به اخبار سری و محرمانه بی شباهت به وزارت اطلاعات نیست، بنابراین افرادی باید وارد این کمیسیون شوند که از سبقه امنیتی برخودار بوده و حساسیت مسایل امنیتی را به خوبی درک کنند.
 
وی با بیان این مطلب که اگر نماینده ای،‌ عضو کمیسیون امنیت ملی باشد، اما حریم های امنیتی را رعایت نکند،‌صدمات جدی به کشور وارد خواهد کرد، بیان داشت: جای تأسف دارد که برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی به این مسئله توجه ندارند.
 
نماینده ساری و میان دورود با اشاره به حساسیت اخبار مطرح شده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی،‌ تصریح کرد: اهمیت اخباری که با مسایل امنیتی داخلی و خارجی ما ارتباط دارد به اندازه ای است که برخی مواقع حتی نیازی نیست که به غیر از اعضای کمیسیون امنیت، ‌مابقی نمایندگان نیز در جریان آن قرار بگیرند،‌ چه برسد به اینکه مطلب مورد نظر رسانه ای شود.
 
وی تصریح کرد: مسئله امنیت ملی و رعایت آن، موضوعی فراتر از حاکم شدن جریان اصولگرا یا اصلاح طلب در دولت است،‌ لذا باید نمایندگان ‌به ویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی، دقت کافی و لازم در امانت داری اطللاعات امنیتی داشته باشند.

دامادی با بیان اینکه نباید اخباری از سوی نمایندگان مطرح شود که امنیت ما را زیر سؤال ببرد،‌ افزود: در حقیقت نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی، ‌با عضویت در این کمیسیون،‌ تمرین کار دیپلماتیک می کنند، لذا باید حفظ اسرار را در خود تقویت کنند. 

منبع: شبکه ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین