کد خبر: ۲۱۵۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶

همکاری روزنامه‌نگار افشاگر با سرمایه‌گذار ایرانی‌تبار

گلن گرین‌والد٬ روزنامه‌نگاری که اسناد فوق‌محرمانه ادوارد اسنودن را در رسانه‌های جهانی منتشر کرد٬ به کار خود در گاردین پایان داد تا با همکاری پیر امیدیار٬ سرمایه‌گذار ایرانی آمریکایی٬ رسانه‌ای مستقل ‌راه‌اندازی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در ماه‌های اخیر هیچ روزنامه‌نگاری در جهان به اندازه گلن گرین‌والد٬ روزنامه‌نگار آمریکایی ساکن برزیل٬ تیتر رسانه‌های جهانی نبوده است.

گرین‌والد نخستین کسی بود که اسناد فوق‌محرمانه‌ای که ادوارد اسنودن از سیستم عظیم جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در اختیار داشت را در گاردین و دیگر رسانه‌های جهانی منتشر کرد و حالا قصد دارد با همکاری پیر امیدیار٬ میلیاردر ایرانی-‌آمریکایی و بنیان‌گذار وب‌سایت Ebay رسانه‌ای متفاوت و تحول‌ساز تاسیس کند.

گلن گرین‌والد روز سه‌شنبه روزنامه گاردین را ترک کرد تا با همکاری پیر امیدیار و شرکت رسانه‌ای تحت مدیریت او٬ رسانه‌ای افشاگر بسازد. او در وبلاگ خود پیشنهاد امیدیار برای همکاری را فرصتی رویایی در زندگی حرفه‌ای خود خوانده که به هیچ ترتیبی نمی‌توانست به آن پاسخ منفی بدهد.

هنوز جزئیات بیشتری درباره این همکاری و رسانه‌ای که به زودی از دل این همکاری متولد خواهد شد منتشر نشده٬ اما گرین‌والد وعده داده که به زودی اطلاعات بیشتری در این‌باره در اختیار افکار عمومی قرار خواهد داد.

پیر امیدیار٬ موسس 46 ساله شرکت عظیم Ebay تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی دارد و متولد فرانسه است. بر اساس رده‌بندی مجله فوربس٬ او با ثروتی بالغ بر هشت میلیارد و 500 میلیون دلار در جایگاه 141 ثروتمندترین اشخاص جهان قرار دارد.

به گزارش دویچه وله، امیدیار تا کنون فعالیت‌های انسان‌دوستانه بسیاری انجام داده و همواره از ابتکارهای آموزشی و رسانه‌ای پیش‌رو حمایت کرده است. این حمایت‌ها عموما از طریق "شبکه امیدیار" که او موسس‌اش بوده انجام می‌شود. او همچنین بودجه ویژه‌ای برای توسعه و ترویج دموکراسی اختصاص داده که در راه تقویت پاسخ‌گویی سیستم‌های سیاسی به مطالبات افکار عمومی صرف می‌شود.

پیر امیدیار در صفحه توییتر خود بارها نسبت به پی‌آمدهای جاسوسی گسترده NSA روی ارتباطات دیجیتال کاربران در سراسر جهان ابراز نگرانی کرده و حالا با پیشنهاد همکاری به گلن گرین‌والد٬ که شخصیتی محوری در افشای رسوایی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا بوده و هست٬ نشان داده که قصد دارد برای تداوم افشاگری‌ها و مقابله با نقض سیستماتیک حریم خصوصی اقدامات منسجمی انجام دهد.

به گزارش ایسنا؛ چهار ماه از آغاز افشاگری‌های ادوارد اسنودن درباره اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا گذشته٬ اما اسنودن و گلن گرین‌والد بارها تاکید کرده‌اند که هنوز بخش بزرگی از اسناد فوق‌محرمانه‌ای که در اختیار دارند منتشر نشده و انتشار آنها می‌تواند برای شهروندان سراسر جهان تکان‌دهنده‌تر از اطلاعاتی باشد که تا کنون منتشر شده است. به نظر می‌رسد در ادامه این مسیر٬ رسانه‌ای که گرین‌والد و امیدیار به زودی راه‌اندازی خواهند کرد٬ نقشی کلیدی خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین