کد خبر: ۲۱۵۰۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸

عربستان سعودی عضویت در شورای امنیت را نپذیرفت

عربستان سعودی اعلام کرد با وجود پیروزی در کسب عضویت شورای امنیت سازمان ملل، در اعتراض به ناکارآمدی این نهاد در عمل به مسؤولیت های خود، از پذیرش کرسی عضویت در شورای امنیت خودداری می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، وزارت خارجه عربستان سعودی روز جمعه اعلام کرد در اعتراض به ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد در برقراری صلح و امنیت جهانی و از جمله حل مسئله فلسطین، عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی و جلوگیری از ادامه جنگ داخلی در سوریه از پذیرش کرسی عضویت در شورای امنیت خودداری می کند.

عربستان سعودی یکی از 5 کشوری است که در رای گیری روز گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان یکی از نمایندگان آسیا، به مدت دو سال به عنوان عضو دائم شورای امنیت برگزیده شد.

این برای نخستین بار در تاریخ عربستان سعودی است که این کشور فرصت ورود به جمع اعضای شورای امنیت را می یابد.

پیش از این دولت عربستان سعودی تصمیم گرفت در اعتراض به عدم واکنش شورای امنیت به جنگ سوریه، از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خودداری کند.

وزارت خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه ای افزود: ریاض معتقد است شیوه و ابزارهای کار و دوگانگی ارزش ها در شورای امنیت باعث می شوند این نهاد نتواند به مسؤولیت ها و وظایف خود برای حفظ امنیت و صلح جهانی به شیوه مطلوب عمل کند. وضعیت کنونی شورای امنیت باعث شده بی ثباتی و ناامنی ادامه یابد و نزاع ها و جنگ ها در سراسر جهان گسترش یابند.

در این بیانیه به مسئله فلسطین، عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی و ادامه جنگ داخلی در سوریه به عنوان مصادیق ناکارآمدی و ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره شده است.

عربستان سعودی در حالی شورای امنیت را به ناکارآمدی در برقراری صلح و امنیت متهم می کند که پیش از این با اعزام نیروهای نظامی خود به بحرین، از روند سرکوب مسلحانه اعتراضات مسالمت آمیز علیه حکومت بحرین، پشتیبانی کرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی اضافه کرد که نمی تواند کرسی عضویت در شورای امنیت را تا زمانی اجرای اصلاحات در این نهاد بپذیرد.دولت ریاض به نوع اصلاحات موردنظر اشاره ای نکرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون از صدور قطعنامه ای برای پایان دادن به جنگ داخلی در شورای امنیت ناتوان بوده است.تاکنون سه قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت درباره تحولات سوریه با سه رای مخالف چین  و روسیه، وتو شده اند.

عربستان سعودی به طور گسترده از مخالفان مسلح در سوریه و سرنگونی حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه به وسیله دخالت نظامی داخلی و خارجی حمایت می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین