کد خبر: ۲۱۵۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶

هاردهای SSD و HDD چه تفاوتی دارند؟

با مزایا و معایب حافظه های SSD و HDD آشنا شوید تا برای خرید هارد اکسترنال یا لپ تاپ موردنظرتان راحت تر تصمیم بگیرید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: احتمالاً تاکنون هنگام خرید لپ تاپ یا هاردهای اکسترنال اصطلاحات SSD و HDD به گوش شما نیز خورده و در مورد آنها کنجکاو شده اید. مقایسه این دو نوع حافظه را در ادامه گزارش بخوانید.

هارد HDD چیست؟
دیسک سخت یا HDD اولین بار در سال ۱۹۵۶ توسط شرکت IBM به دنیا معرفی شد و حدوداً ۶۰ سال از عمر آن میگذرد. این دیسک های سخت توسط مغناطیس اطلاعات را روی صفحات گردان ذخیره میکنند. یک Head بالای این صفحات گردان معلق بوده و اطلاعات را میخواند و مینویسد. هرچه این صفحات سریعتر بچرخند HDD سریعتر کار میکند. هارد لپ تاپهای امروزی با سرعت ۵۴۰۰ دور یا ۷۲۰۰ دور میچرخد. در بعضی از سرورها این سرعت به ۱۵,۰۰۰ دور میرسد. این تعداد دور را RPM مینامند که مخفف Revolutions per Minute است.

HDD ها امروزه بیشتر از اتصال SATA استفاده میکنند. مدل ۲٫۵ اینچ آن اکثراً در لپ تاپ ها بکاربرده شده و ۳٫۵ اینچ آن در کامپیوترهای رومیزی. سایز بزرگتر آن امکان قرار دادن صفحات بزرگتر و ظرفیت بیشتر را فراهم میکند. بعضی از HDD های بزرگ تا ۴TB ظرفیت دارند.HDD از نظر شکل بسیار شبیه به SSD است.

هارد SSD چیست؟
SSD مخفف عبارت Solid State Disk است و به منبع های ذخیره سازی که از نیمه رساناهای حالت جامد تشکیل می شوند، اطلاق می شود. هارد دیسک های حالت جامد (SSD ها) به حافظه هایی گفته می شوند که در آنها از حافظه های مبتنی بر فلش یا SD Ram ها استفاده شده و هیچ قطعه متحرکی بکار نرفته باشد.

تاریخ ساخت این نوع حافظه ها به قبل سال ۱۹۹۰ میلادی باز می گردد که در آن زمان استفاده از آن ها به طور فراگیر مرسوم نبود و تنها در مصارف نظامی و فضایی کاربرد داشتند، اما از سال ۱۹۹۵ به بعد کم کم استفاده از این نوع حافظه ها مرسوم شد. به طوری که امروزه نمونه دستگاه هایی مانند تبلت ها، سرورها، گوشی های هوشمند و همچنین کامپیوترهای قابل حمل از این نوع حافظه ها استفاده می کنند.

تفاوت، مزایا و معایب:

هارد های SSD در برابر سقوط از ارتفاع کاملاً مقاوم بوده و نسبت به HDD ها دوام بیشتری دارند.

قیمت هاردهای SSD و لپ تاپ های دارای این نوع حافظه گران تر است.

وزن حافظه های SSD سبکتر است.

سرعت باز کردن یک فایل توسط حافظه های SSD نسبت به حافظه های HDD 30 درصد سریع تر است.

هاردهای SSD کاملاً بدون صدا و لرزش هستند.

امکان پاک شدن اطلاعات از هاردهای HDD در اثر میدان های مغناطیسی وجود دارد.

ظرفیت ذخیره اطلاعات در هاردهای HDD نسبت به SDD بالاتر و ارزان تر است.

مصرف برق و انرژی در حافظه های SSD کمتر است.

عمر مفید هاردهای HDD به طور متوسط 1.5 میلیون ساعت کارکرد و هاردهای SSD 2.0 میلیون ساعت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین