آفتابنیوز : آفتاب: دولت با وضع تعرفه 140 درصدی واردات خودروهای با حجم موتور
بیش از 2500 سیسی را پس از حدود یک سال ممنوعیت، مجددا آزاد کرده است.
در
این میان اگرچه برخی واردکنندگان مدعیاند که وضع تعرفه 140 درصدی موجب
افزایش قیمت خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سیسی خواهد شد اما اتفاقا
واقعیت برعکس بوده و با آزادسازی واردات و افزایش عرضه، قیمت این خودروها
در بازار ایران کاهش خواهد یافت.
نکته قابل توجه در این میان آن است
که هماکنون قیمت خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر از 2500 سیسی در
بازار ایران بسیار بالا و حتی بیشتر از قیمت این خودروها حتی در صورت
واردات با تعرفه 140 درصدی است.
به عنوان مثال در حالی خودروی پورشه
به قیمتی بین یک میلیارد تا یک میلیارد و صد میلیون تومان در بازار ایران
به فروش میرسد که قیمت این خودرو در کشور امارات حدود 500 هزار درهم
(معادل حدود 400 میلیون تومان) است.
بنابراین با توجه به تعرفه
140درصدی (براساس نرخ ارز مبادلهای) و دیگر هزینههای واردات از جمله
شمارهگذاری، قیمت تمام شده این خودرو برای واردکننده حدود 800 میلیون
تومان خواهد بود که در صورت محاسبه سود صد میلیون تومانی نیز قیمت فروش آن
در بازار ایران باید حداکثر 900 میلیون تومان باشد نه یک میلیارد تا یک
میلیارد و صد میلیون تومان فعلی.
در این زمینه یک فعال بازار
خودروهای وارداتی با اشاره به وجود حباب در قیمت خودروهای وارداتی میگوید:
هماکنون تعداد زیادی خودرو با حجم موتور بیش از 2500 سیسی در بازار
ایران موجود است که با قیمتهای فعلی مشتری برای آنها وجود ندارد.
وی
با بیان اینکه حتی قیمت خودروهای وارد شده با تعرفه 140 درصدی نیز کمتر
از قیمتهای فعلی عرضه شده در بازار خواهد بود، خاطرنشان میکند: این موضوع
نشان دهنده وجود حباب در قیمت خودروهای وارداتی بهویژه خودروهای با حجم
موتور بیش از 2500 سیسی است.
این فعال بازار خودروهای وارداتی
ادامه میدهد: در یک سال گذشته واردکنندگان به بهانه ممنوع بودن واردات
خودروهای با حجم موتور بیشتر از 2500 سیسی قیمت این خودروها را به شدت
افزایش دادند.
به
گزارش ایسنا، وی تصریح میکند: بنابراین با آزاد شدن واردات این
خودروها دلیل روانی برای گران فروشی از بین رفته و از آن سو نیز با افزایش
عرضه شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی به ویژه خودروهای با حجم موتور بیش
از 2500 سیسی مانند بنز و پورشه خواهیم بود.