کد خبر: ۲۱۵۲۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴

رضا فرجی‌دانا، دومین وزیر پیشنهادی علوم دولت روحانی کیست؟

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور در نامه معرفی سه وزیر باقیمانده دولت یازدهم به مجلس، رضا فرجی‌دانا را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات معرفی کرده است. اما او کیست؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دکتر رضا فرجی‌دانا استاد تمام دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است که در زمان دولت دوم سید محمد خاتمی، ریاست دانشگاه تهران را عهده دار بود. پس از استعفای مصطفی معین در اواخر کار دولت دوم سید محمد خاتمی، رضا فرجی دانا برای تصدی سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس ششم معرفی شد، اما نتوانست از مجلس اصلاحطلب رای اعتماد بگیرد.

در مجلس ششم از مجموع ۲۲۰ رأی مأخوذه، ۸۶ نماینده به فرجی دانا رأی اعتماد (رأی سفید)، ۱۲۷ نماینده مخالف (رأی کبود) و ۷ نماینده نیز رأی ممتنع (رأی زرد) دادند.

فرجی دانا مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۵ در رشته مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه تهران گرفت و سپس برای ادامه تحصیل در دانشگاه واترلو عازم کانادا شد.  او تحصیلات تکمیلی خود را در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد (۱۳۶۸) و دکتری (۱۳۷۲) در رشته مهندسی برق و کامپیوتر خواند. در حال حاضر وی عضو هیئت علمی (استاد تمام) دانشکدهٔ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است.

فرجی دانا پیش از انتصاب به عنوان ریاست دانشگاه تهران، مدتی ریاست گروه مهندسی برق و کامپیوتر پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و پس از آن هم به مدت بیش از ۵ سال (۱۳۷۷ الی ۱۳۸۱) ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران را برعهده داشت.

رضا فرجی دانا در بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ ریاست دانشگاه تهران را عهده دار بود. او در جریان حادثه حمله به کوی دانشگاه در سال ۱۳۸۲، در جمع دانشجویان حاضر شد و ضمن تلاش برای دلجویی از دانشجویان گفت: «در صورت تکرار حمله لباس شخصی‌ها (به دانشجویان، دانشگاه و کوی آن)، استعفای می کنم.»

از دیگر مسئولیت‌های او می‌توان به ریاست مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران بین سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ , و ریاست انجمن مهندسی برق و الکترونیک ایران (IEEE Iran Section) در سالهای ۱۳۸۶و ۱۳۸۷اشاره کرد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران درحالی فرجی دانا را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم دولت یازدهم به مجلس نهم معرفی کرده است که در روزهای گمانه زنی افراد کابینه در تابستان ۹۲، او یکی از گزینه های جدی وزارت علوم بود. اما پس از چند اظهار نظر و مخالفت،‌ در نهایت دکتر جعفر میلی منفرد به عنوان وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات به مجلس معرفی شد که او هم رای نیاورد.

به عنوان مثال حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: عناصری از اصلاح طلبان سعی دارند با فشار به حسن روحانی فردی را برای وزارت علوم به او تحمیل کنند. این سه گزاره را کنار هم بگذارید؛ اول؛ نگرانی و اضطراب بارها اعلام شده دشمنان بیرونی از پیشرفت‌های علمی حیرت‌آور دانشجویان و اساتید ایرانی، دوم؛ خیانت برملا شده اصحاب فتنه در همراهی با دشمنان بیرونی و سوم؛ تلاش کنونی آنها برای تسخیر دوباره وزارت علوم. آیا از کنار هم گذاردن سه‌گزاره یاد شده به این نتیجه نمی‌رسید که اصحاب فتنه به منظور کور کردن خط علم و خوش‌رقصی دیگری برای دشمنان بیرونی در پی تسخیر وزارت علوم هستند؟! برای آنها همین خوش‌رقصی‌ها حائز اهمیت است و نه موفقیت آقای دکتر روحانی.»

کیهان همچنین در یادداشتی دیگر نوشت: «وزارت علوم و نقشه چینی افراطیون برای این وزارتخانه مهم، مورد توجه ناظران قرار گرفته و دو گزینه مورد اشاره (توفیقی-فرجی دانا) فاقد کمترین صلاحیت‌ها ارزیابی شده‌اند.» کیهان با اشاره به نام فرجی دانا نوشت که او (از عناصر دخیل در فتنه ۷۸) بوده است.

در همان روزها همچنین حجت الاسلام صدیقی در خطبه های نمازجمعه درباره وزارت علوم چنین گفت: «خدا نکند که دولت دچار غفلت شده و وزیر علوم یا روسایی در دانشگاه‌ها منصوب کند که بوی فتنه می‌دهند؛ یا اینکه جریانات سکولار به عنوان حاشیه در دانشگاه‌ها فضای علمی را کمرنگ کنند.»

البته در همان زمان گفته شد فرجی دانا پیشنهاد رییس جمهور را نپذیرفته است. روایت غیررسمی چنین است: "پس از نامزدی چندین فرد برای تصدی این سمت (وزارت علوم) بالاخره نظر نهایی دکتر حسن روحانی بر روی دکتر رضا فرجی دانا رئیس پیشین دانشگاه تهران و از چهره های نخبه علمی کشور قرار گرفت. فرجی دانا اکنون در کانادا به سر می برد و از سوی رئیس دولت آینده پیشنهاد تصدی این پست به وی داده می شود اما فرجی دانا به رغم انتخاب برای این پست به علت مشغولیات ذهنی و کاری از قبول آن سر باز می زند. جمعی از اعضای کارگروه تخصصی با شنیدن این خبر با وی تماس گرفته و خواستار پذیرش مسئولیت وزارت علوم از سوی فرجی دانا می شوند اما رئیس پیشین دانشگاه تهران با عذرخواهی عنوان می دارد که نمی تواند این پست را بپذیرد و عنوان می دارد که دکتر جعفر توفیقی با توجه به سوابقش گزینه مناسبی برای این سمت است."

رضا فرجی دانا اکنون به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شده است. این درحالی است که توفیقی در چند هفته گذشته چندبار تاکید کرد که گزینه نهایی وزارت علوم دولت یازدهم است. هرچند که همیشه در ادامه بر تصمیم‌گیری نهایی رییس جمهور هم تاکید داشت.

با این حال به نظر می رسد در یک هفته آینده بیشتر خبرها حول رای اعتماد به فرجی دانا بچرخد تا دو وزیر پیشنهادی دیگر.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین