کد خبر: ۲۱۵۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵

تجارت 57 میلیون دلاری ایران و آمریکا در نیمه نخست 92

ارزش تجارت غیرنفتی ایران و آمریکا در نیمه نخست 1392 به بیش از 57.5 میلیون دلار رسید.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در شش ماهه نخست امسال صادرات ایران به آمریکا به 575 هزار و 369 دلار و واردات ایران از آمریکا نیز به 56 میلیون و 191 هزار و 772 دلار رسید. به این ترتیب مجموع تجارت غیرنفتی دو کشور در این مدت به 56 میلیون و 767 هزار و 141 دلار رسید.

عمده صادرات ایران به آمریکا در شش ماهه نخست سال جاری کشمش به ارزش تقریبی 544 هزار دلار بود. مابقی صادرات ایران نیز کتاب و بروشور، فرش دستباف، اسباب تخت خواب و زعفران در بسته‌بندی کمتر از 10 گرم بود.

از آن سو واردات ایران از آمریکا در نیمه نخست امسال عمدتا شامل مکمل‌های دارویی برای مصرف انسان، کره بسته‌بندی شده به صورت بسته‌های بیش از 500 گرم، خمیر چوب شیمیایی، مکمل‌های دارویی برای خرده‌فروشی که تولید داخلی مشابه ندارند، اسپرم، مکمل غذایی، تخم سبزیجات برای کشت، اعضای مصنوعی بدن، ورق آلیاژی، آلات و وسایل مورد استفاده در علوم پزشکی و جراحی، مکمل‌های دارویی که تولید داخل مشابه ندارند مورد مصرف در دامپزشکی، دستگاه‌های محرک ماهیچه قلب و مکمل‌های دارویی دارای تولید داخل مشابه مورد مصرف در دامپزشکی بوده است.

طی چند ماه اخیر و با توجه به فضای مثبت ایجاد شده در روابط بین‌المللی ایران زمزمه‌هایی مبنی بر ایجاد اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا به گوش می‌رسد و حتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در سفر اخیر خود به آمریکا به این موضوع اشاره کرد. یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز خبر ایجاد اتاق مشترک ایران و آمریکا را تائید کرده و حتی گفته که مقدمات این کار نیز فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، پیش‌بینی می‌شود در صورت ایجاد اتاق بازرگانی ایران و آمریکا حجم مبادلات تجاری غیرنفتی دو کشور در سال‌های آینده با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد. آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در چند سال گذشته و همزمان با تشدید تحریم‌ها حجم تجارت ایران و کشورهای اروپایی و آمریکا با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین