کد خبر: ۲۱۵۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۷

امکان کاندیداتوری افراد نابینا و کم‌بینا در انتخابات مجلس فراهم شد

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس از بررسی و اصلاح بخشی از قانون انتخابات مجلس در این کمیسیون خبر داد و گفت: با این اصلاح، افراد نابینا و کم‌بینا می‌توانند در انتخابات مجلس کاندیدا شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جلسه عصر امروز (یکشنبه) کمیسیون امور شوراها، از بررسی طرح اصلاحیه قانون انتخابات مجلس خبر داد و گفت: افراد نابینا و کم‌بینا از جمله گروه‌هایی هستند که با وجود برخورداری از استعدادهای شگرف اما از دستیابی به فرصت‌های شغلی و اجتماعی برابر با سایر آحاد جامعه محروم مانده‌اند.

وی با اشاره به بندهایی از قانون اساسی درباره رفع تبعیضات ناروا و ایجاد شرایط برابر در حقوق سیاسی و اجتماعی برای همه شهروندان به ویژه معلولان نابینا و افراد کم‌بینا، افزود: ‌نظر به تجربه نمایندگی افراد نابینا و کم‌بینا در مجالس قانونگذاری دنیا، واضح است که این دسته از افراد در صورت برخورداری از شرایط نمایندگی با وجود فناوری‌های نوین، قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را در این زمینه خواهند داشت.

رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس با بیان اینکه هیچ مشکلی برای محدودیت فرد نابینا برای حضور در جایگاه نمایندگی مجلس وجود ندارد، تصریح کرد: در مجالس دنیا، نمایندگان نابینا وجود دارند که در واقع این موقعیت برای افراد خاص یک فرصت بزرگ برای کشور است و این ماده از قانون نباید سدی برای افرادی باشد که تمامی شرایط برای حضور در این جایگاه را دارند.

خجسته با اشاره به حضور جانبازان، نابینایان و معلولان در جایگاه نمایندگی، به نوعی این موضوع را بالندگی در قوانین جمهوری اسلامی ایران دانست و متذکر شد: این افراد می‌توانند با داشتن تعدادی مشاور همچون سایر نمایندگان مجلس، به امور نمایندگی خود بپردازند.

وی با اشاره به مصوبه امروز کمیسیون شوراهای مجلس مبنی بر امکان نمایندگی مجلس برای نابینایان، گفت: طبق این مصوبه در صورتی که افراد نابینا یا کم‌بینا دارای نقصی که مانع استفاده از تجهیزات مکمل که رافع محدودیت نابینایی است، نباشند و از ناحیه دست نیز سالم باشند، می‌توانند در انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در پایان از حضور سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در این جلسه خبر داد و گفت: آقای صالحی‌امیری در این نشست، پس از ارائه برنامه‌های خود به پرسش‌های اعضای کمیسیون پاسخ داد.

خجسته تأکید کرد: با توجه به اینکه از مبانی اخلاقی و معرفتی فاصله گرفتیم، امیدواریم با حضور وزیر جدید ورزش و جوانان این خلأ پر شود و اقدامات بنیادی و فرهنگی در حوزه ورزش و جوانان صورت گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه نیازمند توسعه فضاهای ورزشی در کشور هستیم، خاطرنشان کرد:‌ امیدواریم این وزارتخانه با عزم جدی و اراده ملی در راستای حل مشکلات جوانان تلاش کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین