آفتابنیوز : آفتاب: این روزها پایتخت نشینان به سختی نفس میکشند، تردد بیش از حد وسایل نقلیه در کنار بروز پدیده گرد و غبار محلی و بالا رفتن غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون موجب شده در ساعاتی از روز حتی چشم چشم را نیز به سختی ببیند.
میزان آلایندگیهای هوا به حدی رسیده است که اداره کل محیط زیست استان تهران طی اطلاعیهای که روز گذشته صادر کرد، توصیههای را از جمله کاهش تردد و فعالیت افراد دارای بیماریهای زمینهای از جمله بیماران قلبی و ریوی و افراد سالمند در فضاهای باز، عدم تردد غیر ضروری در معابر برای کلیه افراد به ویژه سالمندان و کودکان، پرهیز از انجام فعالیتهای شدید بدنی و فعالیتهای ورزشی در فضای باز، مراقبت از کودکان و خردسالان (در سنین مهدکودک، پیش دبستانی و دبستان) به منظور کاهش تردد و حضور در فضای باز، عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی تا حد امکان، عدم هرگونه فعالیت که موجب تشدید آلایندگی هوا شود نظیر سوزاندن ضایعات، عملیات قیرکاری، تردد با وسایط نقلیه معیوب، دقت در هنگام سوختگیری در جایگاهها و جلوگیری از سر ریزشدن بنزین و سایر سوختها به تهرانیها داد.
البته مقرر شد تا زنگ ورزش مدارس طی روز سهشنبه به دلیل بالا بودن غلظت آلایندهها تعطیل شود.
هجوم آلودگی هوا و دغدغه مسئولان برای مهار آلایندگیها هر ساله با شروع فصل سرما، آغاز میشود و در این میان نیز در فصلی که با اوج گرفتن آلایندگیها روبرو هستیم جلسات تکراری در قالب کمیته کاهش آلودگی هوا برگزار میشود که اصولاً کاری را از پیش نمیبرد.
این در حالی است که هر سال شاهد وخیمتر شدن شرایط کیفی هوا به خصوص در هشت کلانشهر کشور و اختصاصاً تهران میشویم و در این میان مسئولان برای اینکه کاری انجام دهند و تکلیفی را از دوش خود بردارند این جلسات را فقط در فصل پاییز و زمستان و در اوج آلودگی هوا برگزار و به اتخاذ تصمیمات مقطعی بسنده میکنند.
نکته جالب قضیه این است که همه اعم از مردم و مسئولان به خوبی با تبعات منفی آلودگی هوا آگاهی دارند اما همه شرایط را به جایی میرسانند که جان آسمان به لبش میرسد و پس از آن به فکر میافتند که چه باید انجام دهند.
باید توجه داشت که همه در مقابل محیط زیست مسئول هستیم، مسائلی از جمله افزایش ظرفیت ناوگان حمل ونقل عمومی، ارتقای سطح استاندارد سوخت و خودرو، جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده، احیای تالابها، نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده کشور، کاهش مدت اعتبار معاینه فنی خوروهای صفر کیلومتر و مسائلی از این دست از عمده برنامههایی بود که بر اساس آن آلودگی هوا به خصوص در کلانشهرها کاهش مییافت اما عملاً اجرای این طرحها یا به کندی بوده یا اینکه پیشرفتی نداشته است.
افزایش غلظت آلایندههای هوا با شیوع بیماریهایی همراه است که در ادامه مطلب به آنها اشاره میشود.
(آمفیزم)؛ این بیماری در نتیجه انقباض لولههای برونشیال و تخریب کیسههای هوایی توسط آلایندهها به وجود میآید و باعث کوتاهی نفس در فرد بیمار میشود.
(برونشیت مزمن)؛ از مشخصات این بیماری سرفههای پی در پی و جریان خلط مستمر در شخص مبتلا است. مواد آلاینده باعث تخریب مژکهای مجاری تنفسی، که مواد محرک را از ریه خارج میکنند، شده و در نتیجه سرفه تنها راهی خواهد بود که ذرات از ریه بیرون رانده شوند، در صورتی که برونشیت مزمن درمان نشود، منجر به مرگ بیمار خواهد شد.
(حساسیت)؛ مواد آلاینده میتوانند باعث عکسالعملهای آلرژیک مختلفی از جمله آبریزش بینی، تنگی نفس، خارش پوست، اشک چشم و عطسههای پی در پی شوند.
(آسم)؛ در یک حمله آسمی، مجاری تنفسی باریک شده و عبور هوای تنفسی به حداقل میرسد و در نتیجه بیمار دچار تنگی نفس میشود. میتواند موجب انفارکتوس یا التهاب قلب گردد که عمدتاً به صورت سینه درد، طپش قلب، تنگی نفس و اختلال در سیستم قلب تظاهر میکند.
(سرطان ریه، معده و بیماریهای قلبی)؛ هر چندکه این بیماریها مستقیماً و منحصراً مربوط به آلودگی هوا نیست، اما آلودگی هوا یکی از عوامل مهم به وجود آورنده و تشدید کننده آنها به حساب میآید. براثر احتراق مواد آلی (زغال٬ چوب٬ نفت وغیره) در حرارتهای بین 800-200 درجه سانتی گراد و بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی مقداری هیدروکربنهای سرطان زا تولید میشود. نوع ومقدار تولید این مواد سرطان زا بستگی به نوع سوخت٬ حرارت٬ میزان اکسیژن و عوامل دیگر دارد. ثابت شده است مقداری از مواد سرطان زا بر اثر احتراق توتون و تنباکو (سیگار کشیدن)و سوختن چوب، هیزم و کاغذ و مقدار زیادی از این مواد هم بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل در موتور خودروها تولید میشوند. بطور کلی با فرض اینکه اتومبیل ها در شرایط استاندار فنی کار بکنند در عرض یکسال در شهر تهران حجم زیادی ماده شیمیایی سرطان زا بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل تولید و در هوا پخش میشود.
موج جدید سرطان در راه است
در این باره کمالالدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: موج جدید سرطان در کشور ناشی آلودگی هوا است، ضمن آنکه آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز بسیار قابل توجه است.
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: اهمیت پرداختن بر کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه در مواردی گاهاً مشاهده میشود که به دلیل افزایش آلایندگیهای هوا شاهد تعطیلی مدارس و ادارات میشویم.
بیتاثیر بودن نگاههای مقطعی به معضل آلودگی هوا
همچنین ایرج ندیمی عضو هیئت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، با انتقاد از وجود نگاههای مقطعی به معضل آلودگی هوا، گفت: برخوردهای مقطعی با پدیده آلودگی هوا اگرچه پذیرفتنی است اما درمانگر نبوده و نیاز به تداوم و پیگیری لحظه به لحظه دارد.
ندیمی با بیان اینکه برای رفع معضلات ناشی از هر پدیده دو نوع شیوه برخورد قابل اعمال است، افزود: در بحث آلودگی هوا و ضرورت کاهش و کنترل این معضل شهری، مسئولان میتوانند سیاستهای پیشگیرانه و درمانی را همزمان مدنظر قرار دهند، البته به نظر میرسد برخورد پیشگیرانه به صرفه تر است.
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس نهم، رعایت نشدن معیارهای استاندارد در نظام تولید را از دیگر عوامل افزایش آلودگی هوا خواند و تصریح کرد: متاسفانه در سالهای اخیر بارها الزام بخشهای تولیدی به ویژه خودروسازان به رعایت شاخصهای استاندارد مطرح شده اما هیچ وقت به شکل جدی این معیارها در بحث تولید لحاظ نشده وگرنه امروز شاهد مشکلات آلاینده ساز بودن خودروها نبودیم.
آسمان پایتخت در مهرماه 92 حتی یک روز پاک به خود ندیده است
یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با بیان اینکه آسمان پایتخت در مهرماه 92 حتی یک روز پاک به خود ندیده است، گفت: پایتخت نشینان از ابتدای فصل پاییز تا روز بیست و سوم مهرماه، 19 روز هوای ناسالم استنشاق کردهاند که این آمار حاکی از آن است که پاییزی مملو از روزهای آلوده در پیش رو خواهیم داشت.
وی شمار روزهای ناسالم مهرماه را رو به افزایش خواند و تصریح کرد: با آغاز فصل پاییز در سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال 91، تهرانی ها 8 روز کمتر شانس استنشاق هوای سالم داشتند به طوریکه آمارها نشان می دهند شاخصهای کنترل آلودگی هوا تنها 4 روز در مرز سلامت به سر برده اند.
وی با مقایسه آمار روزهای ناسالم مهرماه سال جاری در بازه زمانی 23 روزه با سالهای 90 و 91 افزود: تهرانیها 23 روز از مهر سال گذشته را نیز با 11 روز ناسالم و 12 روز سالم پشت سر گذاشتند، از سویی دیگر در مهرماه سال 90 نیز آسمان پایتخت یک روز پاک نداشته و به مدت 19 روز، شاخص حجم آلودگی ها وضعیت ناسالم را گزارش کرده اند.
وی افزود: با توجه به شمار روزهای ناسالم مهرماه سال جاری و مقایسه این آمار با سالهای گذشته، به نظر میرسد هوای پایتخت پاییز ناسالمی در پیش روی خواهد داشت و پایتخت نشینان شانس کمی برای استنشاق هوای پاک دارند، این درحالی است که وضعیت آلودگی هوا در مهرماه سالهای 89 و 88 در شرایط بهتری به سر میبرده و حداقل یک روز پاک داشته است.
عضو کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران احتمال بروز بحران آلودگی هوا را غیرقابل پیش بینی خواند و ادامه داد: هرساله با نزدیک شدن به ماههای آبان و آذر احتمال بروز پدیدههایی همچون اینورژن، وارونگی دما و پایداری هوا قوت میگیرد که گاه منجر به تعطیلی دستگاههای مختلف و بخش آموزش میشود اما به این مهم باید توجه شود که در بحث آلودگی هوا پارامتر هواشناسی قابل پیش بینی نیست.
سازمان محیط زیست متولی اصلی کاهش آلودگی هواست
رشیدی بیان داشت: سازمان محیط زیست متولی اصلی مبحث کاهش و کنترل آلودگی هواست و شهرداری یکی از نهادهایی است که در این زمینه مشارکت دارد.
تهرانیها در پاییز امسال حتی یک روز هوای پاک را تجربه نکردند
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز دراین خصوص ابراز داشت که روزهایی که از پاییز امسال گذشته تهرانیها حتی یک روز هوای پاک را تجربه نکردند، این در حالی است که پدیده اینورژن قبل پیشبینی است.
محمدرضا تابش ادامه داد: هرسال این پدیده اتفاق میافتد و آلودگیها مضاعف میشود و خسارات ناشی از آن نیز قابل توجه میشود، در چنین شرایطی فقط بسنده کردن به حرف شایسته نیست.
اکنون نیز در انتظار تشکیل کمیته ملی کاهش آلودگی هوا در شرایط بحرانی هستیم.
در شرایطی که آلودگی هوا به اوج رسید و داد تهرانی را باز هم در آورده است، محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران از تشکیل اولین جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا با حضور رئیس سازمان محیط زیست، شهردار تهران و وزرای مربوطه در هفته آینده خبر داد.
وی با اعلام اینکه اولین جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا هفته آینده برگزار میشود، ابراز داشت: این کمیته با حضور رئیس سازمان محیط زیست، شهرداری تهران، وزیر نفت و سایر وزرای مسئول برگزار میشود.
وی یادآور شد: بر اساس دستور کمیته ملی کاهش آلودگی هوا، جلسات هر دو هفته یک بار و تا پایان سال برگزار میشود.
مدیرکل محیط زیست استان تهران از پیشنهاد کمیته ملی کاهش آلودگی هوا در فصولی غیر از فصل سرما استقبال کرد و گفت: کارگروه مواقع اضطرار نیز آمادگی این را دارد در صورت افزایش آلایندهها تشکیل شود.
به گزارش فارس، امید است که مسئولان در جلساتی که تشکیل میدهند فقط به انشاءالله گفتن و ابراز امیدواری اکتفا نکنند و چارهای بیاندیشند که قابلیت اجرایی کردن داشته باشد ضمن آنکه ظرفیت اجرایی کردن و تقابل با دستگاههایی که ایجاد آلودگی میکنند را داشته باشند.