کد خبر: ۲۱۵۶۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۹

یک پیشکسوت تئاتر درگذشت

اسماعیل ارحام صدر از پیشکسوتان عرصه تئاتر درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اسماعیل ارحام صدر از هنرمندان عرصه بازیگری، طراحی دکور، طراحی لباس، طراح پوستر و بروشور که مدتی بود از عفونت ریه رنج می‌برد سرانجام بعد از ظهر یکشنبه، 28 مهر ماه در سن 85 سالگی در بیمارستان قلب شهید رجایی در اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

پیکر وی امروز - سه شنبه 30 مهر - پس از انجام مراحل لازم از بیمارستان به منزل شخصی‌اش منتقل شد و با حضور خانواده و آشنایان به سمت بهشت زهرا ( س) تشییع شد و در قطعه هنرمندان آرام گرفت.

مراسم سوم آن مرحوم روز پنجشنبه - 2 آبان ماه - ساعت 16 تا 17 و 30 دقیقه در مسجد ولیعصر واقع در خیابان وزرا برگزار می‌شود.

اسماعیل ارحام‌صدر که در سال 1307 در شهر اصفهان دیده به جهان گشود از دهه سی طراحی صحنه نمایش های بسیاری را در اصفهان و تهران به عهده داشت که از آن جمله می توان به نمایش های اشاره کرد:

"پهلوان اکبر می‌میرد" به کارگردانی (عباس جوانمرد) تهران، تالار سنگلج 1342، "بلبل سرگشته" به کارگردانی (عباس جوانمرد، علی نصیریان) تالار سارابرناردپاریس- تالار سنگلج ، "لونه شغال" به کارگردانی (علی نصیریان) تهران، تالار سنگلج ، "شهر طلائی" به کارگردانی (عباس جوانمرد) تهران، تالار سنگلج ، مرده‌خورها، افعی طلایی" به کارگردانی (عباس جوانمرد) تهران، تالار فارابی ، "محلل و مرده خور" نویسنده (صادق هدایت) به کارگردانی (عباس جوانمرد، علی نصریان)، "آی با کلاه آی بی‌کلاه" به کارگردانی (علی نصیریان)، "بام‌ها و زیر بام‌ها" به کارگردانی (جعفر والی)، "مردی که زنده بود و خود نمی‌دانست" به کارگردانی (انتظامی)، "میرزا کمال‌الدین" به کارگردانی (دیلمقانی)، "اتللو" به کارگردانی (مصطفی اسکویی)، "خسیس مولیر" به کارگردانی (استپانیان)،"غیاث خشت مال" به کارگردانی (اصغر گرمسیری)،"معروف پینه‌ دوز" به کارگردانی (معز دیوان فکری)و نمایش "مونتسرا و تارتوف" اجرا توسط گروه سعدی در اصفهان.

در جشن طراحان صحنه و چهره‌پردازان خانه تئاتر سال 1385 از اسماعیل ارحام صدر، تقدیر شد

به گزارش ایسنا، در این جشن از اسماعیل ارحام صدر، طراح صحنه دهه‌های 20 تا 60 قدردانی شد. او پس از چند سال کار در تئاتر سپاهان به تهران می‌آید و در تئاتر فردوسی مشغول به کار می‌شود. ارحام صدر در این سال‌ها با گرمسیری، حالتی، فکری و استپانیان همکاری می‌کرد، بعد از آن به گروه «هنر ملی» می‌پیوندد و در طراحی صحنه «مرده خورها» و «محلل » به کارگردانی عباس جوانمرد و افعی طلایی و «بلبل سرگشته» به کارگردانی علی نصیریان همکاری می کند.

ارحام صدر همچنین در دهه 40 همکاری خود را در تئاتر و سینما با کارگردانانی مانند جعفر والی (آی باکلاه و آی بی کلاه - بام ها و زیربام ها)عباس جوانمرد (پهلوان اکبر می میرد، آلونک تئاترهای تلویزیونی و آوازهای شب و معرکه ) داریوش مهرجویی (گاو- آقای هالو)، خلیل دیلمقانی (میرزا کمال الدین )، عزت ا... انتظامی (مردی که مرده بود و خودش نمی دانست )، علی نصیریان (افول )، پرویز کاردان (سریال تلویزیونی مرد اول )، علی حاتمی (سریال هزاردستان ) و ... ادامه می دهد.

جعفر والی که برای تقدیر از ارحام صدر، به روی صحنه رفته بود، گفت: «پس از کودتای 28 مرداد 32 تجمع بیش از 5 نفر ممنوع شده بود. ما شانس آوردیم و در خانه شاهین سرکیسیان فرصتی می یافتیم برای نوشیدن قهوه وگپ زدن جدی درباره تئاتر. آن زمان کسی ما را نمی شناخت. من، علی نصیریان، عباس جوانمرد و دیگران دور هم جمع می‌شدیم تا تئاتر کار کنیم. انجمن فرهنگی ایران و فرانسه به ما امکان تمرین و اجرا را داد. ارحام صدر هم در آن روزها برای ما به طور رایگان طراحی صحنه می‌کرد؛ او که آدمی حرفه ای بود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین