کد خبر: ۲۱۶۵۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳

درآمدزایی دولت از گرانی دلار ممنوع شد

حسن روحانی رئیس جمهور مصوبه نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی و تعیین نرخ ارز توسط بانک مرکزی را برای اجرا ابلاغ کرد که بر این اساس، درآمدزایی دولت از محل افزایش قیمت ارز ممنوع شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در ماده واحده این مصوبه که توسط حسن روحانی رئیس جمهور به وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاونت برنامه ریزی ابلاغ شده، آمده است: تفاوت ناشی از تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی بانک مرکزی که از تغییر نرخ برابری ارز، طلا و جواهرات ایجاد می شود، صرفاً ناشی از ارزیابی های حسابداری است و سود تحقق یافته تلقی نمی گردد، و مشمول مالیات نیست، و مابه التفاوت آن در حسابی تحت عنوان «مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی های خارجی» منظور و در بخش سرمایه بانک مرکزی ذیل حساب اندوخته ها در ترازنامه منعکس و گزارش می شود.

مانده این حساب صرفاً بابت جبران زیان های احتمالی آتی بانک مرکزی ناشی از تغییر ( کاهش) برابری های قانونی ارز (تسعیر) قابل استفاده است.

بنابر تبصره یک این مصوبه، نرخ برابری ارز مطابق سازوکار قانونی توسط بانک مرکزی تعیین می گردد. در تبصره دو نیز آمده است که مفاد این قانون از تاریخ تصویب (31 شهریور 92) لازم الاجرا است.

به گزارش تسنیم، در تبصره سه این مصوبه نیز تاکید شد، با تصویب این قانون بند ب ماده 26 قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 1351 نسخ می گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین