کد خبر: ۲۱۶۵۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷

نظر افخم درباره بیلبوردهای "صداقت آمریکایی"

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هنوز از مراجع رسمی درباره دستگیری شهروند ایرانی و استرداد او به آمریکا خبری به دست نیاوردیم. در صورت ثابت شدن این اظهارات تصمیمات را خواهیم گرفت و دسترسی ها کنسولی نیز فراهم خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره دیدار عباس عراقچی و آمانو  و ارزیابی مذاکرات ایران و آژانس که از روز گذشته آغاز شده است، اظهار داشت: دومین دور از مذاکرات ایران و آژانس در دولت یازدهم از روز گذشته شروع شده که این دوازدهمین دور از مذاکرات ایران و آژانس در دو سال گذشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر همکاری تاکید داشته و نهایت تلاش خود را برای شفاف سازی و پاسخگویی به سوالات به عمل می آورد.

افخم با بیان اینکه در رویکرد جدید و مذاکرات نیازمند این بودیم و هستیم که مذاکرات و رویکرد جدید خود را در تعامل ایران و آژانس نشان دهد، خاطر نشان کرد: در این چارچوب سفر آقای عراقچی به وین و دیدار با آمانو تنظیم شد، جمهوری اسلامی ایران امیدوار است این رویکرد جدید تقویت‌کننده مذاکرات ایران و آژانس باشد و در عین پاسخگویی به آژانس چشم‌انداز تعامل بیشتر را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آقای عراقچی و آمانو مذاکرات را مفید و سازنده خواندند و درعین حال امیدواریم با پیشنهادات آژانس بر تداوم مذاکرات و رفع ابهامات به نتیجه خوبی برسیم و در پایان گفتگوها اولین نشانه های این تعامل جدید را شاهد باشیم.

وی درباره سفر ظریف به آفریقای جنوبی اضافه کرد: یازدهمین اجلاس همکاری های ایران و آفریقای جنوبی در پروتوریا برگزار می شود و طی امروز و فردا گروه های کارشناسی کارهای خود را شروع کرده اند و نمایندگان دستگاه های دولتی مذاکرات کارشناسی را انجام می دهند.

افخم با بیان اینکه نتیجه این مذاکرات به اجلاس وزیران می رود، بیان کرد: همزمان با یازدهمین اجلاس مجمع تجاری ایران و آفریقای جنوبی نیز برگزار می شود، همکاری های خوب و روبه رشدی میان ایران و آفریقای جنوبی برقرار است و بر اساس همکاری های اقتصادی تاکنون 80 سند به امضا رسیده که امیدواریم این دوره از گفتگوها نیز به تقویت همکاری ها بیانجامد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره سفر ظریف به ترکیه خاطر نشان کرد: بر اساس دعوت موسسه آگواش ترکیه برای شرکت در اجلاس صلح این موسسه وزیر امور خارجه به ترکیه می رود و در حاشیه این اجلاس با نخست وزیر و رئیس جمهور و همتای خود در ترکیه دیدار می کند.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره استرداد یک شهروند ایرانی از استونی به آمریکا به اتهام خرید موشک و بالگرد گفت: ما هنوز از مراجع رسمی موردی را دریافت نکرده ایم، اخبار مربوط به این موضوع را دیده ام. پیگیری هایی از طریق مراجع در حال پیگیری است که بتوانیم اخبار بیشتری داشته باشیم که صحت آن روشن شود. در صورت ثابت شدن تصمیمات را خواهیم گرفت. پس از این دسترسی ها نیز فراهم خواهد شد.

وی همچنین درباره اظهار نظر مقامات عربستانی در مورد مذاکرات ایران و آمریکا و انتقاد آن ها به مقامات آمریکایی گفت: در رسانه ها تحلیل های متعددی در این خصوص مطرح شده و در رسانه های عربی نیز شاید گمانه زنی هایی بوده ایم.

وی ادامه داد: بحث زیادی از این مطالب در حوزه رسانه یک کار طبیعی است. آنچه مسلم است هر رویکردی در تعامل با دیگر کشورها علیه منافع هیچ کشوری نیست.

وی خاطر نشان کرد: اگر گمانه زنی رسانه ها مبنی بر این موضوع است باید این اطمینان را داد که مسیر هر تغییری نشانه تغییر همکاری با دیگر کشورها نیست. تغییر رویکرد کشورها نسبت به کشورهای ثالث نیز موضوعی مربوط به خودشان است.

مرضیه افخم همچنین با  ابراز تأسف از حادثه تروریستی سراوان افزود: کاردار پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه دعوت و یادداشت اعتراض ایران به وی ابلاغ شد. در عین حال اجرای تفاهمنامه دو طرف را در زمینه استرداد مجرمان پیگیری و دنبال می کنیم.

افخم افزود: مقامات پاکستانی به ویژه معاون وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد این اقدام تروریستی را محکوم کرده اند.

وی با اشاره به اینکه همکاری خوبی بین وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه در این زمینه وجود دارد گفت: به همین منظور به زودی معاون وزیر کشور به پاکستان سفر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه مقابله با تروریسم نیازمند همکاری و عزم جدی همه کشورهاست ابراز امیدواری کرد با اهتمام جدی همه کشورهای منطقه، این پدیده شوم ضدبشری مهار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره تعیین زمان مشخص در مذاکرات ایران و 1+5 و اینکه آیا برای مذاکرات با آژانس نیز زمان بندی در نظر گرفته شده است، گفت: از نظر ما تعیین جدول زمانی در مذاکرات ایران و 1+5 و همین طور در مذاکرات با آژانس بین المللی انرژی اتمی نشانه اراده سیاسی برای حل موضوع است.

مرضیه افخم افزود: ما خواهان این هستیم که مذاکرات به نتیجه برسد و یکی از فاکتورهای مهم آن زمان است. تعیین جدول زمانی مانع از شکل گیری اخلال در مذاکرات و حتی زیر سؤال بردن اراده دو طرف می شود.

افخم ابراز امیدواری کرد که بحث تعیین جدول زمانی در کوتاه ترین زمان با برگزاری و استمرار مذاکرات و تفاهم دو طرف انجام شود.

افخم در پاسخ به سوالی درباره خط پرواز به آمریکا گفت: در اولین جلسه خبری بعد از پایان سفر رئیس جمهور به نیویورک این مساله مطرح شد. موضوع تسهیل سفر گردشگران در حال پیگیری است عزم رئیس جمهور است که تسهیلات برای اتباع ایرانی فراهم شود، اتباع ایرانی در خارج از کشور بطور خاص محور برقراری پرواز مستقیم هستند نیازمند بررسی های موضوعات فنی و اجرایی در این باره هستیم و به محض بررسی دستگاه های ذیربط این مساله اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین درباره مفهوم کاردار غیرمقیم که قرار است بین ایران و انگلیس رد و بدل شود، اظهار داشت: کاردار غیرمقیم کارداری است که بین پایتخت کشور خود و محل ماموریت در رفت و آمد است. این کاردار بطور مستمر ساکن کشور مقابل نیست و به همین دلیل کاردار غیرمقیم محسوب می شود و انجام ماموریت وی نیز طبق مقرراتی که تعیین شده دارای سقف مشخصی است.

افخم در پاسخ به سوالی درباره اقدامات ایران در مورد اظهاردات وندی شرمن بیان کرد: مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک سوءتفاهم رخ داده و اظهارات دقیق منتشر نشده از نظر مباحث رسانه‌ای تداوم موضوع لزومی ندارد ما پاسخ داده ایم و روشنگری کرده ایم اظهارات باید واقع بینانه باشد امیدواریم حداقل رویکردها واقعی شود و تحولات ایران با واقع نگری مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد گزارش احمد شهید، گزارشگر سازمان ملل بیان کرد: لحن احمد شهید در ارائه گزارش، لحنی ملایم تر از دفعات قبل بود اما پاسخ ما به اصل گزارش بود. گزارش دارای رویکرد سیاسی است منابع تهیه گزارش منابعی هستند که نسبت به ایران کاملا مغرض هستند.

وی تصریح کرد: مستنداتی که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده متاسفانه در تهیه این گزارش دیده نمی شود و تداوم رویکرد یک سویه بدون توجه به واقعیات ایران در این گزارش وجود دارد که جای تاسف دارد که به مجامع بین المللی ارائه شده است.

افخم ادامه داد: امیدوارم این رویکرد مغرضانه تغییر کند و متناسب با تحولات ایران گزارشات تهیه شود. یکی از مهمترین تحولات ایران برگزاری انتخابات بود که با مشارکت مردمی و یک انتخابات آگاهانه برگزار شد و در گزارش احمد شهید به این مشارکت و حضور گسترده هیچ توجهی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که کاخ سفید و کنگره توافق کردند که از اعمال تحریم ها بر علیه ایران خودداری کنند، بیان کرد: اخبار ضد و نقیضی در این باره منتشر شده در عین حال امیدواریم که شاهد رویکرد جدی و عزم سیاسی برای شکل گیری یک روند واقع بینانه در تعامل با جمهوری اسلامی ایران باشیم و انشاءالله اظهارات به حوزه عملیات و اجرایی برسد.

وی گفت: چنانچه این خبرها و اظهارنظرهای اولیه مستند و رسمی است نشانه این است که اراده سیاسی برای رسیدن به فضای جدید وجود دارد و بعد از هر گونه اقدام رسمی اظهارنظر بیشتری را خواهیم داشت.

افخم درباره سفر اخضر ابراهیمی به تهران اظهار داشت: سفر اخضر ابراهیمی به منطقه برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه و زمینه سازی برای برگزاری مذاکرات ژنو 2 بود ابراهیمی به کشورهای منطقه سفر کرد و سفر به ایران نیز در همین چارچوب بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دیدارهای خوب و مثبتی با مقامات کشورمان داشت نگاه جمهوری اسلامی ایران به حل سیاسی موضوع سوریه و رسیدن به راه حل پایدار و در نظر گرفتن حق مردم در تعیین سرنوشت مبانی ما برای هر راه حلی در ژنو 2 است.

وی با بیان اینکه اخضر ابراهیمی بر حضور ایران در ژنو 2 تاکید کرد، گفت: این امر نشانگر این واقعیت است که اگر قرار است راه حل پایدار در سوریه شکل بگیرد باید همه کشورهای تاثیرگذار حضور داشته باشند و جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدا مخالف رویکرد نظامی و خواهان رویکرد سیاسی بود. یکی از مترقی ترین دیدگاه ها را ایران داشت که این دیدگاه مترقی ابعاد خود را نشان داد. تعامل کشورها نسبت به حضور ایران در همین مسیر است امیدواریم بحران سوریه که اکنون پیچیده شده و عوامل مختلفی در آن تاثیر داشتند به سمت واقع بینی حرکت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهادات ایران در مذاکرات دیروز و امروز به آژانس چه بوده است، بیان کرد: چون مذاکرات ادامه دارد و برای اینکه روی کار همکارانمان تاثیر نداشته باشد در این باره اظهارنظر نمی کنیم امیدواریم پیشنهادات برای ایجاد زمینه همکاری با آژانس آثار اولیه خود را نشان دهد.

افخم درباره مذاکرات کارشناسی چهارشنبه و پنجشنبه در وین بیان کرد: مذاکرات کارشناسی در پی تفاهمات جلسه قبلی بود که طرفین بر لزوم بررسی جزئی تر مفاهیم تفاهم داشتند از طرف ایران آقای بعیدی‌نژاد به عنوان رئیس هیات و کارشناسانی از سازمان انرژی اتمی، نفت و بانک در این گروه شرکت می کنند. مذاکرات دو روزه قرار است کماکان در حوزه کارشناسی ادامه یابد نباید بیشتر از این وارد جزئیات شویم چراکه بحث های کارشناسی قابل انتشار نیست و ارزش خبری ندارد. باید به جمع بندی برسد و به مسئولین بالاتر برای کمک در تصمیم گیری ارائه شود.

وی افزود: امیدواریم رویکرد جدید با 1+5 که طرف مقابل نیز مصمم به پیگیری آن است را مشاهده کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه در آستانه مذاکرات ژنو انتظار دستگاه دیپلماسی کشور از رسانه ها و مسئولین چیست، بیان کرد: هر رویکرد و هر سیاستی که اعمال می شود طبعا موافق صددرصدی نخواهد داشت آنچه مهم است اینکه با مخالفت ها باید در چارچوب قانون و براساس رعایت اصول بازی سیاسی باشد.

افخم ادامه داد: چنانچه بر اساس رعایت قانون هر گونه نقدی صورت گیرد، همیشه شنیده می شود امیدواریم مسیر نقدها و اظهارنظرها به سمت تامین منافع ملی باشد و به اعتماد مردمی نسبت به گروه مذاکره کننده و هیات دیپلماسی تردید ایجاد نکند. رسیدن به این مسیر نیازمند کار جمعی است رسانه ها نباید به اعتماد مردم خلل وارد کنند و تحلیل گران نیز باید در چارچوب قانون و مبانی تعیین شده مسیر را طی کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رویکرد جدید اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه از 12 شرکت خواسته تا تحریم ها را برعلیه ایران ادامه دهند، اظهار داشت: خبرهای متعددی منتشر شده اعلام نظر رسمی ما منوط به اقدام عملی و اقدام رسمی از مراجع رسمی است در همین حد می توانیم مطرح کنیم که یک رویکرد شکست خورده در گذشته اعمال شده بحث فشار و مذاکره است و امیدواریم طرف های مذاکره به این رویکرد فشار روی نیاورند نگاه ها اکنون به آینده است و امیدواریم این اخبار در حد خبر باقی بماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین اقدامات درباره پیگیری وضعیت امام موسی صدر گفت: موضوع ربوده شدن امام موسی صدر از موضوعاتی است که دستگاه سیاسی همواره در طی سال ها موضوع را به دقت مورد تاکید قرار می دهد، کمیته ای برای پیگیری موضوع از طریق دولت لبنان تشکیل شده تماس ها در جریان است و خانواده امام موسی نیز پیگیر موضوع هستند و مساله را در گفتگو با مسئولین لبنانی در دستور کار داریم و امیدواریم به اخبار خوبی در مورد سرنوشت ایشان برسیم.

وی درباره شنود تلفن های پنج کشور از سوی آمریکا و اینکه آیا این شنود در مورد مقامات ایرانی صورت گرفته است، بیان کرد: یکی از اخبار جنجالی در حوزه بین الملل بحث شنودها است رئیس جمهور برزیل در مجمع عمومی بیش از این زمان سخنرانی خود را به بحث شنودها اختصاص داد که نشانه اهمیت موضوع است.

افخم با بیان اینکه طی روزهای گذشته نیز این مساله مطرح شد، خاطر نشان کرد: مباحث شکل‌گیری قطع نامه ای برای جلوگیری از این اقدامات از سوی همپیمانان آمریکا مطرح شده است البته در مورد مسئولین ایرانی خبری منتشر نشده اما امروز یکی از روزنامه ها در مورد شنود مکالمات ایرانی ها مطلبی را نوشته بود که البته مختص ایران نبود ما هم این اقدامات را رد کرده و فکر می کنیم در حوزه ارتباطات سایبری سازوکارهای جدیدی برای پیشگیری از این اقدامات باید شکل بگیرد.

وی در این باره که فردا آخرین مهلت معرفی کاردارهای تهران و لندن است، آیا می توانید شخص کاردار را معرفی کنید؟ گفت: در این باره متعاقب نهایی شدن موضوع اطلاع رسانی می کنیم.

افخم درباره حمایت عربستان از گروه های تروریستی به ویژه در ماجرای سراوان و اینکه شاید دلیل این امر نداشتن مناسبات دولت یازدهم با عربستان باشد، بیان کرد: خیلی از تحلیل ها نیمه خالی لیوان را نگاه می کنند پیش از مراسم تحلیف یادداشت تبریک از مقام سعودی دریافت شد و نماینده عربستان نیز در مراسم حضور داشت روند مناسبات در یک روند منطقی در جریان است ظرفیت های همکاری بدلیل شرایط منطقه باید بیشتر شود امیدواریم مسیر گفتگوها بازتر شود و پیام دولت یازدهم نیز، پیام صلح و سازندگی است که استقبال خوبی از این پیام در سطح جهان بوجود آمده در مورد عربستان نیز چون حوزه همکاری بیشتر است باید به این روند خوشبین باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم درباره بحران با قاهره چه اقداماتی انجام داده است، بیان کرد: مناسبات ایران با کشورهای عربی منطقه طبیعی است و نیازمند وساطت و پادرمیانی نیست. جنس این مناسبات از ماهیت خود برخوردار است و در حد ارتباطات طبیعی ادامه داد.

افخم افزود: برای ارتقاء مناسبات نیازمند گام های جامع و فراگیر هستیم که ابعاد مختلفی را تعریف کند امیدواریم تعاملات بیشتر شود و در عین حال بعضی از سوءتفاهمات باید حل شده و اراده جدی طرف مقابل برای حل آنها دیده شود. با شکل گیری این فضا می توان گام های بیشتری برداشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشور درباره لغو ویزای اندونزی و مالزی برای ایرانیان بیان کرد: بر طبق آخرین اخبار نمایندگی ها که در محل حضور دارند تغییری در مقررات و قوانین مربوط به ورود ایرانیان ایجاد نشده کماکان مطابق مقررات سابق است و خبرسازی ها دقیق نبوده است.

وی ادامه داد: تفاهم اولیه بین ایران و مالزی این بوده که ویزا 14 روزه باشد، مالزی خود تصمیم گرفته این ویزا را سه ماهه کند و بعدها براساس قوانین کشور خود همان توافق اولیه دو هفته ای را اجرا کردند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر اخضر ابراهیمی با اشاره به اینکه وی اکنون در سوریه است، بیان کرد: پیش از این تلاش می شد سوریه از راه های دیگری از جمله نظامی به نتیجه برسد، اکنون واقع بینی در این موضوع حاکم شده که مفهوم آن این است که بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل شود و کشورها از این رویکرد استقبال کردند و سفر اخضر ابراهیمی نیز در این راستا بود. ما از این فرآیند استقبال می کنیم ژنو 2 یا هر کنفرانس دیگری با این مضمون که برای حل بحران سیاسی سوریه شکل بگیرد را مورد حمایت قرار می دهیم و پافشاری بر رویکرد نظامی یک سیاست غیرواقع بینانه است.

افخم درباره جمع آوری بیلبوردهای صداقت آمریکایی از سطح شهر بیان کرد: پیش از آنکه وزارت خارجه بخواهد در این رابطه اقدامی انجام دهد، شهرداری و سایر نهادها متوجه شدند که یک کار غیرقانونی صورت گرفته و این اقدام هماهنگ نشده بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدواریم همه اظهارنظرها و طرح دیدگاه ها مبنی بر چارچوب قانونی و اصولی و احترام به حقوق مردم باشد اگر نقدها در یک چارچوب باشد هم امکان نقد و اظهارنظر وجود دارد و هم مسیر دیپلماسی ادامه می یابد امیدواریم این اقدام در چارچوب قانون بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ABC مبنی بر اینکه آیا در صورت دعوت اوباما، روحانی این دعوت را قبول می کند، بیان کرد: آنچه در خصوص تحول تاریخی در مناسبات ایران و آمریکا مطرح است، باید نتایج خود را به طور اولیه در مذاکرات ایران و 1+5 نشان دهد این چارچوب تعیین کننده مسیری است که می توان در آینده بر اساس آن تصمیم گیری کرد.

افخم درباره سفر خالد مشعل به تهران بیان کرد: در مورد سفر خالد مشعل در سطح رسانه ای مطالبی عنوان شده چنانچه این موضوع به صورت رسمی مطرح شود نسبت به اطلاع رسانی آن اقدام می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: هنوز خبری مبنی بر اینکه بدلیل مشغله کاری مقامات ایرانی سفر مشعل به تعویق افتاده باشد، ندارم در عین حال ارتباطات ایران با گروه های مقاومت یک ارتباط خوب است و تعاملات در جهت حفظ منافع فلسطین مثبت بوده است.

به گزارش مهر، وی درباره اظهارات نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره توقف غنی سازی گفت: ایشان خودشان این اظهارات را رد کردند آنچه می توان گفت این است که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با 1+5 روی خطوط قرمز گفتگو نمی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین