کد خبر: ۲۱۶۸۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲

ظریف: امیدواریم ساز و کار لازم برای رفع تحریم‌ها علیه ایران شکل گیرد

وزیر امور خارجه گفت: امیدوارم با توجه به اقدامات اعتماد ساز جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با گروه 1+5، ساز و کار لازم برای رفع تحریم های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر «محمد جواد ظریف» در دیدار با خانم «مایته نکوآنا ماشابانه» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی به همکاری های دو کشور در جنبش عدم تعهد و بویژه موضوع خلع سلاح بین المللی اشاره کرد و از مواضع دولت آفریقای جنوبی در زمینه تحریم های یک جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران، قدردانی کرد.

ظریف از همتای خود بعنوان رییس طرف آفریقای جنوبی کمیسیون مشترک همکاری ها برای میزبانی و برگزاری یازدهمین دور این نشست قدردانی کرد و برای «نلسون ماندلا» رهبر ضد نژاد پرستی این کشور آرزوی سلامتی کرد.

دکتر ظریف همچنین از خانم ماشابانه برای حضور در مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» به نمایندگی از رییس جمهوری کشورش تشکر کرد.

وی سپس جایگاه آفریقا و نیز کشور آفریقای جنوبی را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تشریح و دیدگاه های دو کشور در زمینه موضوعات دوجانبه منطقه و مسائل مهم بین المللی را مهم ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین دیدگاه آفریقای جنوبی در زمینه موضوعات مهم منطقه از جمله سوریه را مهم ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با توجه به برگزاری بیستمین سالگرد لغو آپارتاید و روی کار آمدن اولین دولت ضد نژاد پرستی در آفریقای جنوبی در سال 2014 همزمانی این سالگرد با بیستمین سالگرد برقراری روابط فیمابین ایران و آفریقای جنوبی را مبتنی بر نگاه جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با نژاد پرستی رژیم آپارتاید در این کشور ارزیابی کرد.

بررسی همکاری های دو کشور در حوزه های اقتصادی، علمی و فناوری از دیگر موضوعات مهم مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود.

وی در این دیدار با توجه به حضور قابل توجه مدیران شرکت های مهم بخش خصوصی ایران برای مشارکت در دور یازدهم کمیسیون مشترک همکاری ها، بر اهمیت ارتقا همکاری های بخش خصوصی دو کشور در حوزه اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

تاکید بر افزایش همکاری های دو کشور در بخش های علمی، فناوری و دانشگاهی از دیگر موضوعات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود.

به گزارش ایرنا از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، دکتر «محمدجواد ظریف» که برای برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی وارد پروتوریا شده است، در دیدار با خانم «مایته نکوآنا ماشابانه» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی مهمترین موضوعات تحولات روابط دوجانبه و مسائل مهم بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

خانم ماشابانه وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز در این دیدار ضمن خوش آمد به دکتر ظریف و هیات همراه و تبریک مجدد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان و انتخاب جناب آقای دکتر روحانی و همچنین تعیین دکتر ظریف بعنوان وزیر امور خارجه، از جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از دموکراسی های بزرگ یاد کرد.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری های فیمابین و افزایش رفت و آمد هیات های دو طرف، همکاری های ایران و آفریقای جنوبی را در جهت منافع مردم دو کشور دانسته و مهم ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی همچنین پیشرفت بوجود آمده در همکاری های جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 را مورد استقبال قرار داد.

خانم ماشابانه در ادامه اقدامات و جایگاه آفریقای جنوبی در حوزه کشورهای آفریقایی و اتحادیه آفریقا و همچنین برنامه های توسعه آتی کشورش در زمینه های بهداشت، نیرو، آب و زیرساخت ها را تشریح و خواستار استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ها شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین