کد خبر: ۲۱۷۱۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۴ - ۲۰:۰۳
برلوسکونی:

سعی کردم بوش را منصرف کنم

آفتاب‌‌نیوز : سيلويو برلوسكني، نخست وزير ايتاليا مبارزات انتخاباتي سختي را پيش رو دارد و محبوبيت وي به خاطر مخالفت‌هاي مردم كشورش با جنگ عراق همچنان رو به افول است.

رشد اقتصادي كند از ديگر دلايل كاهش محبويت برلوسكني به شمار مي‌آيد. در همين حال نخست وزير ايتاليا با شبكه‌ي La7 اين كشور مصاحبه‌اي را انجام داده كه قرار است فردا همزمان با سفر وي به واشنگتن به منظور ديدار با جورج بوش، رييس جمهور آمريكا پخش شود. 

در بخش‌هايي از اين مصاحبه برلوسكني درخصوص عراق اظهار داشت: هيچ گاه متقاعد نشدم كه توسل به جنگ بهترين راه ايجاد دموكراسي و نجات دادن مردم عراق از ديكتاتوري بي‌رحم است و بارها تلاش كردم تا رييس جمهور آمريكا را از ورود به جنگ باز دارم.

وي افزود: معتقدم از عمليات نظامي بايد پرهيز مي‌شد.

اين درحاليست كه نخست وزير ايتاليا در آستانه‌ي جنگ عراق از حاميان سرسخت بوش به شمار مي‌رفت. در مراحل آغازين كشمكش‌هاي عراق در مارس سال 2003، وي به نمايندگان پارلمان كشورش اعلام د اشته بود كه اعمال زور عليه عراق مشروع بوده و ايتاليا نمي‌تواند آمريكايي‌ها را در جنگ با تروريسم رها كند.

با اين وجود ايتاليا در ابتداي جنگ نظاميان خود را به عراق اعزام نداشت اما پس از سرنگوني صدام، سه هزار نظامي خود را به منظور كمك به برقراري امنيت و بازسازي به اين كشور فرستاد.

در حالي كه برلوسكتي همچنان از بوش حمايت مي‌كند اما ميان واشنگتن و رم به خاطر كشته شدن يك مامور ارتش ايتاليا توسط نيروهاي آمريكايي در ماه مارس تنش‌هايي به وجود ‌آمده است. رومانو پرودي، رهبرحزب اپوزيسيون ايتاليا كه از مخالفان جنگ محسوب مي‌شود، اعلام داشت چنانچه ائتلاف چپ ميانه‌اش در انتخابات پارلماني سال آينده پيروز شود، نظاميان ايتاليا در عراق را با نيروهاي غير نظامي جايگزين خواهد كرد.

وزير دفاع ايتاليا گفته بود، اين احتمال كه نظامياني كه از لشكر 2900 عضوي ايتاليا در عراق در نيمه اول سال 2006 باز گردند، بسيار است.

اخيرا 300 سرباز ارتش ايتاليا به ميهن‌شان بازگشته‌اند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین