کد خبر: ۲۱۷۱۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱

احمد خاتمی: مداحان وارد دعواهای سیاسی نشوند

آنها باید به اصل انقلاب و ولایت وفادار باشند، ولی ورودشان به چالش‌ها و دعواهای سیاسی با ادبیاتی که باید در مجالس عزاداری حاکم باشد همخوانی ندارد و فکر می‌کنم ورود نکردن به این مسائل به مصلحت این جمع هنرمند دینی است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم با تاکید بر اینکه "ورود به چالش‌ها و دعواهای سیاسی به مصلحت مداحان اهل بیت(ع) نیست"، اظهار کرد: مناسب است که مداحان از اظهارنظر در ارتباط با چهره‌های سیاسی کشور در مداحی‌های خود خودداری کنند.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) اظهار کرد: نهضت سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله حسین(ع) یک نهضت دینی و سیاسی بود و این بدان معناست که سالار شهیدان با آنکه می‌دانست به شهادت می‌رسد ولی آرمان حکومت دینی برای آن حضرت پی‌گرفتنی بود.

وی با بیان اینکه "حکومت دو بخش دارد که بخشی از آن قانون و حکم است و بخشی از آن حاکم است"، گفت: سیدالشهدا(ع) در نامه‌ای که به شخصیت‌های معروف کوفه و بصره نوشتند، ضمن اینکه قانون را بیان و حاکم را معرفی کردند، تاکید کردند که حاکم باید خدایی باشد و بر این اساس سیدالشهدا(ع) در پی تحقق برترین معروف یعنی حکومت دینی و براندازی بدترین منکر یعنی حکومت ظالمانه یزید بودند.

احمد خاتمی با بیان اینکه "بر این اساس نمی‌توان بعد سیاسی نهضت اباعبدالله حسین(ع) را نادیده گرفت"، تصریح کرد: البته باید بعد اعتقادی و اخلاقی این نهضت را نیز برای مردم تبیین کرد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه "نباید در مورد نهضت امام حسین(ع) به‌گونه‌ای سخن گفت یا تحلیل کرد که خروجی آن جدایی دین از سیاست باشد"، افزود: بر این اساس، خطبای مجالس اباعبدالله حسین(ع) باید ابعاد مختلف این نهضت را تبیین و جان و روح آن را که در بر گیرنده روحیه مقاومت عاشورایی، ایثار عاشورایی و ولایتمداری عاشورایی است، برای مردم بیان کنند.

وی در مورد وظایف مداحان اهل بیت(ع) در اینگونه مجالس نیز گفت: مداحان اهل بیت باید به این نکته توجه کنند که مجالس و محافل عزاداری باید فاخر بماند. فاخر شدن عزاداری‌ها به آن معناست که مداحان اهل بیت در آغاز مداحی خود غزلی و شعر اخلاقی بخوانند، آنچنان که اینگونه اشعار بسیار فراوان است؛ بویژه در دیوان صائب تبریزی. سپس باید متن مقتل را پرورش بدهند، آن را برای مردم تبیین کنند و اشک مقدس عزاداری سالار شهیدان را از مردم بگیرند و اگر می‌خواهند در ارتباط با عرصه سیاست نیز شعری بخوانند، شعری را قرائت کنند که مبانی نهضت اباعبدالله(ع) را در بر بگیرد به نحوی که کلیات اهداف نهضت از جمله ولایتمداری، ایثار، دگردوستی، وحدت و همدلی موجود در نهضت امام حسین(ع) را در بر بگیرد.

سیداحمد خاتمی ادامه داد: ورود به چالش‌ها و دعواهای سیاسی به مصلحت مداحان اهل بیت(ع) نیست؛ البته من نمی‌گویم آن‌ها نسبت به اصل انقلاب بی‌طرف باشند. آنها باید به اصل انقلاب و ولایت وفادار باشند، ولی ورودشان به چالش‌ها و دعواهای سیاسی با ادبیاتی که باید در مجالس عزاداری حاکم باشد همخوانی ندارد و فکر می‌کنم ورود نکردن به این مسائل به مصلحت این جمع هنرمند دینی است.

این عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: من مداحان را از مصادیق هنرمندان دینی می‌دانم و بر این باور هستم که نمک مجالس عزاداری اباعبدالله حسین(ع)، مدیحه سرایی است که در آن شور و عشق حسینی موج می‌زند. بنابراین به نظر می‌رسد که مناسب است ورود مداحان به عرصه سیاست در حد پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری باشد و آنها از اظهارنظر در ارتباط با چهره‌های سیاسی کشور در مداحی خود خودداری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین