کد خبر: ۲۱۷۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
وزیر نفت مطرح کرد

عمان و قطر دو رقیب گازی ایران

وزیر نفت با اعلام این که دو کشور عمان و قطر رقیب گاز ایران محسوب می‌شوند گفت: با راه اندازی 5 فاز میدان گازی مشترک پارس جنوبی 24میلیارد دلار به درآمد سالانه کشور افزوده خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیژن نامدار زنگنه با اظهار این که مهمترین دستاورد ایران در اجلاس مجمع کشورهای صادکنندگان گاز انتخاب ایران به عنوان دبیرکل این مجمع پس از دو دوره دیبرکلی روسیه بود، گفت: علاوه بر این تعاملات گسترده ای نیز با با روسیه و الجزایر صورت گرفت.

عمان و قطر دو رقیب گازی ایران

زنگنه البته با بیان این که ایران در بازار جهانی گاز جوان است و کشورهایی هم چون عمان و قطر تجربه بیشتری در این بخش دارند اظهار کرد: در واقع این دو کشور رقیب بزرگ ایران در این بخش هستند که البته می‌توان با استفاده از تجارب این کشورها سیر صعودی را طی کرد.

وی با تاکید بر این که "ایران اهرم بزرگی در بازار نفت و گاز است که دنیا توان نادیده گرفتن آن را ندارد" گفت: دنیا منتظر شل شدن تحریم‌ها جهت استفاده از انرژی ایران است.

وزیر نفت با اشاره به تفاوت در قیمت‌گذاری گاز و نفت توضیح داد: گاز قیمت جهانی ندارد. از طرفی هزینه حمل گاز بالاست. به همین دلیل مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز هیچ تصمیمی در مورد قیمت گذاری گاز نخواهد گرفت و برنامه‌ای برای محدود کردن عرضه گاز در دستور کار ندارد.

به گفته زنگنه اگرچه به دلیل پایین بودن ارزش حرارتی گاز قیمتش از نفت کمتر است اما وزرات نفت به دنبال برداشت متناسب با ذخایر بالای گاز در کشور است.

وی در مورد جایگزینی گاز به جای نفت هم توضیح داد: هرگز نمی‌توان نفت را از سبد انرژی دنیا حذف کرد بلکه گاز تنها میتواند سهم بالایی در بازار انرژی کسب کند که البته هم اکنون نیز این مسئله در حال اجرا شدن است.

به گفته زنگنه ظرف دو سال آینده سهم گاز در سبد انرژی کشور به بالای 70 درصد می‌رسد که در این صورت شاهد رشد اقتصادی، تولید ثروت و اشتغال زایی خواهیم بود.

وی اذعان کرد: در سال 1384 تنها یک میلیون متر مکعب گاز طبیعی در جایگاه‌های سوخت توزیع می‌شد که اکنون این رقم به 20 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

اولویت صادرات گاز با کشورهای همسایه است

او در مورد مقصد گاز صادراتی کشور توضیح داد: اولویت صادات گاز با کشورهای همسایه است؛ چرا که غیر از ایران و قطر کشور دیگری در منطقه گاز مازاد ندارد. البته کشورهای هند، ترکیه، اروپا و بطورکلی کشورهای شرق آسیا اولویت بعدی صادرات گاز هستند.

وزیر نفت با اشاره به این که با راه‌اندازی 5 فاز پارس جنوبی کمبود گاز کشور بر طرف و حدود 24 میلیارد دلار به صادرات کشور افزوده خواهد شد گفت: تحقق این امر 30 میلیارد دلار در موازنه اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت.

نگفتم به پاکستان گاز صادر نمی‌کنیم

زنگنه در مورد توقف پروژه صادرات گاز به پاکستان که به نقل از او در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود هم توضیح داد: نگفتم به پاکستان گاز صادر نمی‌کنیم بلکه گفتم " امیدی به اجرای این کار ندارم" اما اگر پاکستان با شتاب بیشتری اقدام به ساخت خط لوله گاز در داخل کشورش کند قطعا ایران نیز آمادگی تحویل گاز به این کشور را دارد.

وی با اظهار این که "با وجود این برای صادرات گاز به عمان امید بیشتری دارم" افزود: پیش بینی می‌شود با توجه به روند مذاکرات تا پایان امسال قرارداد نهایی فروش به عمان تدوین و امضا شود.

زنگنه با بیان این‌که یکی از سیاست های ایران برای صادرات گاز به عمان ورود به بازار خرده فروشی گاز است گفت: در این کشور به دنبال بازاریابی‌های جدیدی برای فروش گاز و توسعه صادرات به کشورهای دیگر هستیم.

وی در مورد صادرات گاز به ترکیه گفت: صادرات گاز به ترکیه ادامه دارد اما ترکیه به دنبال کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران است.

اعضای اوپک درگیر سیاسی‌کاری

وزیر نفت با اشاره به این که در 50 سال گذشته به مقدار تولید کشورهای عضو اوپک افزوده نشده است، گفت: با وجود این به طور کلی یک تناقض ذاتی در اوپک برای قیمت گذاری وجود دارد؛ در واقع میان مدیرانی که تنها کوتاه مدت را مد نظر دارند با مدیران دور اندیش اختلاف نظراتی وجود دارد؛ یعنی گروهی معتقد به قیمت میانه و گروهی معتقد به درآمد فوری هستند.

زنگنه با اظهار این که برخی از اعضای اوپک حاضر نیستند کاندیدای ایران به عنوان دبیرکل اوپک انتخاب شود گفت: متاسفانه برخی از کشورهای عضو اوپک تنها به دلایل سیاسی و بدون در نظر گرفتن کار حرفه ای و کارشناسی علاقه ای به انتخاب ایران به عنوان دبیرکل اوپک ندارند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه نوذری تنها گزینه ایران برای تصاحب دبیرکلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت است، افزود: البته با بهبود فضای سیاسی و گسترش تعاملات با دنیا امیدواریم از نگاه های سیاسی به انتخابات اوپک کاسته شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین