کد خبر: ۲۱۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۴ - ۱۸:۴۷

بازتاب سخنان رئيس جمهور از نگاه BBC

آفتاب‌‌نیوز : اما اين گفته ها از سوي كشورهاي غربي بدون جواب نمانده است و كشورهاي مختلف از جمله آمريكا، كانادا، استراليا، اسرائيل، و انگلستان آن را محكوم كرده اند. اما چرا چنين پاسخهايي داده شد؟

1- خشم موجود در بيانات رئيس جمهور ايران. ايران هيچ گاه نپذيرفته است كه اسرائيل حق دارد وجود داشته باشد. اين مسئله مي تواند موج جديد حملات فلسطينيها را تشويق كند. مسئله اي كه مي تواند حركت جديد ديپلماتيك كه رهبران اسرائيل و فلسطين را به گفتگوي مستقيم و خودداري از خشونت بيشتر تشويق مي كند، را ناموفق سازد.
2- اين گفته ها توجه غرب را به اين مسئله بيشتر كرد كه سياست ايران بي ثبات است. در هشت سال رياست جمهوري خاتمي، روابط او با قدرتهاي غربي به طور مشخص بهبود يافته بود و براي اروپاييها مشخص بود كه اگر فلسطينيها بتوانند راهي براي كنار آمدن با اسرائيل پيدا كنند، ايران دخالت نخواهد كرد. اما حالا يك رئيس جمهور تندرو سخنان آيت الله خميني (ره) را در مورد اينكه «اسرائيل بايد از نقشه محو شود» را تكرار مي كند.
3- برنامه هسته اي ايران دليل ديگري براي واكنشهاي تند غرب است. سالها آمريكا، و حالا به همراه اروپا، تأكيد كردند كه ايران پشت برنامه ي صلح آميز هسته اي خود ممكن است مخفيانه به ساخت سلاح هسته اي بپردازد.

ايران هميشه اعلام مي كرد كه برخلاف هند و پاكستان به تعهدات بين المللي خود پايبند است. اما در سپتامبر آژانس بين المللي انرژي اتمي ايران را به خاطر نقض NPT محكوم كرد و در اجلاس بعدي آژانس در ماه نوامبر مشخص مي شود كه ايران همكاري كامل با جامعه بين المللي خواهد داشت يا نه؟

در عمل آمريكا مي تواند با حمايت اتحاديه اروپا نه تنها همراهي اعضاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي را به دست آورد بلكه در فرستادن مسئله ايران به شوراي امنيت نيز از آن استفاده كند.

بنابر اين گفته هاي رئيس جمهور ايران، اين بحث را پيش مي آورد كه سخنان ايران در مورد مقاصد هسته اي اش نبايد واقعي باشد.

اين نكته اي است كه رهبران غرب در روزهاي گذشته در اجلاس غير رسمي اتحاديه اروپا به آن پرداخته اند و جمع بندي آن از سوي توني بلر در پايان اين اجلاس عنوان شد. او مي پرسد «آيا تصور مي كنيد دولتي اين چنيني با چنين گرايشي سلاح هسته اي در اختيار دارد؟»

بي بي سي در ادامه مي افزايد: اين مسئله همچنين بر رأي آژانس بين المللي انرژي اتمي در ماه نوامبر تأثير مي گذارد و انزواي ديپلماتيك ايران را افزايش مي دهد. بي بي سي همچنين مي نويسد: هند كه در روزهاي گذشته با چاپلوسيهاي تهران رو به رو شده است گفته هاي رئيس جمهور ايران را ناديده گرفته است.

اما روسيه، متحد كليدي ايران، با احضار سفير ايران خواستار توضيح در مورد سخنان احمدي نژاد شده است. وزير امور خارجه روسيه نيز گفته است كه سخنان اين چنيني باعث مي شود كشورهايي مثل انگليس و آمريكا از آن براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت استفاده كنند.

بي بي سي در پايان مي نويسد: روسيه براي حفظ روابط خود با تهران دلايل استراتژيك و اقتصادي دارد. روسيه و چين با وابستگي زياد به انرژي ايران احتمالاً هرگونه رأي شوراي امنيت كه بر عليه ايران باشد را بلوكه خواهند كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین