کد خبر: ۲۱۷۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵

نگاهی به سخنان عسگراولادی درباره میرحسین، هاشمی و خاتمی

بیش از نیم قرن فعالیت سیاسی پیرمرد موتلفه با اظهارات و تحرکات سیاسی بر سیاق میانه رویی گذشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش نامه نیوز، «حبیب‌الله عسگراولادی» روز گذشته در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت تا سیاست ایران یکی از کهنه سیاستمداران و از بازماندگان نسل اول انقلاب با مجموعه ای از فعالیت های سیاسی را دیگر در بین خود نداشته باشد.

نماینده دور نخست مجلس شورای اسلامی و وزیر در کابینه دولت های باهنر، مهدوی کنی و میرحسین موسوی در آخرین سال‌های زندگی‌اش بر خلاف نظر حزب مطبوع‌اش رفتار کرد و تلاش هایی در جهت باز شدن فضای سیاسی و امنیتی با هدف رفع حصر دو نفر از کاندیداهای انتخابات سال 88 صورت داد و تا مرز اخراج از حزب موئتلفه اسلامی نیز پیش رفت.

عسگر اولادی که به عنوان نماد جناح سیاسی مشهور به محافظه کار یا راست سنتی شناخته می شد در توضیح این که چرا دو کاندیدای انتخابات 88 را فتنه گر نمی داند در سرمقاله ای با عنوان «پاسخ به یک شبهه» در روزنامه رسالت، نوشت: وقتی شمشیر زبیر را نزد علی می آورند با تاثر می گوید این شمشیر مدت ها غم از رخسار پیامبر می زدود. قاتل زبیر از مولا علی طلب جایزه می کند اما علی او را به آتش دوزخ بشارت می دهد. این فرد سرانجام در جنگ نهروان رو در روی علی ایستاد و کشته شد . پس خنجری که زبیر را کشت خنجر علی نبود.

وی در طول دوران فعالیتش پس از انقلاب اسلامی دیگر مسئولیت هایی همچون مسئول نمایندگی ولی فقیه در کمیته امداد امام خمینی، رئیس شورای مرکزی کمیته امداد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو هیات منصفه دادگاه مطبوعات را نیز بر عهده داشت.

در جدول زیر نگاهی داریم به گزیده اظهارنظرهای حبیب الله عسگراولادی درباره موضوعات مهم روز کشور:




موضوع

اظهار نظر

کابینه احمدی نژاد

من تیم احمدی‌نژاد را ناقص می‌دانم، حالا یا می‌خواستند کار‌هایی انجام دهند و نتوانسته‌اند یا ما فوق‌هایشان نمی‌گذاشتند.در دولت احمدی نژآد اتفاقاتی صورت گرفت که دون شأن نظام بود، نظام ما به دنبال حفظ ارزش‌ها و تفاهم با دیگران است، اما روش احمدی‌نژاد چالش‌هایی را در این بخش ایجاد کرد.

طرح هدفمندی یارانه ها

در مورد هدفمندی یارانه‌ها من برخلاف خیلی‌های دیگر در اتاق بازرگانی کاملا با این طرح و موضوع مخالف بودم. وقتی هم که راضی شدم،‌گفتم این رضایت به شرطی است که تورم بیشتر از پنج درصد رشد نکند. در آبان ماه همان سال که این طرح اجرایی شد تورم به 15 درصد رسید من همان موقع گفتم که همین جا باید اجرا را متوقف کنیم، چون تورم در حال رشد است در آن زمان تنها مساله تورم بود و هنوز خبری از تحریم‌ها که حدود یک سال بعد علیه ایران مصوب شد نبود. هرچه جلوتر رفتیم نگرانی‌ها بیشتر شد اما باز عده‌ای اصرار داشتند که این نسخه شفابخش است.

آینده اصولگرایان

اصولگرایان آزادی را در سایه استقلال، پایه‌های جمهوری اسلامی می‌دانند و با توجه به اینکه سلیقه‌های مختلفی وجود دارند و اصولگرایان به پهنای همه نیروهای معتقد به ولایت هستند و به یکی دو مجموعه منحصر نمی‌شوند.

جریان انحرافی و اسفندیار رحیم مشایی

متاسفانه در اوج محبوبیت آقای احمدی‌نژاد درخصوص آمریکا ستیزی و موضع‌گیری اصولی در برابر رژیم صهیونیستی یکباره آقای مشایی بحث دوستی ملت ایران با مردم اسرائیل را آن‌هم از موضع معاون رئیس‌جمهور مطرح کرده و تصریح می‌کند: «ما مردم آمریکا را از برترین ملت‌های دنیا می‌دانیم، ایران با مردم آمریکا و اسرائیل دوست است!» وی ادامه داد: این سخن در داخل وخارج واکنش‌های زیادی داشت.

حوادث انتخابات سال 88

عده ای را دشمنان اسلام و انقلاب از روی نیرنگ و فتنه تشبیه و تحریص به شورش خیابانی و سرسپردگی به دشمن کردند. متاسفانه فرصت های پدید آمده از مشارکت 85 درصدی مردم درآن انتخابات را به صورت تهدید علیه امنیت ملی درآوردند و اجازه دادند دشمنان ارزشها و اهداف مقدس امام(ره) و رهبری انقلاب را مورد هدف نیرنگ های خود قرار دهند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی

مرحوم عسگراولادی طی ماههای پایانی دولت احمدی نژاد، با اتخاذ مواضع متفاوتی در خصوص حوادث سال 88 میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «برادر» خطاب کرد و گفت که آنها «فتنه‌ساز نیستند» وی اظهاراتش در این باره را بر اساس یک وظیفه الهی مطرح شده و خواسته که قبل از مرگ به وظیفه‌اش عمل کند و ناگفته‌های باقی‌مانده را بگوید. وی در این باره تاکید کرد که من موسوی و کروبی را در "فتنه ۸۸ " مجرم نمی‌شناسم.

بازگشت هاشمی به تریبون نماز جمعه

بنده از روی خیرخواهی و نصیحت به ائمه مسلمین عرض می‌کنم خوب است ایشان مسیر را برای حضور مجدد در نماز جمعه تهران هموار کنند. الان بحمدالله شرایط عمومی کشور از نظر سیاسی و اقتدار ملی خوب است و آقای هاشمی می‌تواند بعضی سوء تفاهم‌ها را با موضع‌گیری هماهنگ با مقام‌معظم رهبری و در چارچوب مصالح انقلاب و نظام برطرف کند و این کار مقدمه‌ای خواهد بود تا مردم از خطبه‌های مفید ایشان در نماز جمعه استفاده کنند.

محمد خاتمی

بنده به آقای خاتمی احترام می‌گذارم. شما به جایگاه ایشان در عرصه بین‌المللی اشاره کردید. بنده می‌خواهم همین جایگاه را در داخل مورد مداقه قرار دهم. بنده گلایه دارم چرا ایشان از موقعیت خود برای مهار خشونت‌های سال 88 استفاده نکردند. ده‌ها نفر دراین خشونت‌ها کشته شدند، حداقل 22 نفر از حزب‌اللهی‌ها شهید شدند. ایشان که مبتکر جامعه مدنی هستند چرا اجازه دادند با فرمان انگلیسی‌ها و آمریکائی‌ها و عناصر پست موساد نافرمانی مدنی در ایران صادر شود؟ اگر بزرگان اصلاح‌طلب مصالح نظام را رعایت می‌کردند این اتفاقات رخ نمی‌داد.

رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری 92

یک چیز را باید به عنوان اصل قرار دهیم و آن اینکه هیچ رجل سیاسی و مذهبی حق ندارد و مجاز نیست که تصمیم‌گیری و داوری نهادهای فیصله‌بخش نظام را زیر سوال ببرد یا از آن تمرد کند.نظام ارکانی دارد و هر رکن برحسب مراتبی که در قانون اساسی آمده مشروعیت خود را دارد. خوشبختانه آیت‌الله‌هاشمی به این داوری گردن نهاد و اعتراضی هم نکرد. این به معنای این نیست که تصمیم شورای نگهبان درست بوده یا آقای هاشمی صلاحیت تصدی این پست را ندارند. بلکه ایشان یک سنتی را پاس داشت و آن سنت احترام به قانون و نهادهای قانونی است.

انتخابات ریاست جمهوری 92

نمی‌خواهم از واژه کم‌نظیر استفاده کنم. این انتخابات حقیقتا بی نظیر بود. استقبال مردم بیشتر از حدی بود که واقعا تصور آن وجود داشت. مردم هرجا که بودند خودشان را رساندند و رای دادند و از این جهت جواب سختی به کسانی دادند که مردم را به نیامدن تشویق می‌کردند. البته عده‌ای هم پیش از انتخابات اینگونه به مردم القا می‌کردند که رای دادن یا ندادن شما هیچ تاثیری ندارد اما همان شمارش اولیه آرا نشان داد که اینگونه نبود و انتخابات در سلامت کامل برگزار شده است. نتیجه انتخابات هم به سود آقای روحانی پایان یافت و امیدوارم در کارشان موفق باشند.

شخصیت حسن روحانی

آقای روحانی فرزند حوزه و یک مجتهد انقلابی است. سوابق خدمت او به نظام و همراهی با امام و رهبری معظم انقلاب بر کسی پوشیده نیست. اکنون همه باید به او کمک کنیم تا در خلق حماسه اقتصادی نیز پیروز و موفق شود. روحانی در بین شخصیت‌های بزرگ جهان اعتبار خوبی دارد و می‌تواند در جهت حذف تحریم‌ها اقدام کند.

مصادره گفتمان اعتدال

همانطور که در دوران اصلاحات از واژه اصلاحات و توسعه سیاسی سوءاستفاده شد و از دل آن آشوب 18 تیر 78 سربر آورد . مراقبت رییس جمهور منتخب و هوشیاری جامعه سیاسی باعث می‌شود این مصادره صورت نگیرد و البته من فکر می‌کنم آقای روحانی به اندازه کافی این هوشمندی را داشته باشد که نگذارد چنین مصادره‌ای صورت گیرد.

کابینه دولت یازدهم

معتقدم اعتدال در چینش کابینه رعایت شده است .اولویت دولت جدید را خلق حماسه اقتصادی می‌دانیم. ما هیچ انتظاری از دولت جز حرکت در مدار قانون و سیاست‌های کلی نظام نداریم حتی در این وادی در حد توان به دولت یازدهم کمک هم می‌کنیم.

فعالیت مجدد احزاب مشارکت و اعتماد ملی

حالا که رئیس‌جمهور منتخب چتری را باز کرده که همه ملت ایران در زیر چتر دولت باشند اشکالی ندارد که آنها هم فعال شوند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین