کد خبر: ۲۱۷۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۷

جان کری برای توافق هسته‌ای ایران و غرب به ژنو می‌رود

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام بلندپایه وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش برای کمک به دستیابی ایران و گروه 1+5 به یک توافق هسته ای، امروز(جمعه) عازم ژنو خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این مقام آمریکایی گفت: جان کری روز جمعه به دعوت کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای تلاش برای کمک به کاهش اختلافات مربوط به مذاکرات هسته ای ایران، به ژنو پایتخت سوییس سفر خواهد کرد.

شبکه خبری «ان.بی.سی» آمریکا نیز در خبری با اشاره به احتمال دستیابی ایران و گروه 1 +5 به توافقی درباره برنامه هسته ای اعلام کرد: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بعدازظهر جمعه در سفری از پیش اعلام نشده به ژنو، با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار می کند.

ژنو از روز گذشته (پنجشنبه) میزبان گفت وگوهای هسته ای میان ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آلمان است. 

به گزارش ایرنا، مذاکرات کارشناسی بین نمایندگان کشورمان و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و سه کشور آمریکا، روسیه و چین روز پنجشنبه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئیس برگزار شد. 

سیدعباس عراقچی» عضو تیم مذاکره کننده کشورمان و خانم «وندی شرمن» نماینده دولت آمریکا در گروه 1+5 روز پنجشنبه با یکدیگر بصورت دو جانبه دیدار و گفت وگو کردند. این دیدار براساس توافق صورت گرفته میان ایران و گروه 1+5 بود. 

این دومین بار بود که عراقچی و شرمن با یکدیگر در حاشیه مذاکرات ایران و 1+5 دیدار دو جانبه داشتند.

در مذاکرات 23 و 24 مهرماه ژنو نیز عراقچی به مدت یک ساعت با وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفت و گو کرده بود.

در روز چهارم مهرماه برای نخستین بار از زمان آغاز مذاکرات هسته ای کشورمان، وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 در حاشیه شصت و هشتیمن مجمع عومی سازمان ملل متحد در نیویورک نشست مشترکی برگزار کردند که در حاشیه این دیدار «محمدجواد ظریف» و «جان کری» همتای آمریکایی اش به مدت نیم ساعت با یکدیگر مذاکره کردند. 

به گزارش ایرنا، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران روز پنجشنبه در پایان مذاکرات دو جانبه هیات ایرانی با اعضای 1+5 در ژنو به خبرنگاران گفت: زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن توافقنامه بین ایران و 1+5 فراهم شده، با این حال آن هم مرحله دشواری است؛ باید جزییات هماهنگ شود تا جلو برویم. 

ظریف درباره مطرح شدن طرحی از سوی رسانه های آمریکایی با عنوان «طرح 6 ماهه آمریکا» نیز گفت: نگارش این طرح باید از روز جمعه شروع شود؛‎ نکات مختلف طرح در دیدارهای سه هفته گذشته مطرح شده است اما درباره جزییات آن، ما دیدگاه هایمان را هم در پاورپوینت و هم از طرف همکارانم مطرح کردیم. 

عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز در پایان این مذاکرات اعلام کرد: تدوین متن تفاهم نامه هسته ای میان ایران و گروه 1+5 از روز جمعه آغاز می شود. 

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در مذاکرات 23 و 24 مهرماه، طرح پیشنهادی جدید ایران با عنوان «پایانی بریک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های جدید» را که شامل یک هدف مشترک، گام اول و گام آخر می شود، به صورت «پاور پوینت» به طرف مقابل ارائه کرد تا جدیت و اراده سیاسی کشورمان را برای حل این موضوع غیرضروری به طرف مقابل نشان دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین