کد خبر: ۲۱۸۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲

چرا حاج منصور دیگر در بیت رهبری نمی‌خواند؟

ابوالفضل بختیاری از مداحان پیشکسوت کشور و داماد حاج منصور ارضی، طی گفت‌وگویی پیرامون مسائل گوناگون از جمله علت عدم حضور حاج منصور در مراسم عزاداری حسینیه امام خمینی (ره) در محضر رهبر معظم انقلاب سخن گفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: گزیده گفت‌وگوی بختیاری با سایت عقیق در پی می‌آید:

* من همیشه سعی کرده‌ام همان نوحه‌ها و شعرهایی که در هیات خودمان می‌خوانیم را در محضر آقا بخوانم. با این مخالفم که عده‌ای در مجلس خودشان یک شعر و نوحه می‌خوانند، در محضر آقا یک شعر و نوحه دیگر. همه هیات‌های ما در محضر 14 معصوم است و باید همیشه مراقب شعر و سبک‌هایمان باشیم. یادم می‌آید یک سال در بیت رهبری شعر «غسل من اشک چشامه» را خواندم و بعد از مجلس که در محضر حضرت آقا بودیم، ایشان از این شعر تعریف کردند و بعد حدود نیم‌ساعت دربار شعر فاخر سخن گفتند.

* هر وقت چیز قشنگی به دستم برسد گوش می‌کنم. گاهی اوقات سی‌دی‌های حاجی (حاج منصور) را گوش می‌کنم، گاهی اوقات حاج محمود کریمی و بعضی اوقات هم شورهای جواد مقدم.

* من از شهرت فراری‌ام. آنهایی که مرا از نزدیک می‌شناسند، حتما این حرف را تایید می‌کنند. از سی‌دی زدن و چاپ عکسم روی سی‌دی فراری هستم. راستش را بخواهید با فیلمبرداری در مجالس هم مخالف هستم. حالا فایل‌های صوتی را ضبط و بعدا پخش کنند، ایراد ندارد، باقیات صالحات است، ولی فیلمبرداری نه! اتفاقا خود حاج آقا هم با این موضوع مخالف بود ولی در نهایت ایشان را قانع کردند.

* ارتباط با علما برای مداحان واجب است. خود حاج منصور هم بارها به ما گفته‌اند که دو تا گوش دارید و یک دهان. دو تا بشنوید و یکی بگویید. قدیم پای منبر آقای حق‌شناس و آقای خوشوقت و دیگران می‌رفتیم ولی خداوند این بزرگان را از ما گرفت. با این حال معتقدم که باید پای منبر آقایان اهل عمل برویم.

* من اعتقادی به سخنرانی مداحانی غیر از حاج منصور ندارم. حاجی جایگاه خاصی دارد و صدایش شنیده می‌شود و تاثیرگذار است ولی دیگران نمی‌توانند. اتفاقا در یک در جلسه به حاجی هم گفتم اینکه شما می‌گویید مداحان سیاسی صحبت کنند، اشتباه است. گفتم شما حرفتان را می‌گویید ولی یک مداح دیگر آنقدر تند می‌رود که دیگر نمی‌شود جمعش کرد.

* آقای علی انسانی یک بار حرفی زدند که همیشه آوازه گوشم است. گفتند هر کسی که پیش من خوانده استاد من بوده است چون نقاط ضعف و قوتش را نگاه می‌کنم و در مداحی خودم به کار می‌برم. من از خواندن همه مداحان برای اصلاح و تقویت کار خودم استفاده می‌کنم.

* یکی از مشکلات مداحی نوجوان‌های ما این است که از ته مداحی که شور است کارشان را شروع می‌کنند و هیچ وقت به سرش نمی‌رسند. الان می‌توانید یک شورخوان را بیاورید پیش‌منبری بخواند؟ فقط شورخوانی بلد است. متاسفانه خیلی‌ها استاد هم ندیده‌اند و این خیلی بد است.

* یکی از دلایل عدم حضور حاج منصور در مراسم عزاداری بیت رهبری این است که حاج آقا سنش بالا رفته و طبیعتا توانش پایین‌تر آمده است. خود مجلس محرم ارک خیلی انرژی می‌گیرد و سه شب با مجلس بیت رهبری تداخل دارد که برای حاجی مدیریت هر دو مجلس خیلی سخت بود. از طرف دیگر جوان‌های خوب دیگر هم وارد میدان شده‌اند که حاجی معتقد است باید به آنها هم فرصت داد. اتفاقا حضرت آقا دوست داشتند که مثل قدیم هر شب حاج آقا بخواند ولی باید شرایط جسمی حاج منصور را هم در نظر گرفت.

* کلاس مداحی حاج سعید حدادیان که سال 72 برگزار شد، به نظرم بهترین دور تربیت مداح بود. حدود سی مداح خوب از آن بیرون آمد. حسن گروسی، حسین هوشیار و خیلی از مداحان همدوره ما. خیلی مطالب را یاد گرفتیم. البته عرض می‌کنم که باید در نهایت ذوق و نمک روضه‌خوانی را از امام حسین (ع) گرفت.

* حاج آقا همیشه سعی کردند به عنوان یک بزرگ‌تر برای همه مداحان پدری کنند ولی چه کنیم بعضی از مداحان حرف حاجی را نمی‌خوانند ... خدا کند جوانان ما به این مرحله برسند که حرف بزرگ‌ترها را گوش کنند. حاجی یک زمان خیلی به جوان ها اعتماد کرد و به آنها میدان داد ولی متاسفانه آنها به ساده‌ترین حرف‌های حاجی گوش ندادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین