کد خبر: ۲۱۸۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۰

یک کشتی حامل 60 پناهجوی عازم استرالیا دچار حادثه شد

یک کشتی فرسوده استرالیایی که تعدادی 60 مهاجر غیرقانونی را از اندونزی به استرالیا می برد، روز شنبه پس از آنکه در آب های اندونزی دچار حادثه شد، از مقامات استرالیا تقاضای کمک کرد که امدادرسانی به این کشتی چالش جدیدی را میان استرالیا و اندونزی رقم زد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی استرالیایی، مقام های امدادرسان استرالیا در پی تقاضای مسافران این کشتی مستعمل استرالیایی، از اندونزی خواستند تا برای کمک به مسافران این کشتی وارد عمل شود، اما اندونزی از این اقدام سرباز زد.

گفته می شود، این کشتی 60 پناهجوی غیرقانونی را از ˈجاوهˈ درمجمع الجزایر ˈسوندای بزرگˈ در اندونزی سوار کرده بود تا آنها را به استرالیا ببرد، اما در فاصله 43 مایل دریایی دچار حادثه شد.

جاوه متراکم ترین شهر و جزیره جهان است که جمعیت آن بیش از 14 میلیون نفر است.

مقام های پلیس استرالیا، در پی ممانعت اندونزی در ارائه خدمات امدادرسانی به این کشتی ، تصمیم گرفتند اجازه دهند تا مسافران نجات یافته این کشتی وارد جزیره ˈ کریسمسˈ که یک پایگاه برون مرزی استرالیا دراقیانوس هند است، شوند تا از آنجا به جزیره ˈناآوروˈ در ˈپاپوآگینه نوˈ منتقل شوند.

تاکنون خبری در خصوص تعداد احتمالی مهاجرانی که در نتیجه بروز سانحه برای این کشتی کشته شده اند، منتشر نشده است.

این کشتی شب گذشته جاوه را به سمت استرالیا ترک کرده بود.

ˈاسکات موریسونˈ وزیر گردشگری استرالیا گفت که ˈبه دلیل امنیت مسافران و خدمه، با درخواست ورود مسافران این کشتی به جزیره کریسمس موافقت کردم، اما مسافران این کشتی اجازه ورود به خاک استرالیا را ندارند و باید به جزیره ˈناآوروˈ در ˈپاپوآ گینه نوˈ اعزام شوند.

وی افزود: استرالیا در چند ماه گذشته سه بار از اندونزی خواسته بود تا به پناهجویانی که قصد داشتند از این کشور وارد استرالیا شود، اما در آب های آزاد میان دو کشور دچار سانحه شده بودند، کمک کند و اندونزی نیز در دو بار نخست به کمک آنها شتافته است. اما این کشور با درخواست سوم استرالیا مخالفت کرد.

همزمان در اندونزی، ˈدجوکو سویانکوˈ وزیر هماهنگی برای مسائل امنیتی و سیاست قانونی اندونزی از برگزاری نشستی با حضور نهادهای مسوول در جاکارتا پایتخت خبر داد و گفت: هدف این نشست یافتن راهکاری است تا از این پس دولت اندونزی به تقاضاهای استرالیا برای امدادرسانی به کشتی های حامل پناهجویان در آب های میان دو کشور جز در موارد اضطراری کمک نکند.

وی گفت: دولت اندونزی هرگز موافقت نکرده بود تا به درخواست های استرالیا برای کمک به کشتی های آسیب دیده در آب های دریای مشترک میان دو کشور پاسخ مثبت دهد.

وزیر هماهنگی برای مسائل امنیتی و سیاست قانونی اندونزی گفت: این سیاستی بوده است که از دوران نخست وزیر سابق استرالیا ادامه داشته و در دولت ˈتونی ابوتˈ نیز تغییری در این سیاست اتخاذ نشده است.

سویانکو گفت : استرالیا در حال حاضر مراکزی برای نگهداری پناهجویان غیرقانونی در جزیره ˈپاپوآ گینه نوˈ فراهم کرده است واین منطقه همان نقطه ای است که پناهجویان باید به آنجا فرستاده شوند و نباید انتظار داشت آنها به اندونزی بازگردند.

در ماه های گذشته همواره خبرهایی در خصوص استفاده قاچاقچیان انسان از قایق های مستعمل برای انتقال پناهجویان غیرقانونی عازم استرالیا منتشر می شد، اما این برای نخستین بار است که یک قایق مستعمل استرالیایی وظیفه انتقال مهاجران غیرقانونی را به عهده گرفته است.

استرالیا یکی از مهمترین هدف مهاجران غیرقانونی است که عمدتا از طریق اندونزی خود را به این کشور حوزه اقیانوسیه می رسانند.

موضوع مهاجران غیرقانونی استرالیا نیز درسالهای اخیر به یکی از چالش های عمده این کشور تبدیل شده است و هر از چند گاهی خبرهاییی در خصوص غرق شدن مهاجران غیرقانونی که با قایق های مستعمل عمدتا اندونزیایی خود را به این کشور می رساند، منتشر می شود. 

به استناد آمارها، فقط در 12 ماه گذشته بیش از 400 قایق کوچک و مستعمل حامل مهاجران غیرقانونی از اندونزی عازم استرالیا شده اند. 

این آمارها نشان می دهد از سال 2007 میلادی تاکنون در مجموع 45 هزار مهاجر غیرقانونی موفق شده اند خود را به استرالیا برسانند. 

دولت استرالیا برای مبارزه با قاچاق انسان از اندونزی به استرالیا پیشنهادهایی چون خرید قایق های قاچاقچیان انسان یا پرداخت پول به مردم اندونزی در ازای کسب اطلاعات مربوط به سوداگران انسان ارائه کرده است. 

این پیشنهادات واکنش منفی مقامهای ارشد اندونزی را سبب شده بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین