کد خبر: ۲۱۸۲۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۸۴ - ۱۳:۳۶

برقراری تدابیر شدید امنیتی در دهلی نو

آفتاب‌‌نیوز :
در همين حال يک گروه اسلامی کشميری که تا کنون ناشناخته بوده است مسئوليت اين انفجارها را بر عهده گرفته است اما پليس می گويد اين ادعا ممکن است برای منحرف کردن جريان تحقيقات باشد.

مقامات از مردم خواسته اند که از اماکن عمومی دور بمانند. شيلا ديکشيت، سروزير ايالت دهلی از شهروندان اين شهر خواست حتی الامکان از نزديک شدن به اينگونه اماکن خودداری کنند و گفت هنوز امکان خطر هست. 

خبرنگار بی بی سی در دهلی نو می گويد که رفت و آمد در خيابانهای شهر کمتر از روزهای قبل است و این در حالی است که هندوها و مسلمانان خود را برای جشن ديوالی و عيد فطر مهيا می کنند.

يک هتلدار به بی بی سی گفته است که گردشگران خارجی که در نزديکی مکان انفجارها هتل رزرو کرده بودند، از سفر و يا اقامت صرف نظر کرده اند. 
 
پليس مسلح در اطراف ساختمان های مهم، فرودگاه ها، خطوط آهن و ايستگاه های اتوبوس مستقر شده و گروه های ويژه پليس در حال بررسی دقيق محل های انفجارها هستند.

مانموهان سينگ، نخست وزير هند با مشاوران امنيتی خود جلسات اضطراری داشته است. وی همچنين از بيمارستانی که مجروحان حادثه در آن معالجه می شوند ديدار کرد تا از آنها دلجويی کند.

اين سه انفجار در فاصله چند دقيقه از هم صورت گرفت. دو مورد از آنها در دو بازار شلوغ رخ داد و سومين بمب نيز در يک اتوبوس منفجر شد.

گزارش های مطبوعاتی در هند حاکی از آن است که راننده اتوبوس و کمک راننده دقايقی قبل از انفجار بمب، به سرعت يک بسته مشکوک را جابجا کردند و به اين طريق جان تعداد زيادی مسافر را نجات دادند.

پليس در جستجوی مردی است که مدت کوتاهی قبل از يکی از انفجارها از يک اتوبوس پياده شد و ساکی را در آن، جا گذاشت.

پليس دهلی اعلام کرده است که چند نفر را در ارتباط با انفجارها بازداشت کرده است.

پليس به چند هتل و مسافرخانه حمله کرده و طرح چهره يکی از مظنونين انفجار در يکی از بازارها را در اختيار مردم قرار داده است.

واکنش ها

دولت هند انفجارها را به تروريست ها نسبت داده اما از هيچ گروه يا سازمان خاصی در اين مورد نام نبرده است.

مقام های امنيـتی هند احتمال دست داشتن گروه لشگر طيبه را در اين انفجارها رد نکرده اند. لشگر طيبه يک گروه بنيادگرای اسلامی است که برای کسب استقلال کشمير می جنگد.

گروهی تاکنون ناشناس به نام "اقبال اسلامی" می گويد اين عمليات را برای پيشبرد اهدافش در کشمير انجام داده ولی صحت ادعای آن تاييد نشده است.

يک سخنگوی وزارت خارجه هند گفت که مقامات تا کنون نام اين گروه را نشنيده بوده اند. وی به بی بی سی گفت که اين حملات ممکن است به هدف تخريب روابط رو به بهبود هند و پاکستان صورت گرفته باشد.

در پی وقوع اين انفجارها، مانهومان سينگ گفته است تروريست ها اجازه نخواهند يافت به اهداف خود دست يابند.

پاکستان، انفجارها را جنايات وحشيانه خواند و انگلیس آنها را نشانه بی توجهی سنگدلی بمبگذاران و بی توجهی آنها به زندگی انسان ها توصيف کرد.

آمريکا، چين و بنگلادش بر ضرورت يک مبارزه هماهنگ بين المللی با تروريسم تاکيد کرده اند.

فرانسه گفت هيچ چيز توجيه کننده چنين اعمال وحشيانه ای نيست.

کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد نيز انفجارهای دهلی را نفرت انگيز خواند.

مقامات هند در تلاش اند که مردم را قانع کنند به زندگی عادی خود بازگردند و برای جشن های ديوالی آماده شوند. ولی شدت حضور نيروهای امنيتی در پايتخت مانع از آن می شود که مردم برای اين جشن ها احساس آرامش داشته باشند.

ديوالی جشنواره نور است که هر ساله در سرتاسر شمال هند برگزار می شود و هندوها و پيروان شماری از اديان ديگر به آن اعتقاد دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین