کد خبر: ۲۱۸۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۵

فضاپیمای مریخی هند نجات پیدا کرد

چهارمین مانور تصحیح مدار فضاپیمای منگالایان هند که دیروز دچار وقفه کوچکی در اوج‌گیری شده بود، امروز با موفقیت به پایان رسید و این سفینه به اوج 118,642 کیلومتری رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سفینه مدارگرد مریخ ˈمنگالایانˈبا موفقیت چهارمین مدار خود را نیز طی کرد و به اوج 118 هزارو 642 کیلومتری رسید.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) روز سه شنبه با اعلام این خبر افزود: چهارمین مانور که 11 نوامبر (دیروز) آغاز شده بود، دچار وقفه کوچکی در اوج گیری شده بود و این سفینه که قرار بود به اوج یکصدهزار کیلومتری برسد تنها به 71 هزارو 621 کیلومتر رسید.

بر اساس اطلاعاتی که روی وبسایت سازمان تحقیقات فضایی هند منتشر شده، این اشکال جبران شد و ساعت 05:03:50 امروز این سفینه سفینه به مدار بالاتر رفت و اکنون سفینه مدارگرد مریخ به اوج 118642 کیلومتری رسیده است.

به گزارش ایرنا، اوج گیری مدارگرد مریخ که هند به فضا فرستاده، در سه مدار اول با موفقیت کامل و بدون هیچ اشکالی انجام شد.

ماموریت مریخ هند روز پنجم نوامبر(14 ابان ) از مرکز فضایی ساتیش دهاوان آغاز شد.

این سفینه 20 تا 25 روز در مدار زمین می ماند تا به سرعت لازم برای رهایی از نیروی جاذبه زمین برسد.

این سفینه اول دسامبر(10 آذر) به مدار مریخ وارد می شود.

دانشمندان سازمان تحقیقات فضایی هند وضعیت این سفینه را مناسب توصیف کرده و انتظار دارند که ظرف 300 روز مسیر 400 میلیون کیلومتری تا سیاره سرخ را طی کند.

این موشک ماهواره بر از مرکز فضایی ˈساتیش دهاوانˈ در سریهاریکوتا ایالت تامیل نادو پرتاب شد و نخستین ماهواره بین سیاره ای هند به مریخ است.

این ماهواره 20 الی 25 روز بدور زمین در گردش خواهد بود و در تاریخ اول دسامبر(10 آذر) حرکت به سوی مریخ را که 9 ماه بطول می انجامد ،آغاز خواهد کرد.

بر اساس برنامه ریزی ها، این ماهواره هند در تاریخ 24 سپتامبر 2014وارد مدار مریخ خواهد شد.

موشک حامل این ماهواره ، بیش از 4 متر طول دارد و از نخستین سکوی پرتاب مرکز فضایی هند در100 کیلومتری شهر چنای، مرکز ایالت تامیل نادو واقع درجنوب این کشور پرتاب شد.

ماموریت مریخ برای هند 4.5 میلیارد روپیه معادل 52 میلیون دلار هزینه دربر داشته و در صورت موفقیت آن ، سازمان تحقیقات فضایی هند چهارمین آژانس فضایی دنیا که ماموریت مریخ را به انجام می رساند.

آژانس فضایی اروپا (ESA)، سازمان ناسا (امریکا) و روسکوسموس روسیه تنها آژانس هایی هستند که به سیاره سرخ ماهواره فرستاده اند.

تنها 21 ماموریت از 51 ماموریتی که از سوی کشورهای مختلف به مریخ انجام شده موفقیت آمیز بوده و کارشناسان فضایی، این موضوع را به نفرین سیاره سرخ تعبیر می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین