کد خبر: ۲۱۸۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰

نشست پیشگیری از 'روبات‌های قاتل' برگزار می‌شود

گروهی از کشورهای جهان موضوع منع کاربرد تسلیحات موسوم به "روبات های قاتل" را مورد بررسی قرار می دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روز جمعه، ٢٤ آبان (١٥ نوامبر)، کشورهای امضاکننده معاهده نظارت بر کاربرد برخی تسلیحات متعارف در اجلاسی در ژنو، سوئیس، شرکت می‌کنند که دستور کار آن بررسی امکان ممنوعیت تحقیقات و ساخت جنگ افزارهای خود‌فرمان است.

منظور از جنگ افزارهای خود‌فرمان آن گروه از تسلیحات و تجهیزات نظامی است که بدون نیاز به دریافت فرمان از سوی انسان، هدف را تعیین می‌کند و مورد حمله قرار می‌دهد.

گزارشی از وجود زرادخانه‌ای از نوع کامل جنگ افزارهای خودفرمان در دست نیست اما برخی از گروه‌های فعال در زمینه جلوگیری از ساخت آنها این احتمال را مطرح کرده‌اند که ممکن است کشورهای دارای فن‌آوری نظامی پیشرفته، در حال تحقیق و تکمیل آنها باشند.

این گروه‌ها به خصوص به روسیه و چین ظنین هستند.

تبلیغات گسترده مخالفان تولید و استفاده از این نوع جنگ افزارها باعث جلب توجه جهانی به این مساله و موضعگیری شماری از کشورها در مورد آن شده است.

نزدیکترین اسلحه موجود به روبات‌های قاتل، هواپیماهای بدون سرنشین نظامی هستند که در آمریکا، بریتانیا، اسرائیل و کره جنوبی تولید می‌شود و برخی از انواع آنها، تا حدودی بدون نیاز به کسب دستور از انسان، عمل می‌کند.

طرفداران منع جنگ افزارهای خودفرمان خواستار آن هستند که تمامی کشورهای جهان ملزم شوند که از تولید و استفاده از هر نوع تسلیحاتی خودداری کنند که بدون مداخله انسان قادر به انتخاب و حمله به هدف های نظامی است.

قرار است در جلسه روز جمعه، در مورد توقف تحقیقات پیرامون این نوع جنگ افزارها دست کم به مدتی مشخص رای‌گیری شود.

فرانسه به طور کامل از چنین تصمیمی حمایت کرده و از سایر کشورها نیز خواسته است به آن رای مثبت دهند.

تصویب چنین پیشنهادی مستلزم آن است که تمامی شرکت‌کنندگان به آن رای مثبت دهند.

تاکنون بیش از سی دولت جهان در مورد این نوع جنگ افزارهای اظهار نظر کرده و بررسی موضوع منع تولید آنها را مفید دانسته اند اما فقط بعضی از آنها از امضاکنندگان معاهده منع کاربرد برخی تسلیحات متعارف هستند.

به گزارش بی بی سی، این معاهده در دهه ١٩٨٠ اجرایی شد و تا کنون یکصد و هفده کشور جهان آن را تصویب یا امضا کرده‌اند.

امضاکنندگان از جمله متعهد هستند که از تولید و استفاده از انواعی از تسلیحات متعارف، مانند مین زمینی، بمب‌های آتشزا و انواعی از تسلیحات لیزری خودداری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین