کد خبر: ۲۱۸۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
پایانی بر 35 سال سخت گیری در پرجمعیت ترین کشور دنیا

دولت چین سیاست تک فرزندی را تعدیل می کند

مطالعات اخیر نشان می دهد با ادامه سیاست های جمعیتی فعلی در سال 2050 جمعیت سالمند چین به بیش از 430 میلیون نفر می رسد و تقریبا از هر 3 چینی یک نفر سالمند می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حزب کمونیست چین اصلاحاتی را درباره سیاست تک فرزندی در چین اعمال می کند.

به نقل از رویترز در نشست 4 روزه مقامات حزب کمونیست چین که روز پنج شنبه پایان یافت، اصلاحاتی در زمینه مسایل اقتصادی و اجتماعی در چین به تصویب اعضای ارشد حزب رسید که تعدیل در سیاست تک فرزندی یکی از این اصلاحات است.

بر اساس سیاست جدید از این پس تنها اگر یکی زوج های چینی تک فرزند باشند می توانند دو فرزند بیاورند . قانون قبلی این گونه بود که در صورت تک فرزند بودن هر دو والدین ، زوج ها می توانستند دو فرزند داشته باشند.

خانواده های روستایی چینی از این قانون مستثنی بودند و اگر یک زوج روستایی فرزند نخست شان دختر بود ، می توانست برای بار دوم فرزند داشته باشد.


یک مهد کودک در سیچوان چین

این مساله آمار سقط جنین را بالا برده است و سبب شده که بسیاری از خانوده های چینی قبل از زایمان و پس از اطلاع از جنسیت مونث فرزندانشان، سقط جنین کنند.

در بسته اصلاحی جدید حزب کمونیست چین همچنین اصلاحاتی در قوانین کار به وجود آمده و اردوگاه های کار تعطیل خواهند شد.

حزب کمونیست چین در نشست اخیر هیچ موضوعی تحت عنوان اصلاحات سیاسی را در دستور کار خود قرار نداد و در این زمینه هیچ بحث و بررسی صورت نگرفت. این مساله نشانگر این حقیقت است که حزب حاکم چین همچنان می خواهد این کشور را با سیاست تک جزبی و بسته اداره کند.

چین از سال 1980 شاهد اعمال سیاست تک فرزندی است و خانواده های چینی در صورت داشتن فرزند دوم جریمه می شوند.

این جریمه باعث شده تا ثروتمندان و متمکنان چینی بیش از 2 یا 3 فرزند داشته باشند در حالی که خانواده های طبقه متوسط و فقیر چینی به دلیل عدم امکان پرداخت جریمه ، تنها یک فرزند داشته باشند.

چین با بیش از 1 میلیارد و 340 میلیون نفر جمعیت ، پر جمعیت ترین کشور دنیا است و در دنیا از هر 5 نفر یک نفر چینی است.

اصلاحات اخیر در راستای جلوگیری از پیری جمعیت چین انجام گرفته است. مطالعات اخیر نشان می دهد با ادامه سیاست های جمعیتی فعلی در سال 2050 جمعیت سالمند چین به بیش از 430 میلیون نفر می رسد و تقریبا از هر 3 چینی یک نفر سالمند می شود.

به گزارش عصر ایران ،این در حالی است که هم اکنون در چین حدود 200 میلیون نفر  بالای 60 سال وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین