کد خبر: ۲۱۸۹۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵

خبرهای خوب وزیر ارشاد درباره ممیزی و ناشران تعلیقی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خوانش مجدد کتاب‌های توقیف‌شده خبر داد و درباره وضعیت نشر چشمه گفت: این ناشر اصلا تعلیق نشده بود که بخواهد مجددا راه بیافتد و فعال شود؛ اکنون هم در حال فعالیت است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی جنتی که در حاشیه مراسم تجلیل از خادمان نشر کشور سخن می‌گفت درباره وضعیت کتاب‌های توقیف‌شده اظهار کرد: این آثار خوانش مجدد می‌شوند. این آثار توسط افراد باسوادی که در حوزه کتاب وجود دارند، دوباره‌خوانی می‌شوند و ممکن است با اصلاحاتی در برخی بخش‌ها، کتاب چاپ شود. در ادامه گزیده‌ای از اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از ایسنا را می‌خوانید:

- ممکن است برخی از این کتاب‌ها، رمان‌هایی باشند که اصلا قابل اصلاح نباشند، مثلا داستانی که از سوی نویسنده‌ای نوشته می‌شود، نمی‌توان از میان آن واژه یا پاراگراف و یا فصلی را حذف کرد، چون کل داستان به‌هم می‌خورد، اما چاره‌ای نیست. برخی آثار وجود دارند که اخلاق جامعه را خدشه‌دار می‌کنند و از اول رمان تا انتها این‌گونه است و نمی‌توان اجازه داد این آثار در سطح جامعه منتشر شود، اما برخی آثار در حوزه‌های علوم انسانی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی آثاری هستند که می‌توانند با حذف برخی واژه‌ها یا احیانا جمله یا حداکثر یک پاراگراف اجازه انتشار یابند.

- یکی از اقداماتی که در حال انجام است، بررسی وضعیت ناشرانی است که در گذشته احیانا پروانه فعالیت‌شان لغو شده بود و یا از ورود این ناشران به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ممانعت به عمل می‌آمده است. اما الآن در حال بررسی هستیم و فکر می‌کنم قریب به اتفاق آن‌ها در نمایشگاه کتاب آتی حضور خواهند داشت، اما ناشرانی که پروانه فعالیت‌شان لغو شده بود، اگر مشکل اساسی نداشته باشند، مجددا می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

- نشر چشمه اصلا تعلیق نشده بود که بخواهد مجددا راه بیافتد و فعال شود. یک‌سری تصمیمات در داخل خود وزارت ارشاد در دولت دهم گرفته شده بود که هیأت بدوی و تجدیدنظری که در حوزه کتاب هست، تصمیماتی گرفته بود، اما چون سیاست‌های دولت جدید کاملا با دولت گذشته متفاوت است، ما مقابل ابلاغ این احکام را گرفتیم.

- تمام موارد یادشده خبرهای خوب هفته کتاب است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین