کد خبر: ۲۱۹۰۸۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱

یک جایزه جشنواره رم به سینمای ایران رسید

گروه بازیگری فیلم «گس» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رم برنده جایزه شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برندگان این دوره جشنواره فیلم رم شنبه شب معرفی شدند و در بخش مسابقه اصلی درام مستندگونه «تی‌آی‌آر» (حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای) (TIR) به کارگردانی آلبرتو فاسولو جایزه مارکوس اورلیوس بهترین فیلم را از آن خود کرد.


«تی‌آی‌آر» اولین فیلم بلند داستانی فاسولو است و برانکو زاورسان بازیگر اسلوونیایی در آن بازی می‌کند. داستان درباره مردی بوسنیایی است که وقتی در مقام معلم کار پیدا نمی‌کند راننده کامیون یک شرکت ایتالیایی می‌شود.

پیروزی «تی‌آی‌آر» به نوعی غافلگیرکننده بود. این فیلم که تولید مشترک ایتالیا و کرواسی است توانست فیلم‌های مطرحی چون «او» تازه‌ترین ساخته اسپایک جونز با بازی واکین فینیکس و «بیرون کوره» به کارگردانی اسکات کوپر با بازی کریستین بیل را شکست بدهد و جایزه اصلی جشنواره رم را از آن خود کند.

موفقیت «تی‌آی‌آر» که به سبکی ناتورالیستی فیلمبرداری شده، تاییدی بر گرایش این روزهای ایتالیا به آثار مستند یا مستندوار است. حدود 10 هفته پیش نیز مستند «Sacro Gra» به کارگردانی جان‌فرانکو رزی با دریافت جایزه شیر طلای جشنواره ونیز خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد. این فیلم در گیشه‌های فروش هم موفق بود.

آلبرتو فاسولو کارگردان و برانکو زاورسان بازیگر مستند «تی‌آی‌آر»
آلبرتو فاسولو کارگردان و برانکو زاورسان بازیگر مستند «تی‌آی‌آر»

داوران بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره رم به ریاست جیمز گری سینماگر آمریکایی جایزه بهترین کارگردان را به «رمز هفتم» ساخته کیوشی کوروساوا کارگردان ژاپنی اعطاء کردند. این اولین فیلم کوروساوا است که خارج از ژاپن فیلمبرداری شده است. «رمز هفتم» جایزه بهترین دستاورد فنی جشنواره را هم برد.

جایزه ویژه داوران به آندری گروژنیچ کارگردان رومانیایی برای دومین فیلمش «Quod Erat Demonstrandum‌» رسید. این فیلم به صورت سیاه و سفید کارگردانی شده و داستان آن در دوران حکومت کمونیستی در رومانی روی می‌دهد.

متیو مکاناهی برای فیلم «Dallas Buyers Club» ساخته ژان-مارک والی جایزه بهترین بازیگر مرد را برد و اسکارلت جوهانسن برای بازی در «او» برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد.

موفقیت مکاناهی غیرمنتظره نبود. بازی او در نقش یک بیمار مبتلا به ایدز سینماروها در جشنواره را به تحسین واداشت، اما پیروزی جوهانسن نامعمول بود، چرا که تنها صدای او در فیلم «او» شنیده می‌شود. فینیکس در این فیلم نقش مردی را بازی می‌کند که عاشق سیستم عامل کامپیوتر خود (با صدای جوهانسن) می‌شود.

«Dallas Buyers Club» جایزه فیلم منتخب تماشاگران را هم از آن خود کرد تا در کنار «رمز هفتم» تنها فیلمی باشد که بیش از یک جایزه گرفت.

جایزه بهترین بازیگر مرد یا زن در حال ظهور به گروه بازیگری فیلم ایرانی «گس» با بازی صابر ابر، پانته‌آ پناهی، رویا جاویدنیا، احسان امانی، شبنم مقدمی و... اعطاء شد. «گس» ساخته کیارش اسدی‌زاده درباره روابط، رازها و احساسات چند زوج است.

تایفون پیرسلیم‌اوغلو برای فیلم «من او نیستم» از ترکیه جایزه بهترین فیلمنامه را برد و کوپر برای «بیرون کوره» جایزه بهترین فیلم اول یا دوم را گرفت.

امیر نادری کارگردان ایرانی یکی از داوران بخش مسابقه اصلی هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رم بود که 8 تا 17 نوامبر (17 تا 26 آبان) در پایتخت ایتالیا برگزار شد. در مجموع 18 فیلم در بخش مسابقه جشنواره بخت دریافت جایزه را داشتند.

مارکو مولر مدیر هنری سابق جشنواره ونیز برای دومین سال مدیریت هنری جشنواره رم را به عهده داشت.

به گزارش خبرآنلاین، در جشنواره امسال در مقایسه با پارسال 20 درصد بلیت بیشتر فروخته شد و نمایندگانی از 50 کشور در جشنواره حضور داشتند. 

هالیوود ریپورتر / 16 نوامبر / ترجمه: علی افتخاری

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین