کد خبر: ۲۱۹۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵

جزئیات طرح مسکنی آخوندی از زبان مشاور

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی وام ۶ برابر ودیعه را از اساس تکذیب کرد و با اعلام ساخت سالانه ۵۰ هزار مسکن اجتماعی برای ۱۶درصد مردم گفت: بقیه مردم با پس‌انداز مسکن بخرند که دولت می تواند با تخفیف سود بانکی از آنها حمایت کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی وام ۶ برابر ودیعه را از اساس تکذیب کرد و با اعلام ساخت سالانه ۵۰ هزار مسکن اجتماعی برای ۱۶درصد مردم گفت: بقیه مردم با پس‌انداز مسکن بخرند که دولت می تواند با تخفیف سود بانکی از آنها حمایت کند.

حسین عبده تبریزی در برنامه شب گذشته پایش با موضوع «بررسی مسکن مهر و طرح جایگزین دولت» با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر، اظهار داشت:‌ طبیعی است که باید تعهدات دولت قبلی در این زمینه اجرا شود و واحدهای این طرح که ثبت‌نام برای آنها صورت گرفته و متقاضی دارای توافقنامه است، دولت یازدهم به اتمام این واحدها پایبند خواهد بود.

وی با اشاره به افتتاح‌های اخیر مسکن مهر، یادآور شد: با هر دشواری منابع مالی این پروژه‌ها در حال تامین است و باقیمانده مسکن در هر مرحله‌ای از ساخت باشد به‌عنوان تعهد دولت قبل اجرا خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که طرح مهر جزو گروه‌بندی از مسکن نیست، اظهار کرد:‌ این طرح یک اسم عمومی برای یک برنامه خاص و سابقه یک عنوان برنامه جامع مسکن یعنی مسکن اجتماعی بود. در این برنامه ساخت سالانه 50 هزار واحد مسکن پیش‌بینی شده بود که در یک رفت و برگشت به 1.5 میلیون و پس از آن به 2.2 میلیون واحد افزایش یافت.

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این تصمیم‌گیری بر اساس پول پر قدرت که آثار تورمی داشت تامین مالی شد، افزود: با توجه به مشکلات اجتماعی این طرح، دولت یازدهم به هیچ وجه برنامه‌ای برای ادامه آن ندارد.

عبده‌تبریزی با اشاره به اجرای برنامه مسکن اجتماعی و حمایتی توسط دولت یازدهم، گفت:‌ اولین کشور در دنیا نیستیم که این قبیل برنامه‌ها را اجرا می‌کند، برنامه‌ای در وزارت سابق مسکن و شهرسازی به نام طرح جامع مسکن بود که هم‌اکنون در وزارت راه و شهرسازی در حال به‌روز رسانی است، خوشبختانه کارشناسانی که همان زمان روی آن کار کرده بودند و نظرات آنها در 8 سال اخیر اجرا نشده بود در حال انجام این کار هستند.

وی با بیان این‌که مسکن به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود، تاکید کرد: قشری از جامعه اصلا نیازی به حمایت دولت برای تامین مسکن ندارند، اما یک حوزه به مسکن اجتماعی معروف شده که این قشر جامعه نمی توانند پس‌انداز موثری برای خانه‌دار شدن انجام دهند. برای این قشر که 16 درصد خانوارها را تشکیل می‌دهند دولت منابع و زمین را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه در این خصوص که برنامه دولت در حوزه مسکن اجتماعی ساخت چه تعداد واحد است، گفت: بر اساس طرح جامع مسکن سالانه 50 هزار واحد در قالب طرح مسکن اجتماعی باید ساخته شود و زمین آن هم می‌تواند رایگان باشد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با مثالی درباره مسکن اجتماعی در انگلیس اشاره کرد و افزود: در این کشور شهرداری‌ها مجوز ساخت مسکن اجتماعی را در محله‌های خوب می‌دهد و این واحدها به مردم اجاره داده می‌شود. طرح مسکن اجتماعی شامل قشر متوسط به پایین جامعه یعنی دهک دوم به پایین می‌شود.

عبده‌تبریزی تاکید کرد: نباید به‌عنوان تورم دست در جیب مردم کنیم و بگوییم از جای دیگری به شما کمک می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که مسکن یک کالای اجتماعی است که از پس‌انداز گذشته و آینده خانوار تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: دولت باید بازار مسکن را به‌گونه‌ای ساماندهی کرده نه این‌که دخالت کند تا مردم بتوانند در اقساط پایین، پیش‌قسط کم و در طولانی مدت خانه بخرند. قطعا دولت جدید این برنامه را دارد که کمک کند تا اقشار خاص جامعه بهتر بتوانند پس‌انداز کنند.

وی با اشاره به این‌که مدل کمک دولت در این زمینه صندوق‌های پس‌انداز است، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی از بانک مسکن درخواست کرده که این صندوق‌ها در تمامی بانک‌ها ایجاد شود و این برنامه فقط محدود به این بانک نباشد. بانک مسکن خدمات خوبی در این زمینه داده و سالانه 1.5 میلیون وام با رقم کوچک پرداخت می‌کند که باید رقم پایه آن بزرگتر شود.

*وام مسکن 6 برابر ودیعه نداریم


مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این‌که «کسی از چند برابر وام» صحبت نکرده است، اظهار کرد:‌ «در مطبوعات این بحث مطرح شده و ظاهرا در یک پرسش در حال حرکت از وزیر پرسیده شده است، وی مثل زده مثلا پس‌انداز مسکن 6 برابر می‌دهد. به هیچ وجه وزیر نمی‌تواند بگوید بانک چند برابر وام بدهد. بستگی دارد به این‌که که رقم وام چقدر است، نرخ چقدر است. آن زمان بانک می‌تواند اعلام کند که چند برابر ودیعه وام می‌دهد.»

عبده تبریزی تصریح کرد: دولت در اینجا می‌تواند با پرداخت تفاوت سود کمک‌های شایانی کند. طبعا اگر کسی بخواهد سود 25 درصدی بانک‌ها را بدهد نمی‌تواند صاحبخانه شود و قسط یک سوم حقوق هم خیلی سنگین است. بنابراین در مسکن حمایتی که در طرح جامع مسکن آمده است دولت می‌تواند وارد شود و از طریق پرداخت تفاوت سود کمک کند.

وی با اشاره به مسکن آزاد، گفت:‌طبقاتی در جامعه هستند که خانه‌ای دارند و می‌خواهند آنرا ارتقا دهند و دولت‌ها در این بخش دخالت نمی‌کنند.

*راه‌اندازی بازار ثانویه مسکن مهر و سهام عدالت


مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: هر جایی که بازاری وجود دارد اگر بازار ثانویه آن را ایجاد نکنیم دچار فساد می‌شود. به عنوان مثال الان در دست مردم سهام عدالت وجود دارد و باید با سرعت -بنده هم به‌عنوان شورای بورس هم دنبال می‌کنم- بازار ثانویه سهام عدالت راه‌اندازی تا معاملات آن قانونی شود.

عبده‌تبریزی اظهار کرد: گزارش‌های متعددی از شهرک‌های اطراف تهران داریم که ده‌ها آژانس معاملاتی مسکن مهر را معامله می‌کنند، اگر بازار رهن ثانویه برای مسکن مهر ایجاد نکنیم حقوق مردم ضایع می‌شود. بنابراین شرایط فروش مسکن مهر باید از سوی دولت فراهم شود.

وی با تاکید بر این‌که باید بازار خرید بلند مدت مسکن را توسعه دهیم، گفت: به این می‌گویند بازار رهن. این بازار تا امروز به بانک مسکن محدود بوده است. بحش وزارتخانه این است که این موضوع را به کل بانک‌ها تعمیم دهند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سئوال مجری برنامه پایش مبنی بر این‌که تا پایان سال 92 سرمایه‌گذاری در کدام بازار سودآورتر است؛ بورس سهام، طلا یا مسکن نیز گفت: این سئوال از این نظر مطرح است که مردم در سال‌های اخیر به بخش واقعی اقتصاد اعتمادی نداشته‌اند و پول خود را از طلا به ارز از آنجا به سفته بازی مسکن می‌بردند که باید این پدیده بشکند. دولت یازدهم تا حدی توانسته این کار را انجام دهد و معلوم است که مردم به طلا و مسکن جواب نمی‌دهند.

به گزارش تسنیم، عبده‌تبریزی با بیان این‌که دولت توانسته منابع را به بازار سهام بیاورد، اظهار کرد: حال در این بازار باید از این‌ چرخه امروز بخریم و فردا بفروشیم خارج شویم تا پول به کارخانه‌ها برود.

ادامه دارد...
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین