کد خبر: ۲۱۹۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
در دیدار مجمع نمایندگان استان خوزستان

روحانی: اولویت دولت در خوزستان حل مسأله آب، ریزگردها و لایروبی اروند است

رییس‌جمهور با اشاره به وجود استعدادها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده در استان خوزستان، بر ضرورت بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه، پیشرفت و آبادانی بیش از پیش این استان تاکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز گذشته (دوشنبه) در دیدار مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: استان خوزستان یکی از استان‌های مرزی بسیار مهم کشور است که مردم آن در طول سال‌های دفاع مقدس، مدافعان کشور در برابر تهاجم تجاوزگران بوده‌اند.

وی تصریح کرد: استان خوزستان به لحاظ وجود استعدادهای فراوان، از جمله نیروی انسانی پرتلاش و متخصص، توانمندی‌های طبیعی و دارا بودن منابع ارزشمند، از استان‌های ثروتمند کشور به شمار می‌رود.

وجود ریزگردها، مهمترین مسأله زیست‌محیطی کشور است

روحانی با تاکید بر اینکه "باید نسبت به رفع مشکلات استان خوزستان رسیدگی و برنامه‌ریزی شود"، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که مردم این استان با آن مواجه هستند، مسأله زیست‌محیطی نظیر پدیده ریزگردها است که این موضوع در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست به عنوان مهم‌ترین مسأله زیست‌محیطی کشور مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت امور خارجه در زمینه رفع این مشکل و چگونگی همکاری با دیگر کشورها اقدامات لازم را انجام دهند؛ البته حل این مشکل نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و زمان مناسب دارد. همچنین فعال‌سازی اروند و پاکسازی و لایروبی اروند که باید با مشارکت کشور عراق انجام شود، جزو اولویت‌های این دولت است.

در صورت مصرف سایر استان‌ها از آب کارون، خوزستان نباید دچار آسیب شود

رییس‌جمهور یکی دیگر از مشکلات بزرگ استان خوزستان را موضوع آب عنوان کرد و در این راستا افزود: بحث‌های اصولی درباره اقدامات اساسی در زمینه تأمین آب استان در شورای عالی آب به انجام رسیده که باید به مسأله حق آبه کارون و تأمین آب مورد نیاز بویژه آب شرب مردم توجه ویژه‌ شود. البته معضل آب اختصاص به این استان ندارد و برای حل مشکل آب موضوع بهره‌وری آب مورد استفاده در بخش کشاورزی جزو اولویت‌ها باید باشد.

وی همچنین گفت: در زمینه انتقال آب از رودخانه کارون نیز باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که در صورت مصرف سایر استان‌ها، استان خوزستان دچار آسیب نشود.

خوزستان می‌تواند از طریق توریسم، اقتصاد خود را شکوفا کند

رییس‌جمهور با اشاره به مشکلات مردم خوزستان در زمینه رفت‌وآمد با کشورهای همجوار بویژه کشور عراق نیز افزود: استان خوزستان می‌تواند از طریق توریسم، اقتصاد خود را شکوفا کند که در زمینه مسائل مربوط به رفت‌وآمد و حل مشکل ویزا باید هماهنگی‌های لازم با دولت عراق انجام شود.

پاکسازی و لایروبی اروند می‌تواند آبادان و خرمشهر را احیا کند

روحانی با اشاره به تأثیرات مثبت لایروبی اروندرود تاکید کرد: پاکسازی و لایروبی اروندرود می‌تواند موجب احیای شهرهای آبادان و خرمشهر شود و رشد و توسعه را در این منطقه بوجود می‌آورد که در این زمینه نیز در حال رایزنی با مسئولان کشور عراق هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت در راستای توسعه، آبادانی و پیشرفت استان خوزستان طرح‌ها و برنامه‌هایی دارد که امیدواریم بتوانیم با تلاش مسئولان و کمک مردم، مشکلات این استان را هرچه سریعتر برطرف کنیم.

بر اساس این گزارش، در این جلسه نمایندگان آبادان، رامهرمز و رامشیر، بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان، دزفول، شادگان، مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل، اهواز و باوی، ایزه و باغملک، اندیمشک، شوشتر و گتوند، خرمشهر و جزیره مینو، بهبهان، شوش و دشت آزادگان و هویزه دغدغه‌ها و مشکلات کلان استان خوزستان، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در این استان و طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی خود در جهت رفع مشکلات خوزستان را با رییس‌جمهور در میان گذاشتند.

رسیدگی به وضعیت خدمات عمومی از جمله تأمین آب، گاز، وضعیت راه‌ها و جاده‌ها و اوضاع بهداشت و درمان و مراکز درمانی، ساماندهی انتقال آب از خوزستان و معضل آب شرب و آب مصرفی و آب مورد استفاده در بخش کشاورزی، مشکلات تردد مردم در مرزهای استان خوزستان با کشورهای همجوار

به گزارش ایسنا، بویژه عراق، لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های استان خوزستان و ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، مشکلات زیست‌محیطی از جمله پدیده ریزگردها و آلاینده‌ها، بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان استان، رسیدگی به اوضاع مناطق آزاد خوزستان و استفاده از بازار کشورهای همجوار به منظور احیای تجارت در منطقه، از جمله مواردی بود که نمایندگان استان خوزستان در سخنان خود به آنها اشاره کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین