آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش فارس از چایپاره روستای بادکی در 3 کیلومتری جنوب قرهضیاءالدین مرکز شهرستان چایپاره قرار دارد؛ این روستا حدود 200 خانوار و 750 نفر جمعیت دارد .
در این روستا و در نزدیکی آرامستان آن و در میان یک مزرعه، سازه خشت و گلی وجود دارد که به نام آرامگاه ساری قیز معروف است؛ تا کنون چندین بار توسط اهالی بازسازی شده است .
در داخل این سازه قبری نامشخص وجود دارد که اهالی آن را متعلق به دختری بنام ساری قیز (دختر مو طلایی ) میشناسند و اینکه اصالت ساری قیز کیست کسی چیزی نمیدان .
چند تن از اهالی سالمند بالای 70 سال این روستا در این مورد اعلام کردهاند که تاریخ این آرامگاه نامشخص است و آنان از پدران و پدربزرگان خود این موضوع را شنیدهاند که این مکان را از اول به نام آرامگاه ساری قیز میشناسند و علت مقدس بودن آن در نزد اهالی به این سبب است که در حدود 200 سال قبل روح دختری به نام ساری قیز به خواب آنان آمده و از آنان خواسته که محل قبر وی را آباد کنند و چون این قضیه چندین بار تکرار شده و توسط افراد مختلف نیز دیده شده به همین جهت اهالی به لحاظ اعتقادات قوی مذهبی اقدام به ساخت یک اتاق در محل میکنند و به مرور زمان یک اتاق و یک ایوان نیز به آن افزوده میشود .
پیشبینی میشود این قبر متعلق به حدود 200 سال قبل بوده باشد به طوریکه هر کس نذر و نیازی داشته باشد برای برآورده شدن حاجت خود به آرامگاه ساری قیز متوسل میشوند و احتمالآ حاجت نیز میگیرند و اگر غیر از این بود در این مدت فراموش میشد و از یادها میرفت .
همه ساله مردم این روستا و حتی روستاهای همجوار و به خصوص زنان در کنار قبر ساری قیز نذری میدهند و برای روح ساری قیز و برآورده شدن حاجات خود احسان میکنند و به قرائت قرآن و ادعیه میپردازند .
در کتب تاریخی در مورد این آرامگاه و صاحب آن یعنی ساری قیز چیزی نوشته نشده و اینکه ساری قیز از سادات بوده و یا یک شخص معمولی است کسی چیزی نمیداند .
تاکنون دهها نفر ادعا کردهاند که روح ساری قیز را دیدهاند که در کنار قبرش ایستاده و یا به اطراف سرک میکشد به طوریکه چند روز پیش کارگر یک مرغداری که در نزدیکی همین آرامگاه قرار دارد به انباری که در محوطه مرغداری هست رفته و قصد تمیز کردن آنرا برای انبار کردن بعضی وسایل اضافی میکند؛ چون سقف و دیوارههای انبار به طور زیبایی از تار عنکبوت پوشیده شده بود میخواهد چند عکس با دوربین گوشی همراهش بگیرد .
فردای آنروز وقتی میخواهد عکسها را مشاهده کند به ناگاه در یکی از عکسها متوجه شکل شبح گونه یک دختر میشود.
وی کنجکاو شده و به عکسهای دیگر نیز دقت میکند و عکس یک دختر را در وسط عکسهای دیگر نیز میبیند و برایش مسجل میشود که عکس یک روح را گرفته است.
از فردای آنروز عکسها در گوشی و وبلاگهای مختلف مردم این شهرستان دست به دست میچرخد .
اما مشخص نیست آنطور که در تصویر مشاهده میشود ساری قز دختری زیباروی در حدود 20ساله با زلفهای بافته شدهاش از سادات دارای روح والای معنوی است و یا روح سرگردانی است که سالهاست در منطقه میگردد.
با توجه به امکان فتوشاپ بودن عکسهای منتشره خبرنگار فارس در چایپاره با مصاحبه از این فرد تاریخ و ساعت درج شده بر روی عکسها و شماره سریال پشت سرهم عکسها را در گوشی تلفن همراه وی تایید میکند.
حجتالاسلام زین العابدین زینالپور مدرس دانشگاه در این زمینه میگوید: روح یک حقیقت قرآنی است و معارف اسلامی نیز آن را تایید میکنند و در تمام ادیان الهی نیز به آن تاکید شده است، روح نشانهای از جاودانگی انسان و حیات پس از مرگ است.
وی افزود: گزارشاتی فراوانی از ملاقات عرفا با ارواح برخی مومنین یا انبیا در کتب عرفا آمده است.
زینالپور تصریح کرد: از نظر علمی نیز مشاهده روح امکانپذیر است؛ هر چند برخی ادعاها در مورد ملاقات و یا مشاهده روح توسط بعضی افراد را نباید باور کرد.
وی اعلام کرد: طبق بعضی اقوال روح میتواند به شکل اولیه انسانی خود تجسم یابد و به چشم افراد به صورت شکل انسانی خود دیده شود.