کد خبر: ۲۱۹۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۳

تریبون نماز جمعه و ضرورت رعایت انصاف

آنهایی که 24 خرداد امسال پای صندوق های رای رفتند تا به پایان مدیریت گذشته و روش هایش برای اداره کشور رای دهند ، نخستین انتظارشان از دولت تدبیر و امید ، تغییر مدیرانی است که در خطاها و تصمیم گیری های غلط گذشته سهیم هستند .
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ایرنا نوشت: شمارش معکوس برای گزارش عملکرد 100 روزه دولت یازدهم شروع شده است. کمتر کسی است که در کوچه و خیابان در میان مردم باشد و زمزمه های مردم و بی صبری آنها برای ظهور نشانه های تغییر در روند اجرایی کشور را ندیده باشد.

یکی از نمادهای تغییر هم کنار گذاشتن مدیران ایستا و ناهمسو با دیدگاه ها و مشکلات مردم و نشاندن کارشناسان بر مسند مدیریت دستگاه ها ی دولتی است.

روند اداره کشور در هشت سال گذشته ، درس صبوری به مردم ایران داده تاجایی که برای تکرار نشدن آنچه در گذشته اتفاق افتاد ، نمی خواهند زبان به گلایه بگشایند . این روزها شاهد همزبانی و هم کلامی کارشناسان در تایید عملکرد و دیدگاه های دولت هستیم و می دانیم این پدیده ای نیست که ارزان به دست آمده باشد. شنیدن جملات تاییدآمیز نسبت به دولت دکتر روحانی از زبان کارشناسانی که تا چند سال پیش در منتهی الیه چپ و منتهی الیه راست قرار داشتند به قیمت هدر رفتن میلیاردها دلار دارایی ایران تمام شده است.

حتی آنها که در دل خواهان شتاب گرفتن تغییرات هستند هم نمی خواهند آن را به زبان بیاورند مبادا که فشار بیشتری به دولت بیاید، نکند که تمرکز برنامه ریزان و مجریان کشور به هم بخورد و کشور از این تنگه حساس به راحتی عبور نکند.

رای دهندگان به دکتر حسن روحانی می دانند که دولت او یک چشم به پشت سر دارد و دولتمردانی را می بیند که نقد را حتی در دایره ˈ خودیˈ بر نمی تابیدند و یک جمله یکی از مسئولان اجرایی برای عزل آن ها کافی بود.

این دولت با تاسی از تعالیم قرآن از پیشینیان عبرت می گیرد و عزم آن دارد که اشتباه گذشتگان را تکرار نکند. می داند که بستن راه نقد و نقادی ، به انسداد می انجامد و انسداد هم یعنی به میراث گذاشتن تلی از مشکلات برای دولت آینده.

در چنین شرایطی که حامیان دولت صبورانه زبان به کام گرفته اند و حرفی از کندی تغییرات نمی زنند و همچنان مدیرانی که نماد دوران گذشته هستند در برخی دستگاه های اجرایی بر مستند تکیه زده اند، خطیب محترم جمعه تهران از بسیجیان خواسته است درقبال عزل و نصب ها در دستگاه های اجرایی موضع بگیرند.

آیت الله جنتی از بسیجیان خواست از یکی از تشکل های این نهاد الگو بگیرند و هرجا انحرافی دیدند اظهارنظر کنند.

انگشت اشاره امام جمعه موقت تهران به سمت وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی بود و از بسیجیان خواست نسبت به عزل و نصب ها در ادارات حساس شوند و ˈ به انتصاب هایی که در وزارتخانه ها و در مراکز کادرسازی انجام می گیرد و بچه های انقلابی را با داس درو می کنندˈ واکنش نشان دهند.

ایشان گفتند همه از این ˈ دروگریˈ خبر دارند و با عبارات ˈ وا اسفا ˈ و ˈ واحسرتاˈ رییس جمهوری را خطاب قرار دادند و افزودند : من از رییس جمهوری سوال دارم که شما می دانید یا نمی دانید؟ اگر می دانید که وا اسفا، چرا اقدام نمی کنید و اگر نمی دانید که واحسرتا. من به شما توصیه می کنم این حرف هایی که همه می زنند و خطیبان جمعه می گویند و روزنامه ها و سایت ها نیز آن ها را می نویسند، ببینید و اگر درست است اقدام کنید و جلوی آن را بگیرید و اگر درست نیست به آن پاسخ دهید.

ایشان در اظهارات خود به نامه ای از سوی جمعی از اساتید دانشگاه ها اشاره داشتند که این نامه صرفا مربوط به وزارت علوم بود و موضوع آن هم به یک یا دو انتصاب مربوط می شد ولی خطیب محترم نماز جمعه تهران آن را تعمیم داد و از ˈداس ˈ حرف زد.

دکتر روحانی در همان روزهای نخست در پاسخ به خبرنگاری که از ˈدرو کردن دولتمردان قبلیˈ پرسیده بود، گفت که این دولت با کلید آمده است نه با داس.

او در عین حال گفت تضمینی برای ادامه حضورآنهایی که بدون بلیت سوار اتوبوس شده اند ، نیست.

این روزها سخن از وزارتخانه ای است که می گویند وزیرش با دوچرخه آمده و سلفش با قطار.

ترکیب نیروی انسانی در برخی دستگاه ها طی سال های گذشته آنقدرتغییر کرده که بدنه آن تاب تغییر را ندارد و حاضر نیست بپذیرد سیاست ها و دیدگاه های این دولت با دولت قبل تفاوت بسیار دارد.

هیچکس فراموش نکرده است که هشت سال پیش با روی کار آمدن دولت نهم به یکباره 

تمامی مدیران با تجربه که ارزشمند ترین سرمایه هر دولتی هستند ، به جرم فعالیت در دولت های گذشته از تمامی رده ها و بخش ها به یکباره حذف شدند و حتی در رفتاری خارج از انصاف ، اتهاماتی بی اساس نیز به آنان وارد شد که در هشت سال گذشته هیچیک به اثبات نرسید اما در همان زمان هیچ کس سخنی از داس و حذف های ناعادلانه به زبان نیاورد .

قطعا خطیب محترم جمعه تهران می پذیرند که در چنین شرایطی اگر ایشان هم بر مسند دولت بودند مدیرانی را انتخاب می کردند که بتوانند دیدگاه هایشان را اجرا کنند. آن هم در سریع ترین زمان، تا شاید بار کمر شکن زندگی برای سطوح پایین تر جامعه را سبک کنند.

بر فرض که همه کارها خوب پیش برود، تحریم ها از بین برود، سرمایه های خارجی به سمت ایران سرازیر شود و ... تازه به نقطه ای می رسیم که دولت قبلی کارش را شروع کرد.

این راه، طولانی است و کاملا طبیعی بنظر می رسد که برای رسیدن به این هدف باید مدیرانی کارآمد ، متخصص ، متدین و همسو در اجرای سیاست های دولت تدبیر وامید بکار گرفته شوند .

این انتظار بجاست که بزرگان و علمای پیشکسوت در تریبون های عمومی همچون نمازهای جمعه رعایت انصاف را داشته باشند و اذهان عمومی را در خصوص دولتی تازه نفس که با کوهی از مشکلات مواجه است ، دچار بدگمانی نکنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین