خبرآنلاین نوشت: در آبان ماه دو تصمیم مهم در مورد واردات
خودرو را شاهد بودیم اول افزایش تعرفه واردات خودروهای با ظرفیت موتور
بالای 2500 سی.سی به 140 درصد که در عمل به معنی رفع ممنوعیت واردات این
نوع خودروها تلقی شد و در توضیح آن عنوان شد که این خودروها به کشور وارد
شده و به غیر از آنکه ارز مربوط به خرید آنها از کشور خارج شده است، خود
این خودروها به دلیل ممنوعیت وارداتی در بلاتکلیفی به سر میبردند و با این
رفع ممنوعیت و افزایش تعرفه امکان ورود آنها به کشور فراهم شد.
دومین
اتفاق هم ممنوعیت تخصیص ارز مرجع به واردات خودرو بود که این موضوع نیز
قبل از این هم عملا اتفاق افتاده بود ولی واردکنندگان خودرو با محاسبه قیمت
این خودروها بر مبنای ارز مرجع در گمرکات کشور میزان کمتری گمرکی به دولت
میپرداختند که شاید با این تصمیم از آبان ماه به بعد شاهد منطقی شدن میزان
گمرکی این خودروها بر مبنای قمیت ارز آزاد باشیم که البته با افزایش بیشتر
قیمت این نوع خودروها به کشور همراه میشود.
اما نگاه به فهرست
خودروهای گران قیمت وارداتی ثبت شده در گمرک کشور طی مهرماه نشان میدهد بر
خلاف فصل تابستان که در عمل واردات خودروهای با قیمت بیش از 100 هزار دلار
عملا متوقف شده بود به ناگهان در اولین ماه پاییز شاهد واردات 17 دستگاه
خودرو با قیمت 99 هزار دلار تا مرز 176 هزار دلار هستیم که تمام آنها ملیت
آلمانی داشته و محصول دو کارخانه بنز و بی.ام.و هستند و البته بلا استثنا
از امارات خریداری شده و در دو گمرک تهران و نوشهر ترخیص شدهاند، البته
این نحوه واردات به خودی خود جای سئوال دارد که چرا خودروهایی که از جنوب
خلیج فارس خریداری شدهاند به رغم هزینه سنگین حول و ترانزیت تا شمال کشور
حمل شدهاند تا در نوشهر و یا تهران از گمرک ترخیص شوند؟
به هر
شکل روند واردات خودرو نشان میدهد که طی مهرماه امسال بالغ بر هشت هزار و
146 دستگاه خودرو به کشور وارد شدهاند که بالاترین میزان واردات خودرو طی
هفت ماهه نخست سال 92 محسوب میشود، سرجمع واردات خودرو طی هفت ماه منتهی
به مهرماه به 30 هزار و 359 دستگاه رسیده است که 27 درصد این خودروها در
مهرماه به کشور وارد شده است.
نکته قابل توجه در مابهالتفاوت
قیمت واردات و فروش داخلی اعضای جدید باشگاه 100 هزار دلاریها است، قیمت
هر دستگاه بی.ام.و 650i درگمرک حدود 100 هزار دلار یا 246 میلیون تومان
برآورد شده است در حالی که قیمت فروش این خودرو در بازار داخلی رقمی معادل
1.14 میلیارد تومان است این تفاوت 900 میلیون تومانی به خودی خود بسیار
قابل توجه است زیرا حتی با احتساب تعرفه واردات 140 درصدی نیز حداکثر قیمت
هر دستگاه از این خودرو کمتر از 700 میلیون تومان است و حاشیه سود 400
میلیون تومانی برای واردات یک خودرو، رقمی بسیار قابل توجهی است. قابل ذکر
است که طی هفت ماهه نخست سال جاری بالغ بر 1375 دستگاه بی.ام.و همچنین 868
دستگاه مرسدس بنز به کشور وارد شده است، سر جمع انواع 30 هزار دستگاه خودرو
وارداتی به کشور طی این دوره هفت ماهه رقمی معادل 620 میلیون دلار بوده
است.