کد خبر: ۲۲۰۲۷۲
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
پیشنهادهای شبکه‌ای به دکتر محمود واعظی/

۵ پیشنهاد وطنی برای آقای وزیر/شما کدام شبکه را پیشنهاد می‌کنید؟

«وبلاگ نیوز» ضمن بررسی 5 پیشنهاد به وزیر ارتباطات برای عضویت در شبکه‌های اجتماعی ایرانی، نظرات مخاطبان خود را نیز بررسی می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش «وبلاگ نیوز»، عصر روز چهارشنبه ۲۹ آبان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به‌زودی دکتر محمود واعظی، وزیر این وزارتخانه به منظور «تبادل نظر با کاربران شبکه‌های اجتماعی داخلی» و هم‌چنین «ارتباط مستقیم با مردم از طریق فضای مجازی» عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌شود.

بر این اساس تصمیم گرفتیم برترین شبکه‌های اجتماعی ایرانی در رتبه‌بندی الکسا را به دکتر واعظی معرفی کنیم. شبکه‌هایی که به نظر می‌رسد برترین شبکه‌های اجتماعی ایرانی باشند.

۱. فیس‌نما

«فیس‌نما» ابتدا یک گروه ایمیلی بود و به پشتوانه این گروه ایمیلی، وقتی به یک شبکه اجتماعی تبدیل شد، توانست رشد خوبی را در رتبه‌بندی الکسا داشته باشد. این شبکه اجتماعی مدعی است حدود ۹۹۱ هزار کاربر ایرانی دارد و توانسته است در مدت زمان کوتاهی، گوی رقابت را در الکسا از رقیب دیرینه خود، یعنی کلوب، برباید.

اما همیشه رتبه‌بندی الکسا معیار خوبی برای سنجش یک شبکه اجتماعی نیست. فیس‌نما، علی‌رغم کاربران قابل توجه، از یک CMS (سامانه مدیریت محتوای) رایگان بهره می‌برد و طبیعتا از نظر فنی ضعف‌های قابل توجهی دارد. علاوه بر این، این شبکه اجتماعی بر خلاف اصرار مدیران آن که در عنوان این شبکه قرار داده‌اند، خیلی هم «شبکه اجتماعی وزین» نیست. قرار دادن سیستم تبلیغاتی Pop Up (صفحات بازشونده اجباری)، سیستم امتیازدهی غیر منطقی و مسائلی از این دست باعث شده است که این شبکه صرفا یک شبکه دوستیابی باشد و تبادل محتوا در آن معنای جدی پیدا نکند.

از این‌رو این شبکه شاید نتواند دو هدف اصلی مقام وزارت را برآورده کند و به نظر می‌رسد شأن وزیر ارتباطات بالاتر از عضویت در یک شبکه اجتماعی تبلیغاتی است.

۲. کلوب

قدیمی‌ترین شبکه اجتماعی ایرانی است که از ۱ دی ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده است. خیلی از کارشناسان کلوب را به «یاهو ۳۶۰» شبیه می‌دانند، اما تغییرات کلوب در ۳ سال گذشته، باعث شده است که کلوب و تیم مدیریت آن، حالا در سطح فضای مجازی فارسی زبان حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند.

این شبکه اجتماعی بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار عضو دارد، در ماه ۳.۵ میلیون نفر/ساعت بازدید را تجربه می‌کند و به‌صورت میانگین روزانه ۱۵۰۰ نفر عضو جدید می‌پذیرد.

فضای کلوب پس از راه‌اندازی امکان ایجاد «رسانه» (همان Page در فیس‌بوک) تفاوت بسیاری کرده و ورود برندهای معتبر در ایجاد صفحات رسمی در این شبکه اجتماعی، باعث شده است که کلوب یک پله در فضای شبکه‌های اجتماعی بالاتر بیاید. تا جایی‌که شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این شبکه اجتماعی صفحه (رسانه) رسمی دارند.

کلوب از لحاظ فنی هم گرچه ایرادهای جدی دارد، اما می‌تواند از خود به عنوان یک هسته نوشته شده توسط مهندسان ایرانی، دفاع کند.

کلوب با پشتوانه شبکه اجتماعی ویدیویی آپارات و شبکه اجتماعی عکس لنزور، کامل‌ترین پیشنهاد را برای کاربران ایرانی دارد، گرچه هنوز تا آن‌چه شایسته یک شبکه اجتماعی ایرانی است گام‌های زیادی فاصله دارد.

۳. هم‌میهن

این شبکه اجتماعی با اختلاف نسبتا قابل توجهی در رتبه‌های بعدی قرار دارد. گرچه همانند فیس‌نما از سیستم تبلیغاتی Pop Up برای تأمین هزینه‌های خود استفاده می‌کند، اما به نظر می‌رسد در رده‌بندی پیشنهادی ما بتواند پیشنهاد قابل امتحانی باشد.

هم‌میهن ظاهرا سال ۸۴ فعالیت جدی خود را آغاز کرده است و علاوه بر شبکه اجتماعی، امکاناتی چون تالار گفت‌وگو، بازی آنلاین و میکروبلاگ را به همراه دارد.

۴. افسران

این شبکه اجتماعی ابتدا با ایده اشتراک لینک ایجاد شد. اما کمی که جلو رفت، امکاناتی چون ارسال پیامک (همانند توییت)، بارگذاری چندرسانه‌ای، ساخت کاریکاتور آنلاین و خوراک‌خوان (RSS Reader) به آن اضافه شد.

«افسران جوان جنگ نرم»، همان‌طور که از نامش پیداست، شبکه اجتماعی علاقه‌مندان فعال به نظام اسلامی است. نامش هم از لفظ معروف رهبر معظم انقلاب در خطاب قرار دادن دانشجویان به عنوان «افسران جوان جنگ نرم» وام گرفته شده است.

برچسب‌های برتر هفته افسران عبارتند از: #جلیلی (اشاره به سعید جلیلی)، #کربلا، #عاشورا، #محرم، #شیعه، #لبیک_یا_زینب و #انتخابات.

افسران در ماه‌های گذشته به مدد امکاناتی چون پخش زنده مستندهای ویدیویی و مناظره‌های صوتی و تصویری، توانسته است جهش قابل قبولی در رتبه‌بندی الکسا داشته باشد و به گفته مدیرانش، بیش از ۲۳ هزار کاربر عضو در آن ثبت شده‌اند.

هسته شبکه افسران به صورت کامل توسط تیم دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نوشته شده است و کاملا ایرانی است و وقتی در سنجه آزمون قرار می‌گیرد، نمره قابل قبولی کسب می‌کند. اما به دلیل ملاحظات مدیران توسعه‌ای، عضویت در آن تنها به وسیله ارسال دعوتنامه امکان‌پذیر است.

«علیرضا زاکانی»، نماینده مجلس شورای اسلامی در این شبکه حساب کاربری رسمی دارد و گفته می‌شود «مهرداد بذرپاش» هم به‌زودی در این شبکه اجتماعی عضو خواهد شد.

افسران پیشنهاد خوبی برای ارتباط دکتر واعظی با دانشجویان و فعالان فضای رسانه‌ای علاقه‌مند به نظام به حساب می‌آید و مدیران این شبکه اجتماعی هم در گفت‌وگو با «وبلاگ نیوز»، از مقام وزارت دعوت کردند که در این شبکه اجتماعی حساب کاربری ایجاد کند.

۵. دل‌شکسته

یک شبکه اجتماعی فرهنگی با فضایی لطیف و خودمانی است. مدیرانش می‌گویند دلشکسته رکورد ۱۰۰ هزار کاربر را شکسته است. اما باید قبول کرد که دل‌شکسته در نوع خودش، یک شبکه اجتماعی خاص با هویتی خاص است که هواداران قابل توجهی هم دارد.

شاید بتوان به جرأت مدعی شد که وزن علاقه ۱۰۰ هزار کاربر دلشکسته می‌تواند با کاربرهای ۹۰۰ هزارتایی فیس‌نما رقابت جدی کند.

دلشکسته بیش‌تر از آن‌که یک شبکه اجتماعی باشد، یک میکروبلاگ است و امکانات ضمیمه کردن عکس، فیلم و فایل را هم به هر نوشته دارد.

بازخوانی تگ‌های پرطرفدار در دلشکسته در لحظه تنظیم گزارش، گویای فضای حاکم بر این شبکه است: #پاییز، #روشن، #چراغی، #غریبه و #عشق.

شما هم پیشنهاد بدهید

به نظر شما کدام شبکه اجتماعی ایرانی شایستگی میزبانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را دارد؟ نظرات خود را برای ما به صورت کامنت ارسال کنید.

مجموعه پیشنهادهای مخاطبان «وبلاگ نیوز» به عنوان پیشنهاد این سایت خبری، به دفتر دکتر محمود واعظی ارسال خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین