آفتابنیوز : آفتاب: روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:
پیرو
انتشار خبر نرخ 42 درصدی تورم نقطه به نقطه در برخی از رسانهها به اطلاع
میرساند: سطح عمومي قيمت کالاها و خدمات مصرفي خانوارها در مهرماه سال
1392 نسبت به مهرماه 1391 معادل 6/ 36 درصد افزايش داشته است که اين درصد
تغيير در رسانه ها به «تورم نقطه به نقطه» معروف شده است.
بر این
اساس ضمن درخواست از رسانه ها جهت اصلاح رقم مذکور یادآور می شود، با توجه
به تاثیرگذار بودن اخبار اقتصادی در فضای جامعه نسبت به انعکاس اخبار دقت
بیشتری مبذول شود.
ضمناً جهت آگاهی عموم مردم و رسانه هاتوضيحاتي در خصوص شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي (شاخص تورم) به شرح ذیل ارایه می شود:
شاخص
بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران معيار سنجش تغييرات قيمت
کالاها و خدماتي است که توسط خانوارهاي شهرنشين ايراني به مصرف مي رسد. اين
شاخص به عنوان وسيلهاي براي اندازهگيري سطح عمومي قيمتها، يکي از
بهترين معيارهاي سنجش قدرت خريد داخلي پول کشور بشمار مي رود. در گزارش
شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي تغييرات سطح عمومي در 4 ديدگاه به شرح ذيل
بررسي مي شود:
1-درصد تغيير نسبت به ماه قبلاين
عدد نشان مي دهد برآيند تغييرات قيمت اقلام مصرفي خانوارها (افزايش قيمت،
کاهش قيمت و ثبات آن) با احتساب وزن هاي مربوطه در سبد خانوار نسبت به ماه
قبل به چه ميزان بوده است.
براي مثال براساس نتايج بدست آمده از شاخص
مذکور در مهرماه سال جاري، درصد تغيير نسبت به ماه قبل معادل 2/1 درصد بوده
است به اين معني که سطح عمومي قيمت کالاها و خدمات مصرفي خانوارها نسبت به
شهريور ماه همان سال 2/1 درصد افزايش داشته است.
2- درصد تغيير نسبت به ماه مشابه سال قبل (مقايسه نقطه به نقطه)اين
عدد، تغيير سطح عمومي قيمت ها نسبت به ماه مشابه سال قبل را نمايش مي دهد.
براي مثال سطح عمومي قيمت کالاها و خدمات مصرفي خانوارها در مهرماه سال
1392 نسبت به مهرماه 1391 معادل 6/36 درصد افزايش داشته است که اين درصد
تغيير در رسانه ها به « تورم نقطه به نقطه» معروف شده است.
3-درصد تغيير متوسط شاخص از ابتداي سال تا ماه جارياين
درصد تغيير نشان مي دهد متوسط سطح عمومي قيمت ها از ابتداي سال جاري تا
ماه مورد نظر نسبت به همين متوسط در سال قبل چه تغييري داشته است. براي
مثال متوسط سطح عمومي قيمت ها در هفت ماه اول سال 1392 نسبت به متوسط آن در
هفت ماه اول سال 1391 معادل 2/42 درصد افزايش داشته است.
4-نرخ تورمنرخ
تورم در هر ماه عبارت است از درصد تغيير ميانگين شاخص بهاي کالاها و خدمات
مصرفي در دوازده ماه منتهي به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه قبل. در
ادبيات شاخص هاي اقتصادي به اين عدد «نرخ تورم» مي گويند. براي مثال
ميانگين شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي از ابتداي آبان 1391 تا پايان مهر
1392 نسبت به همين ميانگين در دوره زماني آبان 1390 تا پايان مهر 1391 به
ميزان 4/ 40 درصد افزايش داشته است که به آن نرخ تورم منتهی به مهرماه 1392
ميگويند.