کد خبر: ۲۲۰۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۰

جمهوريخواهان : بوش خانه تكانى كند

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش «بى بى سى»، در پى ماجراى اتهام «لوييس ليبى» رئيس دفتر «ديك چنى» معاون رئيس جمهورى آمريكا به جرم افشاى اسناد محرمانه سازمان «سيا»، جمهوريخواهان خواستار پاكسازى كاخ سفيد شدند.
«ترنت لات» از سناتورهاى جمهوريخواه آمريكا در گفت و گو با شبكه خبرى و تلويزيونى فاكس نيوز گفت: بوش بايد در مورد مشكلات و مسائل پيش آمده اخير به سنا توضيح دهد. وى تأكيد كرد كه بايد در كاخ سفيد يك خانه تكانى انجام شود و خون و انرژى تازه در آن دميده شود. سناتور «جان كورنين» از جمهوريخواهان نيز گفت كه پس از يك هفته پر تنش اكنون بوش بايد دست به يك تحول اساسى در هيأت حاكمه بزند.
برخى ديگر از جمهوريخواهان در سنا از بوش خواسته اند كه فرد ديگرى را به جاى خانم «مايرز» براى تصدى سمت قضاوت در دادگاه عالى آمريكا معرفى كند.
عدم توفيق بوش در گرفتن رأى اعتماد سنا براى مايرز، شكست ديگرى در پرونده كارى دوره دوم رياست جمهورى وى به شمار مى آيد. يكى از دموكراتهاى سناى آمريكا هم خواسته است كه دستگاه قضايى اين كشور از مجموعه كاركنان دفتر چنى تحقيق قضايى به عمل آورد.
وى از رئيس جمهورى آمريكا خواسته است بابت ماجراها و افتضاحهاى پيش آمده در كاخ سفيد از مردم عذرخواهى كند. لوييس ليبى متهم به افشاى اسناد محرمانه در مورد يك جاسوس سيا است. وى به دليل اين اقدام مجبور به استعفا شد. «كارل روو» يكى از معاونان بوش در كاخ سفيد هم از متهمان اين پرونده است كه كار رسيدگى به اتهاماتش جريان دارد.
ليبى در سال ۲۰۰۳ نام يك جاسوس زن سيا را به نام «والرى پالم» كه همسرش از ديپلماتهاى برجسته آمريكايى و از مخالفان جنگ عراق بود، به يك خبرنگار آمريكايى فاش كرد. دولت آمريكا از اين جاسوس زن خواسته بود شوهرش را سر به نيست كند. ليبى مجبور به استعفا شد، اما گفته مطمئن است تبرئه خواهد شد.
بر اساس تازه ترين نظرسنجيها كه روز يكشنبه نتيجه آن اعلام شد، فقط ۲۹ درصد از مردم آمريكا موافق سياستهاى بوش و ۵۸ درصد از او ناراضى هستند. از سويى، سناتورهاى دموكرات آمريكا خواستار تغييراتى درساختار كاخ سفيد و باز جويى از «ديك چنى» معاون بوش به دليل افشاى اطلاعات محرمانه شدند. به گزارش خبرگزارى مهر به نقل از رويترز، قانونگذاران آمريكايى همچنين از بوش خواستند كه از كاركنان دفتر ديك چنى معاون خود تحقيق كند. نمايندگان دموكرات معتقدند كه بوش بايد چنى را اگر لازم باشد، مورد باز جويى قرار دهد و كارل روو نيز بايد بركنار شود يا استعفا كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین