آفتابنیوز : آفتاب: معاون اول رییس جمهور در همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران که در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد، با بیان این که صنعت خودرو شاخص مهمی برای رفاه مردم و پیشرفت جامعه است که مختص کشورهای پیشرفته نیست، اظهار کرد: ایران حدود نیم قرن در خودرو سازی سابقه دارد و در دوره گذشته رشد قابل توجهی داشته است و صنعت خودرو در ایران به یکی از مهمترین رشته های صنعتی تبدیل شده است.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت خودرو در دنیا و ایران زنجیره گستردهای دارد و به یکی از رشتههای ایجاد کننده شغل در جوامع تبدیل شده است، گفت: برنامهریزی برای صنعت خودرو و قطعهسازی نیازمند کار کارشناسی است که منجر به حضور در صحنه بین المللی و صادرات خودرو و قطعات میشود که لازمه آن تعامل گسترده این رشته از صنعت با صنایع جهانی است واین که صنعت خودرو در داخل به معنای واقعی رقابتی شود.
وی با بیان اینکه دولت در چند ماه آغاز فعالیت خود تلاش داشته است تا ثبات و آرامش به فضای اقتصادی کشور برگردد، تصریح کرد: فعالین اقتصادی باید حداقل برای مقاطع میان مدت از وضع تورم و نرخ ارز مطلع باشند، اما متاسفانه در سالهایی که گذشت حتی در هر روز برخی شاخصهایمان از صبح تا بعدازظهر قابل پیشبینی نبود.
جهانگیری با بیان اینکه برای ایجاد ثبات در فضای اقتصادی در مرحله اول هدف گذاری روی نرخ تورم داشتهایم، توضیح داد: تورم منتهی به شهریور در سال گذشته حدود 40 درصد بوده است و در این شرایط صحبت از اصلاحات جدی اقتصاد کشور کاری دشوار است. اما در همین چند ماه هم ثبات وآرامش خوبی به بازار برگشته است و رشد تورم روند نزولی د اشته است. از طرفی تورم نقطه به نقطه کاهش قابل توجه داشته است یعنی تورم هر ماه نسبت به ماه قبل کاهش داشته و این رقم اوایل سال گاهی نسبت به ماه قبل 2.5 درصد بود اما ماههای اخیر به 1.3 رسیده است که امیدواریم در ماههای پایانی در همین راستا توفیقات خوبی بدست آوریم.
وی با بیان اینکه از برنامههای دیگر دولت بهبود فضای کسب و کار است، توضیح داد:باید دفتری فراهم کنیم که شاخصهای اصلی اقتصاد در کشور را کنترل کند و بهبود یابد و در همین راستا در ریاست جمهوری مرکزی به نام دیوان شاخصهای مهم اقتصادی زیر نظر معاون اول ایجاد میشود که شاخصهای مربوط به بهبود فضای کسب و کار را در کشور رصد کند.
جهانگیری تعامل سازنده با دنیا را از دیگر نکات قابل اهمیت دانست و گفت: اقتصاد ایران قادر نیست با حوزه جمعیتی ایران راه پرشتاب خود را پیش ببرد و باید با جهان در زمینه تامین منابع مالی، بازار صادراتی، استفاده از تکنولوژی روز و غیره تعامل کند و در همین مدت کوتاه دولت به دستاوردهای بزرگی در زمینه تعامل با دنیا دست یافته است که توافقات ژنو در راس آن است.
وی با اشاره به حضور ایران در منطقه خاورمیانه ، تصریح کرد: ایران کشوری است که میتواند ثبات این منطقه پرالتهاب را تامین کند و به آرامش منطقه کمک کند و جریان انرژی را به خوبی در دنیا حرکت دهد. پس باید با ایران با تعامل و گفت و گو رفتار کرد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در مدت کوتاه آغاز فعالیت خود نشان داد که اهل حساب و کتاب است و اهل تبلیغات و انشاء نیست، خاطرنشان کرد: از روز نخست دولت خود را در معرض پاسخگویی مردم قرار داده است و از شروع کار اعلام کرده است در قبال سیاستهایی که اتخاذ میکند نقد صاحب نظران را میپذیرد.
جهانگیری افزود: دولت انتظار دارد صنعت خودروسازی به روزهای شکوفایی خود بازگردد، گرچه آگاهی دارد صنعت خودرو در مقطع فعلی با چالشهای جدی از جمله کاهش تولید، روند سودآوری، نحوه تامین منابع مالی، قیمت تمام شده و غیره رو برو است که باید با برنامهریزی و استفاده بهینه از نیروی انسانی عظیم حل شود.
جهانگیری با بیان اینکه ایران میتواند پایگاه تولید و صادرات باشد، گفت: ایران در منطقهای قرار دارد که اطراف آن چند صد میلیون جمعیت زندگی میکند و در داخل ایران جمعیت 75 میلیونی حضور دارد. پس شرکایی برای همکاری با ایران موفقاند که در روزهای سخت با تولیدکنندگان ایران همکاری کنند و فقط به روزهای خوب فکر نکنند.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه به بیان انتظارات دولت از صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور پرداخت و گفت: انتظار ما این است که پول تولید شده قابل رقابت باشد ، از نظر کیفیت رضایت مردم اصل باشد و همچنین در مورد قیمتها رضایت مردم مورد توجه باشد چون مردم از قیمتها گلایه دارند و به خاطر میآورم زمانی که در حوزه خودرو فعال بودم در مقطعی به خاطر دشواریهای صنعت خودرو از مردم عذرخواهی کردم تا این مشکلات برطرف شوند و امیدوارم با حضور آقای نعمتزاده در راس وزارت صنعت و مدیران مجرب بتوانیم در تولید محصولات به نقطه قابل رضایت مردم دست یابیم.
به گزارش ایسنا، جهانگیری همچنین به مشکل آلایندههای هوای شهرهای بزرگ اشاره کرد و گفت:شهرهای بزرگ از نظر آلایندگی وضع نامناسبی دارند که خودرو سهم جدی در این موضوع دارد و باید استانداردها در این زمینه رعایت شود و برنامه کوتاه مدت این باشد که متوازن با ارزی که برای تولید مصرف میشود، صادرات داشته باشیم و من مطمئنم با اراده قوی در صنعت خودرو و برنامهریزی و حمایتهای دولت میتوانیم به نتایج مطلوب دست یابیم.