کد خبر: ۲۲۱۲۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳

چرا احمدی‌نژاد به دادگاه نرفت؟

طبق پیش‌بینی‌ها محمود احمدی‌نژاد روز گذشته در دادگاه شعبه 76 کیفری استان تهران حاضر نشد و این جلسه دادگاه در شرایطی 2 ساعت 50 دقیقه به طول انجامید که در صورت حضور احمدی‌نژاد در این جلسه، برگی جدید در تاریخ کشور مبنی‌بر حضور یک رئیس جمهور در دادگاه به وجود می‌آمد اما رئیس جمهور سابق به دادگاه نرفت .
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فردانیوز در ادامه نوشت: پیش از این طرفداران رئیس جمهور سابق توسط رسانه‌های مجازی‌شان از طرفداران احمدی‌نژاد خواسته بودند تا مقابل ساختمان دادگاه جمع شوند و حمایتشان از رئیس دولت‌های نهم و دهم را نشان دهند. این در حالی بود که خبرگزاری دولت به حضور و استقرار ماموران نیروی انتظامی در اطراف این دادگاه خبر داده بود.

سرانجام جلسه‌ رسیدگی به اتهامات محمود احمدی‌نژاد در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران بدون حضور وی برگزار شد و در این جلسه هیات قضایی اظهارات شکات را استماع کرده است. پس از آن قاضی محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران، با برگزاری نشستی خبری با بیان این که ما معمولا بنای مصاحبه نداریم، اظهار کرد: با توجه به اینکه ممکن است مطالب متفاوتی درباره‌ این دادگاه منتشر شود تصمیم گرفتیم مطالبی را در رابطه با این پرونده به اطلاع برسانیم. اظهارات شکات دعوت شده مورد استماع قرار گرفت، ولی آقای احمدی‌نژاد حضور پیدا نکرد و جلسه خاتمه پیدا کرد.

افتخاری افزود که در این جلسه حتی کسی به وکالت از محمود احمدی‌نژاد در دادگاه حاضر نشده است. اما اگر محمود احمدی‌نژاد) هم به دادگاه بیاید اظهارات او استماع می‌شود.

چرا احمدی‌نژاد به دادگاه نرفت؟

برخی بر این باورند که علت عدم حضور احمدی‌نژاد در دادگاه به ماجرای سکوت چند ماه اخیر وی مربوط می شود. چراکه این احتمال می‌رود که عدم حضور احمدی‌نژاد در دادگاه و سکوت وی، حربه جدیدی برای مظلوم‌نمایی باشد تا از این طریق بتواند راه را برای بازگشت خود و اطرافیانش به قدرت در آینده فراهم سازد. در عین حال صدور حکم بازداشت برای احمدی‌نژاد تقریبا همان چیزی است که او می‌خواهد. صدور حکم جلب راه احمدی‌نژاد راه را برای «بازسازی سیاسی» وی خواهد گشود. او به خوبی از پاس گل‌هایی که به هاشمی داد تا راه برای احیای او باز شود مطلع است و اکنون می‌خواهد با ژست اپوزیسیونی این راه را برای خود بگشاید.

البته گروهی دیگر نیز عنوان می‌کنند این عدم حضور ارتباط با انتخابات مجلس دهم دارد چنانکه پیش‌بینی می‌شود او درصدد حضور در انتخابات مجلس است یا حداقل نزدیکانش و حلقه همراهش چنین قصدی دارند لذا شاید اینگونه تصور می‌کنند که این حضور به منزله پذیرش اشتباه و خطا در طی 8 سال سکانداری قوه مجریه کشور است پس در این شرایط بهترین راه عدم حضور در دادگاه است.

عواقب غیبت در جلسه دادگاه

احمدی‌نژاد سرانجام به جلسه دادگاه نرفت. اما در این خصوص یکی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «فردا» اظهار داشت: در سیستم کیفری دستگاه قضا در دادگاه ها و دادسراها قانون به این صورت تعریف شده که وقتی دادگاه متهم را احضار می کند، اگر متهم در جلسه دادگاه خود حضور یافت و از خود دفاع کرد که از حق خودش استفاده کرده اما اگر فرد در دادگاه حاضر نشد و از خودش دفاع نکرد اقدامی علیه خود انجام داده است.

محمد علی اسفنانی در خصوص عواقب ناشی از عدم حضور یک متهم در دادگاه اظهار داشت: قانون برای متهمی که در دادگاه شرکت نمی کند و به دفاع از خود نمی‌پردازد دو فرض مشخص کرده است. اول اینکه اگر حضور متهم در دادگاه ضرورت داشته باشد و وی شرکت نکند، در این صورت قاضی می‌تواند حکم به بازداشت وی صادر کند. اما اگر این حضور ضرورت نداشت و ادله و برهان لازم در اختیار قاضی باشد، در این صورت است که قاضی می‌تواند رای را به صورت غیابی صادر کند. بدین صورت که اگر دلایل در دست مبنی‌بر گناه کار بودن متهم بود رای علیه او صادر و اگر ادله موجود برای گناه کار بودن متهم کافی نبود رای به برائت شخص متهم صادر می کند.

نماینده مردم فریدن در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما از ادله حاضر در دست قاضی با خبر نیستیم و آنچه مشخص است عدم حضور احمدی‌نژاد در دادگاه است که با فرض‌های مطرح شده دادگاه می‌تواند درباره ایشان تصمیم‌گیری کند.

اسفنانی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: آقای احمدی‌نژاد در زمانی که رئیس جمهور کشور بودند از امتیازات قانونی بهره می‌بردند و آن زمان می‌توانستند کارهایی که خودشان صلاح می‌دانستند را انجام دهند اما ایشان در حال حاضر مانند سایر افراد جامعه هستند و یک فرد عادی محسوب می‌شوند پس بنابراین با وی نیز باید همانگونه که با دیگران برخورد می‌شود، رفتار کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین