کد خبر: ۲۲۱۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱

قیمت جهانی طلا سقوط کرد

قیمت جهانی طلا به دنبال صعود ارزش دلار و آمار اقتصادی قوی که نگرانی‌ها را نسبت به لغو تدابیر محرک پولی بانک مرکزی آمریکا برانگیخت، به پایین‌ترین رکورد در پنج ماه گذشته تاکنون رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: قیمت طلا پس از انتشار گزارشی که نشان داد فعالیت تولید و ساخت در آمریکا در نوامبر با سریع‌ترین روند مشاهده شده در دو سال و نیم گذشته توسعه یافته، حداکثر 2.7 درصد کاهش یافت و به 1218 دلار در هر اونس رسید.

انتظار می‌رود گزارشهای اقتصادی دیگری که بزودی منتشر می‌شوند، نشانه‌های جدیدی از سلامت اقتصاد آمریکا را نشان دهند. بانک مرکزی آمریکا کاهش تدریجی برنامه خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه را به رسیدن به برخی اهداف اقتصادی مشروط کرده است. این برنامه یکی از عوامل قدرتمند صعود قیمت طلا در سالهای گذشته بوده است و مطرح شدن احتمال کاهش آن موجب شده این فلز گرانبها روند نزولی پیدا کند.

در حالیکه بیشتر تحلیلگران پیش بینی می‌کنند کاهش این برنامه در مارس آغاز شود اما انتشار آمار اشتغال برای نوامبر ممکن است این وضعیت را تغییر دهد.

به گزارش ایسنا، طلا به دلیل فروش سنگین از سوی سرمایه گذاران بین المللی، 36 درصد در مقایسه با رکورد بالای ثبت شده در سال 2011 سقوط کرده است. صعود بازارهای سهام و عدم افزایش تورم، جذابیت طلا را برای سرمایه گذاران از بین برده، در نتیجه با رفتن سرمایه گذاران به سمت بازار سهام، ذخایر صندوق‌های سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس به شدت کاهش یافته است. سرمایه گذاران این صندوق‌ها در مجموع 700 تن طلا را در 9 ماهه نخست سال 2013 فروخته اند که برابر با حدود یک سوم از طلای استخراج شده در سطح جهانی طی همین بوده است. با اینکه فروش ذخایر این صندوق‌ها نسبت به اوایل سال کند شده اما متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.

طلا در نوامبر بدترین سقوط را در 35 سال گذشته تجربه کرد و به دلیل نگرانیها نسبت به کاهش تدابیر محرک پولی بانک مرکزی آمریکا، قیمتش 5.3 درصد کاهش یافت. ارزش این فلز از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 27 درصد کاهش یافته و به سوی نخستین کاهش سالانه در 13 سال گذشته پیش می‌رود.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، نقره نیز به 19.09 دلار در هر اونس رسیده که پایین‌ترین سطح از ژوییه تاکنون است. قیمت این فلز نقره ای از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 37 درصد کاهش یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین