کد خبر: ۲۲۱۷۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸

آلودگی هوا اصلی ترین عامل تشدید بیماری های عفونی در کودکان

رییس انجمن عفونی اطفال گفت: آلودگی هوا مهم ترین عامل تشدید بیماری های عفونی در کودکان است و در مرحله بعدی تغذیه نامناسب و وجود استرس موجب این بیماری ها می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سید محمدرضا بلورساز روز چهارشنبه در حاشیه مراسم گشایش نهمین همایش انجمن عفونی اطفال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در فصل سرما شایع ترین بیماری عفونی سرماخوردگی است که خود باعث بروز عوارض متفاوت در سنین مختلف می شود. 
 
به گزارش ایرنا، وی افزود: برای مثال در شیرخواران علایمی مانند خس خس سینه، آب ریزش بینی و گرفتگی راه های تنفسی و در افراد بالغ تب و لرز و دردهای عضلانی بروز می کند. 
 
این متخصص کودکان خاطرنشان کرد: مژک هایی در مسیر تنفسی افراد از بینی تا نای وجود دارد که مانند فیلترهایی آلودگی هوا را به خود جذب می کند . این مژک ها در صورت آلودگی هوا به نوعی فلج می شوند و نمی توانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.بنابراین ترشحات طبیعی در مسیر نای و بینی باقی می ماند و حرکت نمی کند . از سوی دیگر ثابت ماندن این ترشحات موجب بروز عفونت های تنفسی می شود. 
 
بلورساز یاداور شد که در هوای آلوده شهرهای بزرگ ترکیبات آروماتیک وجود دارد . این ترکیبات علاوه بر آسیب به سیستم تنفسی بدن در مغز استخوان نیز تاثیرات سوء می گذارد و موجب ایجاد سرطان می شود. 
 
وی همچنین در مورد وجود ذرات آلودگی کمتر از دو و نیم میکرون در هوا گفت: این نوع آلاینده نیز در زمره خطرناک ترین نوع آلودگی ها به ویژه برای کودکان و سالمندان است و استفاده از ماسک هایی که بیست و چهار ساعته قابل استفاده هستند، همچون فیلتری مانع از ورود این آلاینده ها به بدن می شود اما بهترین راه این است که کودکان و سالمندان در روزهای آلوده از خانه خارج نشوند. 
 
رییس انجمن عفونی کودکان همچنین توصیه کرد که مردم در روزهایی که هوا آلوده است مایعات فراوان بنوشند و به محض بروز علایم بیماری های عفونی به پزشک مراجعه و از تجویز خودسرانه دارو پرهیز کنند. 
 
به گفته وی مردم باید از استفاده خودسرانه آنتی بیوتیک ها در صورت بیمار شدن بپرهیزند . در سال گذشته 600 هزار میلیارد تومان در کشور صرف خرید آنتی بیوتیک ها شد که بخش اعظمی از این مقدار نابجا خریداری شده است . 
 
نهمین همایش انجمن عفونی اطفال امروز - چهارشنبه - دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گشایش یافت .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین