کد خبر: ۲۲۱۸۸۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴

پنتاگون: چین در ایجاد منطقه دفاع هوایی جدید با ما مشورت نکرد

433-1dyhwK.AuSt.55.jpeg مقامات پنتاگون روز چهارشنبه اعلام کردند از 23 نوامبر که چین اقدام به ایجاد یک منطقه دفاع هوایی جدید در دریای چین شرقی کرده، تاکنون با همتایان چینی خود هیچ ارتباطی نداشته‌اند و از نظر آنها، اقدام ارتش چین در ایجاد این منطقه دفاع هوایی بدون مشورت با آمریکا، به بی‌ثباتی می‌انجامد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور در کنفرانس خبری مشترک در مقر پنتاگون اعلام کردند که ایجاد منطقه دفاع هوایی چین باعث بروز بی‌ثباتی خواهد شد.

با این وجود، دو مقام آمریکایی از چین نخواسته‌اند که منطقه دفاع هوایی جدید در دریای چین شرقی را برچیند.

هاگل خاطر نشان کرد: من درباره منطقه دفاع هوایی چین با هم‌پیمانانمان گفت‌وگو کرده‌ام اما هیچ تماسی با همتای چینی خود نداشته‌ام.

وی گفت که تلاش کرده تا با ژنرال فانگ فنگهوی، رییس ستاد ارتش خلق چین تماس برقرار کند.

دمپسی نیز گفت: من عمدا خواستم تا با همتای چینی خود تماس داشته باشم و گمان می‌کنم که به دنبال سفر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به چین، این اتفاق رخ خواهد داد.

هاگل نیز در پاسخ به اینکه چه انگیزه‌ای پشت اقدامات چین در اعمال کنترل بر مناطقی گسترده از حریم هوایی اقیانوس آرام است، گفت: من این انگیزه را نمی‌دانم.

وی همچنین خواهان تمرکز بر تلاش‌های دمپسی و مقامات ارتش در توسعه روابط نظامی قدرتمند با چین شد.

هاگل تاکید کرد: ما عملا در این زمینه تلاش کرده‌ایم، ما در حال تلاش برای برقراری روابطی قدرتمندتر و ایجاد مکانیسم‌هایی برای رسیدگی به مسائل تنش‌زا هستیم و احتمالا این تنش‌ها همچنان در دریای چین جنوبی و در دریای چین شرقی پیچیده خواهند بود چرا که مناقشات دریایی با چین، مسائلی بسیار حساس هستند.

وزیر دفاع آمریکا عنوان کرد که مهم است چین، ژاپن، کره جنوبی و همه کشورهای این منطقه آرام و مسئول باشند.

وی تاکید کرد: اکنون زمانی است که ما نیازمند آن هستیم به دقت برای حل این اختلافات تلاش کنیم.

هاگل عنوان کرد: همه کشورها در باز بودن مسیرهای دریایی منفعت دارند و آمریکا به طور دیپلماتیک تلاش خواهد کرد تا ثبات در منطقه را تقویت کند.

چاک هاگل در پاسخ به اینکه آیا باید منطقه دفاع هوایی چین لغو شود در پاسخی کلی گفت: من فکر می‌کنم که ما به طور آشکار موضعمان را در این خصوص اعلام کرده‌ایم.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز هنوز درخواستی برای لغو منطقه دفاع هوایی جدید چین نکرده است.

وزیر دفاع آمریکا عنوان داشت: من منطقه دفاع هوایی چین را مشکل اصلی نمی‌دانم، بلکه از نظر من مشکل، کوتاهی چین در مشورت با ما پیش از اعمال این منطقه است. بزرگترین نگرانی که ما داریم، این است که این منطقه سریعا بدون هیچ مشورت و به طور یک جانبه ایجاد شده است. این اقدامی عاقلانه از جانب یک کشور نیست.

همچنین به گفته ژنرال دمپسی، منطقه دفاع هوایی جدید چین هیچ ارتباطی با ادعای چین مبنی بر اینکه حریم هوایی حاکمیتی بر منطقه‌ای که چند صد مایل به سوی شمال و جنوب کشیده شده و عرض آن 80 مایل است، ندارد.

دمپسی خاطر نشان ساخت: ما درباره حریم هوایی بین‌المللی در مجاورت حریم هوایی حاکمیتی صحبت می‌کنیم.

به گفته دمپسی، هنجارهای بین‌المللی تنها این مساله را ضروری می‌داند که هواپیمایی که می‌خواهد بر فراز خاک کشور چین پرواز کند، باید مسیر پرواز خود را گزارش کند.

وی افزود: تنها اعلام منطقه دفاع هوایی، ثبات را از بین نمی‌برد، این امر که چین گفته‌ این منطقه موجب می‌شود که همه هواپیماهایی که وارد آن می‌شوند، صرف نظر از اینکه مسیر آنها بر فراز خاک چین باشد یا نباشد، باید مسیر پرواز خود را گزارش کنند، ثبات را از بین می‌برد.

از طرف دیگر هاگل در پاسخ به گزارشها درباره این که دولت اوباما برای مذاکره به سراغ شورشیان افراطی در سوریه رفته گفت: حوزه دیپلماتیک، به من مربوط نیست.

وی افزود: راه حل دیپلماتیک جنگ سوریه نیازمند آن است که همه طرفها درگیر جنگ مشارکت داشته باشند.

دمپسی نیز عنوان کرد: مهم است بدانیم که شورشیان سوری میانه‌رو و وحدت طلب هستند یا افراطی و خودسرو من عقیده دارم تشخیص این مساله ارزش تلاش کردن دارد.

هاگل نیز گفت هنوز مشخص نیست که نفوذ القاعده در سوریه در حال افزایش است یا خیر و اگر چه برخی گروه‌ها خود را مرتبط با القاعده اعلام می‌کنند، اما اینکه آنها عملا با ایدئولوژی تروریستی القاعده هم راستا هستند یک مساله دیگر است.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی هاگل اعلام کرد که قصد کاهش کارکنان دفتر وزارت دفاع را دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین