کد خبر: ۲۲۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۸۴ - ۱۲:۴۴

متن دادنامه ایران علیه صدام منتشر شد

آفتاب‌‌نیوز : در اين دادنامه كه توسط دادستان كل كشور تهيه و تنظيم شده و براي ارسال به دادگاه صدام تقديم وزارت خارجه شده است، به جنايات صدام از قبيل نسل زدايي، نسل‌كشي، جنايات عليه بشريت، جنايات جنگي، خشونت عليه بشريت و استفاده از سلاح‌ شيميايي و غير مجاز و اشاره به 121 مورد از اين جنايات، موشك باران مناطق مسكوني، شكنجه اسرا و به شهادت رساندن آنها، حمله به هواپيماي مسافربري ايران، قتل غيرنظاميان و زنان و كودكان اشاره شده است.

همچنين در اين دادنامه به نقش حاميان و تشويق كنندگان صدام و دلارهاي نفتي و غيرنفتي، كمك‌هاي فراوان كشورهاي منطقه، غربيها، شرقي‌ها و نيز كمك دستگاه‌هاي اطلاعاتي و جاسوسي دنيا و تجهيز گسترده ارتش بعث عليه ايران نيز اشاره شده است.

در اين دادنامه خطاب به كشورهاي اسلامي و عربي،مجامع بين‌المللي و سازمان ملل متحد تاكيد شده كه نبايد اجازه دهند تا جنايات صدام در جهان تكرار شود.

دادستان كل كشور اسناد و مدارك لازم را ضميمه اين دادنامه كرده است.

خبرگزاری فارس متن كامل دادنامه جمهوري اسلامي ايران عليه جنايات صدام را منتشر کرده که بدین شرح است :اكنون كه پس از دهها سال جنايات وحشتناك سردمداران حزب بعث عراق به رهبري صدا حسين شاهد تشكيل دادگاهي عراقي براي رسيدگي به جنايات وحشيانه او و همدستانش در عراق هستيم. 

دادستاني كل جمهوري اسلامي ايران به نمايندگي از شهروندان مظلوم دادخواست و شكايتي را براي ارائه به دادگاه مذكور ترتيب داده است تا در صورت رسيدگي عادلانه دادگاه، گوشه‌اي از مظلوميت‌هاي فراوان ملت بزرگ ما در دادگاهي در پايگاه جنايتكاران بازگو شود و چه بسا ديكتاتور عراق و همدستان او خود بسياري از حقايق را بازگو كنند و پرده‌هاي فراواني كنار زده شود و دست‌هاي جباران و خائنان و مزدوران و بسياري از مسائل افشا شود. بر خود لازم مي‌دانم قبل از ارائه متن دادنامه توضيحات ونكاتي را به اطلاع ملت شريف خودمان و آزاديخواهان دنياي اسلام برسانم. اميد است موجب تنوير افكار عمومي و عبرت آيندگان باشد.

1- چون دادگاه مذكور در سطح كشور عراق مطرح مي شود و مسووليت رسيدگي به جنايات صدام و همدستان او را در محدوده‌اي خاص بعهده دارد، لذا عملا از طرح مسائل حقوقي و تامين خسارت هاي وارده به جمهوري اسلامي ايران و ملت بزرگ ما طفره خواهند رفت كه اين خود يكي از حساسترين موضوعات مربوط به رژيم بعث و حقوق تضييع شده ملت ما خواهد بود و بايد براي پيگيري آن و بند شش قطعنامه 598 شوراي امنيت پيش‌بيني‌ها و تدابير لازم اتخاذ گردد.
ضمنا سازمان ملل و دبيركل اين موضوع را پذيرفته‌‌اند كه صدام به عنوان رئيس جمهور وقت آغازگر جنگ بوده و اين همه جنايت را مرتكب شده است. 

2- در دادنامه مذكور عمدتا به چهار محور و سرفصل اساسي كه طبق كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد رعايت شود، پرداخت شده و از مباحث ديگر و اصل مسائل مربوط به جنگ تحميلي اجتناب شده و به موضوعات چهار گانه ذيل توجه شده است:

الف- نسل زدايي، ب- نسل كشي، ج- جنايات عليه بشريت، د- جنايات جنگي و خشونت عليه بشريت و استفاده از سلاح‌هاي شيميايي و غيرمجاز و گازهاي سمي و خردل و سيانور و گازهاي اعصاب و بمباران و موشك‌ باران به مناطق مسكوني و خشونت عليه انسان‌ها و بدرفتاري و شكنجه اسرا و به شهادت رسانيدن ايشان و تخريب محيط زيست و تخريب ميراث فرهنگ و تخريب حرث و نسل و تحقير انسان‌ها و گروگانگري و مجازات‌هاي دستجمعي، تهديد و ارعاب و به شهاد رسانيدن علما و بزرگان و مراجع بزرگ تقليد و آواره كردن ايرانيان مقيم عراق و سلب حقوق قانوني ايشان و پاكسازي نژادي و تصرف اموال و املاك آنها و حمايت از منافقان و مسله كردن آنها و حمايت از گروه‌هاي تجزيه طلب و دستور به انفجار و ترور در داخل كشور و عمليات نظامي و حمله به هواپيماهاي مسافربري و قتل غيرنظاميان و زنان و كودكان و مردم عادي و ضبط اموال و املاك مردم و غارت اموال عمومي و اشخاص و جنايات فراوان ديگري كه گوشه‌اي از اين همه جنايات در گزارش عمليات بازرسان اعزامي دبير كل سازمان ملل متحد به ايران در سال 1983 در خصوص بمباران مناطق مسكوني و استفاده از سلاح‌هاي شيميايي و وضعيت اسراي ايراني در عراق در پيوست‌ها و اسناد مربوط آمده است.

از جمله شهيد بزرگوار آيت‌الله صدر و خواهر مظلومه‌اش مرحوم بنت الهدي و نيز شهادت دهها نفر از فرزندان و بيت مرحوم آيت‌الله العظمي حكيم و نيز شهادت برادران آيت‌الله شاهرودي و شهادت دهها نفر از علما و بزرگان پس از پيروزي انقلاب اسلامي و شهادت دهها هزار نفر بعد از انتفاضه 1991 و شهادت آيت‌الله سيد محمد صدر و مرحوم آيت‌ا... سبزواري و مرحوم آيت‌الله سيد حسن شيرازي، آيت‌الله غروي، آيت‌ا... بروجردي.

3- در اينجا تاكيد بر يك موضوع مهم لازم است و آن موضوع استفاده وسيع صدام و همدستان او در استفاده از انواع سلاح‌هاي شيميايي و گازهاي سمي و نقض كليه قوانين و مقررات بين‌المللي و جنگ رواني عليه ملت بزرگ ما و آثار و تبعات وحشيانه اين بخش از جنايات وحشيانه او و آثار و تبعات فراوان و فراموش ناشدني ديكتاتور عراق است كه در اين دادنامه به 121 مورد از اين جنايات به صورت دقيق از نظر زمان و مكان و تاريخ و منطقه جغرافيايي و وسعت جنايات اشاره شده و چندين مجلد اسناد و مدارك در اين باره در دادستاني كل و مراجع ذيربط مي‌باشد و از همه مهمتر هزاران جانباز و آزاده بزرگواري است كه در اثر جنايات وحشيانه صدام امروز و در طول بيست سال گذشته همواره به عنوان سند زنده و جاويدان بر مظلوميت ملت ما در بيمارستان‌ها و منازل و جامعه و يا در بستر شهادت و بهشت شهدا شاهد پرواز ملكوتي آنها هستيم.
در اين رابطه كافي است به بمباران شيميايي محدود سردشت و وسيع حلبچه اشاره كنيم كه اينجانب خود شاهد آن همه وحشيگري و جنايات بوده‌ام.

4- موضوع بسيار مهم ديگر نقش حاميان و تشويق كنندگان او و دلارهاي نفتي و غيرنفتي و كمك‌هاي فراوان كشورهاي منطقه و غربي‌ها و شرقي‌ها و نيز كمك دستگاه‌هاي اطلاعاتي و جاسوسي دنيا و تجهيز گسترده ارتش بعث با پيشرفته‌ترين سلاح‌ها و ابزار عليه جمهوري اسلامي ايران از يكسو و نيز مزدوران و خودفروختگان جنايت پيشه مانند منافقين و ديگر عمال جنايتكاري است كه با او در بسياري از جنايات شريك و همدست بوده است.كه اولا در اين دادگاه نسبت به آنها مطلبي بيان نشده و ثانيا چه بسا بر ابعاد اين ارتباطات سرپوش گذاشته شود و شرايط عراق تحت اشغال اجازه ندهد تا عمق اين مسائل و نقش هر يك مكشوف و زمينه براي پيگيري ابعاد جنايات آنها هموار گرد. و از طرف ديگر نقش هر يك از عوامل اجرايي نيز روشن شود. البته اگر فرصت و امكاني داده مي شد تا در داخل كشور ما نيز او محاكمه شود، چه بسا زمينه بيان بسياري از حقايق و انعكاس بسياري از درد و رنج‌هاي ملت بزرگ ما بهتر فراهم مي‌شد.

5- مسووليت و موضوع كشورهاي اسلامي، كنفرانس اسلامي، مجامع اسلامي و كشورهاي عربي نيز در اين قبيل موارد و موارد مشابه بايد روشن و دولت‌هاي اسلامي و ملت‌هاي مسلمان و علماي اسلام بر اساس وظايف اسلامي و نواميس قرآني و حقوق بين‌المللي نبايد اجازه دهند كه اين قبيل جنايتكاران رشد و يا فرصت پيدا كنند تا با زورگويي و قلدري ملت‌هاي مسلمان را به خاك و خون بكشند و به فساد و بغي و تخريب حرث و نسل بپردازند.

بدون ترديد بايد كنفرانس اسلامي براي اين موضوع تدابير جدي و موثري برقرار نمايد و با قدرت اقدام نمايد و تنها به توصيه و موعظه اكتفا نكند.

مجامع بين‌المللي و سازمان ملل متحد و شوراي امنيت نيز كه مسووليت برقراري امنيت را در جهان عهده دار است، نبايد اجازه دهد تا اين قبيل حوادث جنايت بار در جهان تكرار شود والا وجود خودشان زير سوال خواهند رفت و فلسفه وجودي آنها منتفي خواهد شد.

6- رفتار وحشيانه صدام اين با اسراي جنگ تحميلي و نيز بامردم شريف ما كه به صورت‌هاي گوناگون آنها را به اسارت و گروگان گرفتند و رسيدگي از لحاظ مقررات اسلامي و نيز مقررات بين‌المللي و دستورات اسلامي براي رعايت حقوق اسيران و مقايسه رفتار جمهوري اسلامي ايران و ملت شريف ما با آوارگان عراقي و اقدامات جنون آميز صداميان با اسراي ما از جمله شهادت شهيد بزرگوار مرحوم محمد جواد تندگويان وزير نفت اسبق جمهوري اسلامي ايران و فقدان صدها نفر از اسراي ثبت نام شده در آمارها و اسناد و صدها نوع بدرفتاري، خشونت، وحشت و جنايات عليه اسراي مظلوم ما خود موضوعي است كه قلب هر انساني را آزرده و وجدان همه را آزار مي‌دهد.

اسناد و مدارك در اين رابطه خود نشان د‌هنده ابعاد گسترده كرامت و آزادي و حرمت انسان‌ها در جمهوري اسلامي ايران و شرايط جنون آميز حاكم بر رژيم سابق عفلقي عراق و خود بهترين دليل بر حقانيت و مظلوميت جمهوري اسلامي ايران است.

7- با عنايت به اين كه در اساسنامه دادگاه رسيدگي به جنايات صدام برنامه‌اي براي رسيدگي به حقوق ملت بزرگ ايران و جمهوري اسلامي ايران ملحوظ شده و صرفا در ماده 2 اساسنامه مذكور به موضوع جنگ عراق عليه ايران اشاره شده، لذا دادستاني كل صرفا به عنوان مدعي‌العموم جهت ارائه ديدگاه‌ها و شكايات مردم و شهروندان مظلوم كشور به طرح دعواي ابتدايي اقدام نمود،چنانچه دادگاه به صورت جدي وارد رسيدگي شود و در صدد احقاق حق و اجراي عدالت و احقاق حقوق ملت‌ ما و ملت مظلوم عراق باشد در مراحل بعدي دادستاني آمادگي لازم را براي ارائه گزارشات و اسناد و مدارك بيشتر به دادگاه خواهد داشت و اكنون نيز دهها مجلد اسناد در دادستاني كل و صد مجلد در مراكز گوناگون ديگر كشور موجود مي‌باشد كه برحسب ضرورت ارائه خواهد شد. البته در اين رابطه N.G.O ها و اشخاص و كانون وكلا و مراكز ديگر مردمي مي‌توانند به عنوان دفاع از حقوق مردم شريف ما به اين كار خداپسندانه و دفاع از مظلوم اقدام نمايند.

8- موضوع بسيار مهم اسناد و مدارك مربوط به جنايات صدام عليه ملت ما و ملت عراق و مردم مظلوم منطقه است كه اگر دادگاه و يا يك كانون و يا مركز قابل اطمينان و عدالتخواهي بخواهد پيگيري نمايد اسناد زنده و موجود در منطقه و در جهان و در بايگاني‌ها و مراكز نظامي و پزشكي و سازمان‌هاي حمايتي و مراكز اطلاعاتي و در كليه سرزمين‌هايي كه مورد تجاوز آنها قرار گرفته شواهد،‌امارات، قرائن فراواني يافت مي‌شود و بلكه قبرستان‌هاي شهدا و بيمارستان‌ها و گورهاي دستجمعي عراق و جانبازان و ايثارگران و آزادگان و مردم هر يك شاهد بر جنايات بي‌شمار اين جنايتكاران هستند كه دادگاه خود مستقلا بايد كليه اين اسناد را جمع‌آوري و پيگيري نمايد و به قول نخست وزير عراق، نخلستان‌هاي عراق نيز خود بهترين شاهد بر جنايات صدام و حاميان و همدستان و مزدوران اوست.

البته اگر دولت عراق بخواهد مي‌تواند نسبت به صلاحيت دادگاه مذكور تجديدنظر نموده و زمينه را براي رسيدگي به شكايات جمهوي اسلامي ايران نيز فراهم نمايد و نسبت به اساسنامه فعلي دادگاه كه در زمان برمر(Bermer) تنظيم شده مي‌توانند تجديدنظر نموده و در حوزه اختيارات دادگاه را به جنگ صدام عليه جمهوري اسلامي ايران و جنايات او در طول هشت سال دفاع مقدس و ابعاد اين فاجعه بزرگ منطقه‌اي و بين‌المللي بپردازد و ماهيت و اهداف و برنامه‌هاي جنايتكاران و حاميان و مزدوران او را افشا نمايد.

9- در اينجا تاكيد بر اين نكته لازم است كه طبق كنوانسيون‌هاي چهارگانه مورخ 12 اوت 1949 ژنو و نيز پروتكل 1925 ژنو در خصوص منع استفاده از گازهاي سمي و خفه كننده شيميايي و به موجب بند 2 از ماده 75 پروتكل الحاقي به كنوانسيون‌هاي ژنو الف - هرگونه اعمال خشونت آميز نسبت به حيات، سلامت، صحت جسمي و رواني اشخاص بويژه قتل، انواع شكنجه روحي يا جسمي، مجازات بدني، قطع اعضا،ب - هرگونه اهانت به حيثيت فردي بخصوص رفتار تحقيرآميز و خفت بار، فحشاي اجباري و هرگونه عمل غيرمحترمانه،ج- گروگانگيري،د- مجازات‌هاي دسته‌جمعي، هـ - تهديد به ارتكاب هر كدام از اعمال فوق‌الذكر توسط نظاميان و غيرنظاميان ممنوع است و به موجب مفاد ماده 91 پروتكل مذكور طرف مخاصمه‌اي كه موازين كنوانسيون‌ها و يا اين پروتكل را نقض نمايد عندالاقتضاء ملزم به پرداخت غرامت خواهد بود. 

طرف مذكور در قبال كليه اعمالي كه توسط اشخاص ارتكاب يابد كه بخشي از نيروهاي مسلح آن را تشكيل مي‌دهند،مسوول مي‌باشد به طور قطع مفاد مواد فوق شامل صدام حسين به عنوان رئيس جمهوري مخلوع عراق و سردار شكست خورده قادسيه و همدستان جنايتكار او مي‌شود و كليه تبعات اقدامات او در طول هشت سال جنگ تحميلي به عهده آنهاست.

در پايان اين يادداشت تاكيد نموده كه اين دادنامه به صورت مرحله‌اي و مقدماتي تهيه شده و ابعاد جنايات صدام و همدستان او با آب اقيانوس‌ها قابل شستشو نيست و قلم‌ها و بيان‌ها عاجزند از آن كه ابعاد اين جنايات را در طول قريب سه دهه بازگو كنند، ليكن با توجه به شرايط اين متن تدوين شد،لكن از كليه صاحبنظران و كارشناسان ذيربط تقاضا دارد چنانچه نكات ضروري و لازم و با اسناد مناسبي در اختيار دارند در اختيار دادستاني كل قرار دهند.

در عين حال دادستاني بنا دارد كليه اسناد و مدارك را به صورت بانك اطلاعاتي قابل استفاده پژوهشگران صاحبنظران و حقوقدانان فراهم نموده كه براي‌ آينده امكان دسترسي و بهره‌برداري و صيانت از تاريخ فداكاري‌ها و مظلوميت‌ها فراهم باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین