کد خبر: ۲۲۱۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
با اشاره به درخواست احمدی نژاد برای مناظره

زیباکلام: مشکلات کشور نیاز به مناظره ندارد

صادق زیباکلام با بیان اینکه "یکی از اهداف احمدی‌نژاد از نگارش نامه به روحانی و دعوت به مناظره، مطرح کردن مجدد خود است"، گفت: او سعی می‌کند به عنوان یک جریان اصلی در صحنه حاضر شود و نیروهای پراکنده اصولگرا را زیر عَلَم خود محوریت دهد، به نحوی که بتواند برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری برنامه‌ریزی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه "فکر می‌کنم تشخیص هدف احمدی‌نژاد از نوشتن نامه با شناختی که به صورت کلی از ایشان وجود دارد، خیلی پیچیده نیست"، یادآور شد: وی در حالی که مشکلات و ضعف‌های زیادی در کشور وجود داشت، دولت را تحویل داد و آقای روحانی نیز بر این موضوع - یعنی اینکه کشور دارای ضعف‌ها و مشکلات زیادی است - در گزارش خود تاکید کرد و حالا احمدی‌نژاد نامه نوشته و به روحانی می‌گوید بفرمائید با هم مناظره کنیم تا جواب مطالب شما را بدهم.

وی افزود: اگر روحانی این مناظره را قبول کند، احمدی‌نژاد به یک پیروزی غیرمنتظره دست پیدا کرده است، چراکه ما همه به سبک و سیاق احمدی‌نژاد در اینگونه مناظره‌ها واقفیم. او در مناظره، آسمان و ریسمان را به هم می‌بافد و مطالبی که اصلاً ربطی به موضوع ندارد مطرح می‌کند و از سویی دیگر در لاک قهرمان دفاع از حقوق محرومان، ‌مظلومان می‌رود و می‌گوید مشکلاتی که ایجاد شده بواسطه این بوده که می‌خواسته مفسدان، مستکبران و مافیای اقتصادی را افشا کند یا اینکه افشا کرده است و آنها در حال انتقام گرفتن از او هستند. او در این مناظره سعی می‌کند ادبیاتی را که همواره در اینگونه برنامه‌ها داشته است، بازتولید کند و چیزهایی را بگوید که ربطی به موضوع ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه "مردم امروز دیگر اینگونه ادبیات را نمی‌پذیرند"، خاطرنشان کرد: این ادبیات در سال 84، 17 میلیون برای ایشان رأی آورد ولی اکنون دیگر این ادبیات رنگ و حنایی ندارد و درصد کمی از جامعه ممکن است ایشان را باور کنند. احمدی‌نژاد می‌دانست که به احتمال 90 درصد آقای روحانی حاضر به چنین مناظره‌ای نخواهند شد و می‌تواند ادعا کند و بگوید ببینید من درست می‌گفتم و حق با من بود و بعد هم ادعا کند که من به آقای روحانی گفتم که حاضرم به شما پاسخ دهم ولی ایشان طفره رفتند و ترسیدند و حاضر به مناظره نشدند و این نشان می‌دهد حرف‌هایی که آقای روحانی مطرح کرده‌اند، درست نبوده است.

زیباکلام با بیان اینکه "رییس‌جمهور چه این مناظره را بپذیرد و چه نپذیرد، احمدی‌نژاد می‌تواند ادعای پیروزی کند"، اظهار کرد: توصیه من به رئیس‌جمهور این است که دفتر ایشان به احمدی‌نژاد جواب بدهد؛ نه بخاطر شخص وی، بلکه بخاطر اینکه او هشت سال در جایگاه رئیس‌جمهور بوده و دومین فرد در کشور به حساب می‌آمده است و درست نیست که به ایشان پاسخ داده نشود. من فکر می‌کنم مناسب است دفتر آقای روحانی متنی تهیه کند و ضمن تشکر از احمدی‌نژاد به خاطر پیشنهاد مناظره، توضیح دهد که وضعیت کشوری که احمدی‌نژاد تحویل داده، از بسیاری جنبه‌ها مشخص و روشن است و نیازی به مناظره نیست.

وی ادامه داد: در این نامه مناسب است که به مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف بصورت آیتم به آیتم اشاره شود و بگویند که در چه وضعیتی دولت را تحویل گرفته‌اند. مثلاً آنها می‌توانند به وضعیت ایران در عرصه بین‌الملل اشاره کنند. در آن نامه گفته شود که ایران در عرصه بین‌الملل در هشت سالی که حاکمیت اصولگرایان در کشور بود در چه جایگاهی بود. مگر غیر از این است که ارتباط ایران با خیلی از کشورهای جهان و قدرت‌های مهم خارجی در طول این هشت سال قطع شد یا به حداقل ممکن تنزل پیدا کرد؟

زیباکلام همچنین با بیان اینکه "در آن زمان روابط ما با همسایگان نیز پر از تنش بود و در منطقه جایگاهی نداشتیم"، به وضعیت اقتصادی کشور نیز اشاره کرد و گفت: دفتر آقای روحانی می‌تواند به کمک آماری که خود دولت احمدی‌نژاد ارائه کرده است، وضعیت اقتصادی را تشریح کند. آقای بهمنی در یکی از آخرین آمارهایی که در مورد تورم در اردیبهشت سال 92 مطرح کرد، گفت میزان تورم در کشور 37.5 درصد است و اگر همین آمار را مبتنی بر واقعیت بدانیم - گرچه خیلی‌ها معتقد بودند میزان تورم 40 درصد بوده - نشان می‌دهد که وضعیت تورم در کشور چگونه بوده است.

این استاد دانشگاه افزود: از سال 84 تا 92 تا قبل از اینکه دولت روحانی امور را در دست بگیرد، بر اساس آنچه مرکز آمار اعلام کرده، ما با جمعیتی هفت میلیونی روبرو بودیم که به سن ورود به باراز کار رسیده‌ بودند و در این مدت فقط برای 560 هزار نفر شغل ایجاد شد و مابقی بیکار بودند. از سوی دیگر در همین مدت تعداد زیادی از واحد‌های تولیدی مجبور به تعطیلی یا کاهش تولید خود به کمتر از نصف شدند و بنابراین از این طرف نیز با سیل بیکارانی روبرو شدیم که کار قبلی خود را از دست داده بودند.

وی همچنین با بیان این اعتقاد که "احمدی‌نژاد دولتی بسیار بدهکار به روحانی تحویل داد"، به میزان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، بیمارستان‌ها و میزان بدهی توانیر به پیمانکاران اشاره کرد و گفت: مهم نیست که چقدر در خزانه پول هست یا نیست، بلکه باید به این نکته توجه داشت که آقای روحانی دولتی را تحویل گرفت که دارای بدهی‌های زیادی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به موضوع تحریم‌ها و تأثیر آن در کشور نیز اظهار کرد: در حال حاضر ده‌ها میلیارد دلار از درآمد ایران بواسطه تحریم‌ها در کشورهایی مثل چین، هند، کره و ژاپن بلوکه شده و این‌ها همه واقعیت‌های کشور هستند و برای روشن شدن این واقعیت‌ها نیازی به مناظره نیست.

زیباکلام همچنین به مشکلات حوزه محیط زیست و نیز حوزه سیاسی اشاره کرد و گفت: مسائلی نظیر خشک شدن دریاچه ارومیه، از بین رفتن بخش‌هایی از جنگل‌های گرگان و مازندران، فشاری که در طول این هشت سال به مطبوعات وارد شد، سانسور و ممیزی کتاب و ستاره‌دار شدن هزاران دانشجو که بر خلاف قانون اساسی از سوی وزارت اطلاعات و وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد از تحصیل محروم شدند به دلیل اینکه از دولت یا حکومت انتقاد کرده بودند یا در سال 88 در ستادهای میرحسین و کروبی فعالیت می‌کردند، نیازی به مناظره ندارد.

وی افزود: من حاضرم در صفحه فیسبوک خود اعلام کنم دانشجویانی که در طول این چهار سال ستاره‌دار شدند بیایند و اسامی‌شان را بنویسند و اعلام کنند. همچنین اساتیدی که به زور و اجبار بازنشسته و اخراج شدند یا پیمانکارانی که در طول این هشت سال از سازمان توانیر و شرکت نفت طلبکار شدند یا شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی که در طول این چند سال ورشکست یا تعطیل شده‌اند، بیایند و اسامی خود را بنویسند تا آمار آنها مشخص شود.

این استاد دانشگاه با بیان این اعتقاد که "در طول هشت سال گذشته شاهد بودیم که برخی اساتید بدون هیچگونه ضوابط علمی و استخدامی و صرفاً به دلیل اراده شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم استخدام، عضو هیأت علمی و بورسیه شدند"، گفت: دفتر آقای روحانی باید آیتم به آیتم این مسائل را در نامه خود اشاره و آن را در مطبوعات نیز چاپ کند و آن وقت احمدی‌نژاد و اصولگرایان جواب دهند و بگویند اینطور نبوده است. این دانشجویان ستاره‌دار،‌ کتاب‌های ممنوع‌الانتشار، بیمارستان‌های بدهکار، پیمانکاران طلبکار و ... هیچکدام مربوط به ایران نیست و مربوط به کشور دیگری مثل گینه بیسائو است.

زیباکلام در ادامه با بیان اینکه "احمدی‌نژاد مترصد این است که مجدداً به نحوی خود را مطرح کند و به صحنه بیاید"، تصریح کرد: او تلاش می‌کند به عنوان یک جریان اصلی، نیروهای پراکنده‌ای را که در جریان اصولگرا وجود دارد زیر عَلَم خود محوریت دهد، به نحوی که بتواند برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری چهار سال آینده برنامه‌ریزی و حرکت کند.

وی در پایان ابراز عقیده کرد: تشخیص احمدی‌نژاد از این بابت درست است. اصولگرایان بعد از انتخابات 24 خرداد متفرق شدند و در حال حاضر چیزی به نام جریان اصلی اصولگرایی وجود ندارد و رویارویی با هاشمی، روحانی و اصلاح‌طلبان می‌تواند جان تازه‌ای در آنها ایجاد کند. برای خیلی از اصولگرایان مهم این است که به قدرت بازگردند، ولو از طریق احمدی‌نژاد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین