آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش ایلنا متن کامل این بیانیه که یک نسخه از آن نیز به دفتر ایلنا ارسال شده است به شرح زیر است:
فضایی که طی سالهای اخیر به دانشگاههای کشور تحمیل گردید به نحوی است که با دانشگاه مورد نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی که ایشان آن را «مبدأ همهٔ تحولات» میدانست فاصلهٔ بسیاری گرفته؛ خلأ وجود تشکلهای مستقل دانشجویی، سایهٔ سنگین نهادهای امنیتی حتی تا داخل کلاسهای درس، مجال اندیشیدن و تفکر برای صاحبان علم و اندیشه را بیش از هر زمان دیگری تحدید نمود تا حدی که محیطی که یکی از کارویژههای آن میبایست بروز و ظهور تضارب آرا و افکار باشد، مبدل به آرامستان اندیشه گردید.. و دانشگاهی که به گفتهٔ معلم شهید استاد مطهری قرار بود در آن تدریس مارکسیسم توسط یک استاد مارکسیست صورت پذیرد، اخراج اساتید دگراندیش را از نظر گذراند.
آری؛ بهاری که دانشجویان در هشت سال دوران اصلاحات تجربه نمودند، در دولت نهم به خزان گرایید و پس از آن در دولت دهم رو به زمستان نهاد.
اینک، دولت یازدهم این میراث دار ویرانیهای دو دولت پیشین با تکیه بر رأی برخاسته از ارادهٔ معطوف به اصلاح طلبیِ مردمی که در ۲۴ خرداد، حماسهٔ تدبیر و امید را با رایحهٔ اعتدال به ثمر رساندند؛ خوشبختانه، در این فرصت اندک اقدامات و عملکردهای مثبتی را به ثمر رسانده که علی رغم اینکه بارقههای امید در حوزههای مختلف سیاست داخلی و خارجی، فرهنگ، اقتصاد و محیط زیست را روشن نموده؛ نوید رویش بهاری دیگر را در جامعه گسترانده، بر این مبنا در بخش آموزش عالی نیز اقدامات اثر بخش نظیر رفع اثر از ممانعت تحصیل بسیاری از دانشجویانی که طی سالهای اخیر ستاره دار شدهاند، توجه ویژه به حقوق دانشجویان در پیش نویس منشور حقوق شهروندی، دعوت از اساتید محروم یا ممنوع التدریس جهت اشتغال مجدد به تدریس، انتصاب افراد متخصص و شایسته در رأس هرم آموزش عالی کشور و فراهم نمودن زمینهٔ بازگشت عقلانیت به دانشگاه آزاد با تغییر مدیریت عالی این دانشگاه و… آغاز گردیده و امید است این اقدامات با جدیت بیش از پیش تداوم یابند. بر این اساس کمیته جوانان شورای هماهنگی احزاب و فعالین اصلاح طلب استان فارس ضمن حمایت از عملکرد صد و چند روزهٔ دولت یازدهم توجه دست اندرکاران و سیاستگذاران حوزهٔ آموزش عالی کشور را به موارد ذیل جلب مینماید:
۱- علی رغم تلاشها و اقدامات قابل تقدیری که دولت یازدهم در جهت رفع مشکل دانشجویان موسوم به ستاره دار مبذول داشته، اخبار واصله گویای این مسئله است که هنوز هستند دانشجویانی که علی رغم کسب رتبههای برتر کنکورهای سراسری از حق مسلم ادامه تحصیل محروم شدهاند، که ضروری است مسئولان امر هر چه زودتر زمینه رفع موانع تحصیل این عده قلیل را فراهم نمایند.
۲- طی سالهای اخیر یکی از آفتهایی که نظام آموزش عالی کشور را به شدت درگیر نموده و موجب افت علمی دانش آموختگان دانشگاهها گردیده است، افزایش نجومی پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف آموزش عالی بدون در نظر گرفتن بایستههای کیفی سازی خدمات و امکانات آموزشی میباشد که شایسته است وزارت علوم به عنوان سیاستگذار اصلی در این حوزه اقدامات لازم را در جهت همسان سازی پذیرش دانشجو بر مبنای امکانات و استانداردهای آموزشی مدنظر قرار دهد.
۳- به روز رسانی سرفصلهای آموزشی در رشتههای مختلف علوم انسانی، فنی و علوم پایه و… بر مبنای دانش و فن آوری روز دنیا و استانداردهای بین المللی در کنار واگذاری اختیارات ویژه به گروههای آموزشی جهت تعریف سرفصلهای آموزشی بر مبنای امکانات و استعدادهای آموزشی و نیازهای جغرافیایی هر منطقه.
۴- به کارگیری مدیران توانمند، مستقل، متعهد و متخصص در مدیریت دانشگاههای کشور به خصوص دانشگاههای استان فارس و در رأس آن دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه صنعتی شیراز و دانشگاه آزاد شیراز به نحوی که زمینهٔ اجرای خط مشی و سیاستهای اساسی دولت یازدهم در راستای ارتقای کیفی و حفظ استقلال و کیان دانشگاهها اجرایی گردد.
۵- بازنگری و رفع اثر از تصمیمهای اداری یا احکام کمیتههای انضباطی در خصوص اخراج یا ایجاد محدودیت تحصیلی برای دانشجویان و هم چنین احکام مرتبط با ممانعت یا تحدید فعالیت نشریات و انجمنهای دانشجویی که مبتنی بر اعمال سلیقه و مغایر با قوانین و مقررات بوده است.