کد خبر: ۲۲۲۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه برگزار کرد:

نشست تخصصی آسیب شناسی فعالیت‌های دانشجویی در ایران

نشست تخصصی با عنوان " آسیب شناسی فعالیت‌های دانشجویی در ایران" عصر پنجشنبه 14 آذرماه، در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب اعتدال و توسعه برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش آفتاب، در این نشست تخصصی که به همت کمیته دانشجویی کانون جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه برگزار شد، مسعود شفیعی، رییس کانون جوانان و عضو شورای مرکزی این حزب به تشریح مواضع حزب اعتدال و توسعه در حوزه مسایل دانشگاهی و دانشجویی پرداخت.

شفیعی ضمن تشکر از اعضای کمیته دانشجویی حزب برای برگزاری این نشست اظهار داشت: "روز دانشجو فرصت مناسبی است تا از منظر دانشگاهی به مسایل حوزه جوانان کشور بپردازیم. دانشجویان، مهمترین بخش از بدنه جوان جمعیت کشور هستند و از این رو ما با حساسیت بالایی موضوعات مربوط به این قشر را دنبال می‌کنیم، چرا که برای رسیدن به توسعه لازم است اهتمام ویژه‌ای به دانشگاه داشته باشیم و جوانان دانشجو را به عنوان کسانی که پیشرفت کشور از طریق آنها تحقق خواهد یافت، جدی بگیریم".

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه آرمانخواهی و نقادی از ویژگی‌های مهم فعالان دانشجویی است، گفت: "اگر جنبش دانشجویی هدف طمع ورزی باندها و محافل خاص قدرت قرار بگیرد، در مرحله اول هویت اصیل این جریان را از آن خواهند گرفت تا پس از آن بتوانند به عنوان پیاده نظام از آن، سوء استفاده کنند؛ امری که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم و باعث شکل‌گیری تشکل‌های مجعول و فاقد پشتوانه دانشجویی شد".

 رییس کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه افزود: "ما به تشکل‌های اصیل دانشجویی به عنوان نهادهایی برآمده از متن دانشجویان اعتقاد داریم و معتقدیم که فعالیت‌های دانشجویی باید در بستر این تشکل‌ها انجام شود و نباید اجازه داد که این تشکل‌ها گرفتار اغراض زیاده‌طلبانه باندهای قدرت شده و به تعطیلی، تعلیق و یا قلب هویت کشیده شوند".

شفیعی تاکید کرد: "اگر در هشت سال گذشته اجازه می‌دادند که تشکل‌های دانشجویی آزادانه و در چارچوب قانون به فعالیت‌های‌شان ادامه دهند و هرجاکه آلودگی و بی‌قانونی می‌بینند، فریاد برآورند و در جایگاه واقعی‌شان یعنی وجدان بیدار جامعه حضور داشته باشند، الان شاهد این نبودیم که دانشگاه‌ها و حوزه آموزش عالی ما اینگونه گرفتار رانت‌های شرم‌آور در عرصه تحصیلات تکمیلی شده باشد. اینکه الان سوء استفاده‌های عدیده در نحوه بورسیه شدن دانشجویان، جذب و گزینش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دیده می‌شود، ناشی از تضعیف تشکل‌های دانشجویی است که اجازه نیافتند به موقع در برابر این وقایع تأسف‌آور در دانشگاه‌ها واکنش نشان دهند".

این فعال اسبق دانشجویی ادامه داد: "تقلای فراوان برخی جریانات بیرون دانشگاه برای جلوگیری از انجام اصلاحات لازم در سطح مدیریت آموزش عالی کشور و رؤسای دانشگاه‌ها نیز ناشی از همین امر است که آن‌ها پس از انتخابات 24 خرداد 92، منافع خود را در معرض خطر می‌بینند و برای همین اتفاقاً از بازگشایی و فعال شدن تشکل‌های اصیل دانشجویی جلوگیری می‌کنند".
عضو دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه افزود: " ما عمیقاً به استقلال نهاد دانشگاه و نیز استقلال تشکل‌های دانشجویی اعتقاد داریم و هر تلاشی را برای ایجاد سیطره بر این نهادها نادرست می‌دانیم. آنچه رهبری انقلاب از تشکل‌های دانشجویی انتظار دارند پافشاری بر آرمان‌ها و نقادی است و هیچکس اجازه ندارد مانع فعالیت قانونمند دانشجویان برای روشنگری در عرصه عمومی شود".

شفیعی افزود: "حزب اعتدال و توسعه به نقش و جایگاه خود در حوزه جوانان کشور، وقوف کامل دارد و بر این اساس می‌دانیم که نباید اشتباهات احزاب و گروه‌هایی که در گذشته در قدرت بوده‌اند را تکرار کنیم. ما خود را یک حلقه واسط بین حاکمیت و مردم می‌دانیم و برای همین، صرفاً تلاش می‌کنیم دغدغه‌های دانشجویان و جامعه دانشگاهی را به مسؤولان منتقل کرده و برای تدبیر در رفع مشکلات به مسؤولان کمک کنیم".

رییس کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه همچنین به دانشجویان توصیه کرد از فضای به وجود آمده به نحوی استفاده کنند که خاطرات رویدادهای تلخ دهه‌های گذشته در عرصه دانشجویی تکرار نشود و ضمن پیگیری خواسته‌های درست و به حقشان، با صبر و متانت در برابر ناملایمات و زیاده‌خواهی جریانات تمامیت‌خواه، ایستادگی نمایند.

در ادمه این مراسم، محمدرضا اعیان فرد مسؤول کمیته امور جوانان این کانون، به انتظارات دانشجویان از دولت تدبیر و امید اشاره کرد و اظهار داشت: "ایجاد فضای باز  برای فعالیت جوانان در عرصه‌های علمی، فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها یکی از خواسته‌های جدی جوانان است که البته بدون تغییر رؤسای دانشگاه‌ها این امر محقق نخواهد شد. در دولت گذشته رؤسای دانشگاه‌ها در فاصله بسیار کمی بعد از تغییر دولت، برکنار شدند، اما اکنون اجازه این کار به دولت تدبیر و امید داده نمی‌شود. از نظر ما تغییر رؤسای دانشگاه‌ها در این شرایط یکی از خواسته‌های حداقلی است که باید به سرعت تحقق یابد".

همچنین حامد خوانساری، رییس کمیته دانشجویان در کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه، انتخابی شدن رؤسای دانشگاه‌ها، پایان مسأله دانشجویان ستاره‌دار، پرهیز از تنگ‌نظری و اقدامات سلیقه‌ای در برخورد با فعالیت تشکل‌ها را از جمله موضوعات مورد توجه حزب اعتدال و توسعه در حوزه دانشجویی و دانشگاه‌ دانست.

 در این مراسم سخنرانان به سوالات حاضران درباره مسایل دانشگاهی و دانشجویی هم پاسخ دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین