کد خبر: ۲۲۲۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰

مولاوردی: بودجه بیمه زنان خانه‌دار تامین شد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: رصد کردن، سیاست گذاری،برنامه ریزی و نظارت راهبردی بر پیشبرد امور زنان و خانواده از وظایفی است که در دولت یازدهم برای خود تعریف کرده ایم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده شب گذشته ( شنبه شب) با حضور در برنامه زنده شب آفتابی درباره بیمه زنان خانه دار، نحوه اجرایی شدن افزایش مرخصی زایمان، تحقق تعادل جنسیتی، مقابله باخشونت علیه زنان، آسیب شناسی وضعیت موجود زنان و خانواده، ارتقاءپست مشاوره زنان در دستگاهها توضیحاتی داد.

وی درباره انتخاب خود در این پست گفت:دوستی ام با معصومه ابتکار بی تاثیر نبود چون برای معاونت زنان رئیس جمهور گزینه های مختلفی مطرح بودن. با من نیز صحبت شد اما در نهایت انتخاب این پست دو ماه طول کشید.

وی  گفت: امیدوارم که سهمیه لازم برای حضور و فعالیت زنان در بخش های مختلف به منظور جبران عقب ماندگی تاریخی حضور زنان اختصاص داده شود. درنهایت آرزو می کنم که زنان کشور به جایگاه شایسته و مورد انتظار خود دست پیدا کنند.

به گزارش خبرآنلاین، مهمترین اظهارات معاون رییس جمهور در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
عملکرد 100 روزه معاونت زنان با توجه به تاخیر در انتصاب معاون رئیس جمهور 60 روز از سایر دستگاه ها عقب افتاد. اما تلاش شد در 40 روز باقی مانده، گزارش عملکردی از خود ارائه دهیم که این گزارش مبتنی بر آسیب شناسی وضع موجود زنان و خانواده، آسیب شناسی عملکرد 8 ساله در حوزه بودجه، منابع مالی و نیروی انسانی، آسیب هایی که زن و خانواده را تهدید می کند که این آسیب ها شامل آمار طلاق،ازدواج ،سواد و میزان تحصیلات عالیه زنان، فعالیت اقتصادی، آماز زنان ایدزی، خودکشی، تعداد زنان زندانی است.
تبعیضهای جنسیتی در کنکور این موضوع مربوط به آغاز به کار دولت یازدهم است که من در آن زمان به عنوان مشاور حقوقی در معاونت زنان بودم که در همان زمان پیشنهاد لغو تبعیض های جنسیتی در سهمیه بندی کنکور مطرح شد، اما هنوز این تبعیض ها برای سهمیه های کنکور حذف نشده است و در حد یک پیشنهاد بود.
در اینجا موضوع انتخاب مطرح است و اینکه همه افراد باید در انتخاب رشته خود آزاد باشند. قطعاً دختران با ملاحظه سختی های یک رشته دست به انتخاب یا عدم انتخاب می زنند و در بسیاری مواقع حتی خود دختران، اینگونه رشته ها را برای تحصیل انتخاب نمی کنند. مهم این است که در حق انتخاب زنان نباید محدودیت ایجاد کرد.
قانون افزایش مرخصی زایمان
این موضوع به قانون برمی گردد و دستگاه ها باید اعتبار لازم را برای افزایش مرخصی در بودجه سال آینده خود لحاظ کنند. مجلس تمامی دستگاهها رامکلف به اجرای این قانون کرده است اما در این میان دستگاه هایی مانند آموزش و پرورش برای اجرای آن مشکل دارد.
دستگاهها باید از نحوه اجرا و یا عدم اجرای افزایش مرخصی زایمان زنان به رئیس جمهور گزارش دهند،براساس قانون این مرخصی به مدت دو هفته بدون ذخیره شدن آن به آقایان داده می شود، به این معنی که اگر فردی از آن استفاده نکند، این دو هفته برای هیچ مردی ذخیره نمی شود.
پست مشاوره بانوان
پست مشاوره بانوان لغو نشده است بلکه هیات دولت به منظور چابک سازی و متناسب سازی دولت این دستورالعمل را داده است و گفته است که ایجاد پست مشاوره بانوان در قالب خاصی باید باشد و دستگاه ها نیز یک ماه فرصت دارند پیشنهادات خود را برای این قالب ارائه دهند. بنابراین پست مشاوره حذف نشده است و با اختیار مدیر ارشد این پست باید ارتقا یافته و یا اصلاح شود.
خشونت علیه زنان
همواره در دنیا احساس عدم امنیت تاثیرش بر تحرک اجتماعی زنان بیشتر از عدم امنیت است. در ایران نیز بیشتر با احساس عدم امنیت زنان طرف هستیم تا خود عدم امنیت.
پایان نامه کارشناسی ارشد من در زمینه مبارزه با خشونت علیه زنان است چون از 12 محور زندگی زنان در دنیا خشونت است و همچنان دنیا راه طولانی برای مبارزه خشونت علیه زنان دارد.
در ایران مبانی محکمی برای مقابله با خشونت وجود دارد. بزرگان دین همواره توصیه کرده اند و همچنین مقام معظم رهبری در موارد بسیاری برخورد شدید علیه زن را منع کرده و اشاره کرده اند که برای مبارزه با خشونت علیه زنان باید در ابعاد فرهنگی و قانونی کار شود.
بمیه زنان خانه دار بوجه این بیمه در بودجه سال 93 تعریف شده است. در مجموع هدف ما آن است که در بحث سیاست افزایش جمعیت مطالبات حاکمیت و زنان را برآورده کنیم.
حضور زنان در پستهای مدیریتی توصیه رئیس جمهور برای استفاده از زنان در پست های مدیریتی مربوط به روزهای اول است که هنوز من به عنوان معاون رئیس جمهور معرفی نشده بودم. البته من در این زمینه در جلسات هیات دولت تذکر داده ام و با رئیس جمهور نیز درباره حضور کم زنان در دولت صحبت کرده ام و ایشان نیز هم نظر با من بوده و تاکید کرده اند که باید اقداماتی انجام داد. ما نیز در حال رایزنی با دستگاه های مختلف هستیم که از زنان در پست های مدیریتی در دستگاه های مختلف استفاده شود.
البته همواره بهانه هایی برای استفاده زنان در پست های مدیریتی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بوده است. بهانه هایی همچون اینکه کشور در شرایط خاص و بحرانی است و نباید دیگر اشتباهی کرد. اما من معتقدم که باید این تجربه از یک جایی آغاز شود و خانم ها نیز صاحب تجربه در کارهای مدیریتی شوند. اما متاسفانه هنوز به این نقطه نرسیده ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین