کد خبر: ۲۲۲۳۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲

سهام عدالت ۲ ماه دیگر وارد بورس می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اعلام اینکه تا دو ماه دیگر سهام عدالت وارد بورس خواهد شد، گفت: حدود ۳۰ درصد از سهام عدالت در دست مردم با توجه به پرداخت بدهی‌های دولت، معاملاتی خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست خبری سید اشرف پوری حسینی پیش از ظهر امروز در محل سازمان خصوصی سازی برگزار شد.

پوری حسینی با اشاره به اینکه سهام عدالت با توجه به اقدامات حقوقی انجام شده تا دو ماه دیگر وارد بورس خواهد شد، اظهارداشت: این میزان سهام عدالت در دست مردم به نسبت پرداخت بدهی‌ها و وصول مطالبات دولت (30 درصد) قابل معامله خواهد بود.

وی با اشاره به پیشنهادات ارائه شده در زمینه ساز و کار معاملاتی سهام عدالت، تصریح کرد: صندوق‌های قابل معامله یکی از پیشنهادات است که توسط خبرگان و کارشناسان ارشد ارائه شده است و لازمه به کارگیری این پیشنهاد مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی خواهد بود، در غیر این صورت طبق قانون از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام می‌شود.

پوری حسینی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه به لحاظ حجم و عرضه پیشنهادات سازمان خصوصی‌سازی در لایحه بودجه سال 93 کل کشور چیست، تاکید کرد: در گروه یک 160 شرکت تعیین تکلیف شده‌اند که از این میزان 14 شرکت فروخته شده، شش شرکت در حال عرضه ، 12 شرکت در حال تصویب قیمت پایه، 65 شرکت در حال رفع ابهام اطلاعات، یک شرکت در حال پذیرش در بورس و 43 شرکت باقیمانده نیاز به اصلاح ساختار و تعیین تکلیف درباره آنان و یا انحلال خواهد بود.

وی ادامه داد: در لیست واگذاری‌های گروه دوم، واگذاری 167 شرکت طی امسال و سال آینده انجام خواهد و 100 شرکت دیگر به جمع واگذاری‌های لیست گروه دوم افزوده خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: از مجموع شرکت‌های گروه دو، 67 شرکت در مرحله عرضه، یک شرکت در حال قیمت‌گذاری، 39 شرکت در حال انجام اقدامات کارشناسی، 9 شرکت در مرحله پذیرش سازمان بورس 68 شرکت در حال اصلاح ساختار هستند.

پوری حسینی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، 30 شرکت از گردنه واگذاری‌ها خارج شد، تصریح کرد: این شرکت‌ها مربوط به شهرک‌های صنعتی بودند که واگذاری‌آنان طبق نظر مجلس منتفی شد.

وی با بیان اینکه در مجموع به غیر از 100 شرکتی که در آینده اضافه خواهد شد، 327 شرکت از گروه یک و دو تا پایان امسال و سال آینده واگذار می‌شوند، گفت: از این میزان 14 شرکت تاکنون تعیین تکلیف شده و 12 شرکت دیگر در مرحله جهت عرضه هستند.

*توقف واگذاری‌ها بابت رد دیون/واگذاری 17درصد هلدینگ فارس بزودی

پوری حسینی با اشاره به اینکه دولت در سال آینده اعتقادی به پرداخت بدهی‌ها از طریق رد دیون نخواهد داشت، تصریح کرد: بیشتر واگذاری‌ها به شکل بلوکی و نقدی انجام خواهد شد و بدهی‌های دولت در بخش‌های مختلف تا جایی‌ که امکان دارد به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

 وی در پاسخ به این سئوال که آخرین اقدامات درباره هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به کجا انجامید، گفت: با توجه به مصوبه هیئت عالی واگذاری، 17 درصد از سهام این شرکت طی هفته‌های آینده به صورت بلوکی عرضه خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه قیمت پایه این سهم در جلسه هیئت واگذاری نهایی شده است، گفت: ارزش کل این 17 درصد، چیزی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده که بخش زیادی از تعهدات واگذاری در سال جاری را پوشش می‌دهد.

وی درباره ایرادات شورای رقابت در خصوص واگذاری اخیر هلدینگ فارس، تاکید کرد: این مصوبه در جلسات هیئت واگذاری مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه‌ای که رئیس شورای رقابت هم در آن حضور داشت تمام ابهامات موضوع برطرف شده است.

پوری حسینی تاکید کرد: یکی از نگرانی‌ها درباره واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مربوط به دو شرکت فجر و مبین بود که آیا تبعیضی در فروش یوتیلیتی به شرکت‌های خارج از هلدینگ پیدا نکند. در واقع این بحث با توجه به بررسی های انجام شده، مورد تائید قرار نگرفت و هیچ مدرکی دال بر اینکه فروش تبعیض‌آمیز انجام می‌شود، وجود ندارد.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: مقرر شد تا سهام شرکت‌های فجر و مبین به نسبت استفاده سایر شرکت‌ها واگذار شده تا جنبه انحصاری آن برطرف شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به شرایط مساعد بازار سهام چرا واگذاری‌ها در این زمان انجام نمی‌شود، گفت: در این زمینه شرکت آماده برای واگذاری وجود نداشته و طبق مصوبه هیئت عالی واگذاری‌ها به شکلی مطلوب و در زمانی مناسب انجام خواهد شد.

پوری‌حسینی با بیان اینکه شرایط فعلی بورس را با توجه به فتح قله‌های دست نیافتنی درک می‌کنیم، گفت: این ظرفیت بازار سرمایه به خوبی از سوی خصوصی‌سازی در موعد مناسب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

*واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال با ارائه صوت‌های مالی

وی درباره آخرین اقدامات در حوزه واگذاری دو باشگاه پر طرفدار پرسپولیس و استقلال تاکید کرد: در جلسه وزیر ورزش و جوانان، دست همکاری از سوی آنان دراز شده و امیدواریم پس از ارائه صورت‌های مالی مجامع این دو باشگاه، واگذاری آنان را انجام دهیم.

به گزارش فارس، پوری‌حسینی گفت: باید صورت دارائیها، بدهی‌ها و درآمدهای این دو باشگاه به صورت شفاف ارائه شده و پس از آن اقدام به خصوصی‌سازی آنان از طریق بازار سهام کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین